• پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ -
  • 22/10/2020

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،تشریح کرد

ره‌آورد «میز خرما»

نماینده جیرفت و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نتایج برگزاری «میز خرما»در وزارت امور خارجه که با هدف ساماندهی وضعیت صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی محصول نخلداران کشور برگزار شد را تشریح کرد.

دکترذبیح ‌الله اعظمی با اشاره به تشکیل «میز خرما» در وزارت امور خارجه گفت: حداقل ۵ استان جنوبی کشور شامل استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در زمینه کشت و تولید محصول خرما فعالیت دارند که در همین راستا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در سطح  کشور  تولید می شود
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی فرآوری و بازار فروش را یکی از دغدغه‌های اصلی مناطق تولید کننده خرما در کشور عنوان کرد و افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که ۲۰۰ هزار تن آن در جنوب استان کرمان برداشت می‌ شود
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ارقامی از جمله خرمای مضافتی، کلوته و مرداسنگ در جنوب استان کرمان برداشت می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل بعد از اینکه «میز خرما» در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد به این نتیجه رسیدیم که این نشست در وزارت امور خارجه به منظور تسهیل صادرات خرما برگزار شود.
وی از حضور ۱۷ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که در مناطق آنها خرما تولید می‌شود در نشست «میز خرما» وزارت خارجه خبر داد و گفت:باید در زمینه تامین زیرساخت های صادرات خرما اقدامات بیشتری انجام بدهیم و انتظار است که مسئولان استانی و کشوری به این باور برسند که صادرات خرما باید انجام شود زیرا ممنوعیت صادرات منجر به از دست رفتن بازار هدف می‌شود
اعظمی راهیابی محصولات ایرانی به بازارهای جهانی را یکی از دلایل افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی دانست و افزود: ممانعت از صادرات محصولات کشاورزی منجر به از دست رفتن بازار هدف و مشتریان خارجی خواهد شد. کشور هند علی‌رغم اینکه صادرکننده پیاز در دنیاست اما شاهد هستیم در مناطقی واردات پیاز را  انجام می‌دهد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز موجب از دست دادن بازار مصر، اردن و چند کشور عربی شده است، اظهار کرد: متاسفانه برخی از صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف به جای همکاری در عرضه محصول با یکدیگر رقابت می‌کنند که این آسیب‌زا بوده و باید برای جلوگیری از این مشکل در امر صادرات، فرهنگ‌سازی کنیم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، بازارهای کشورهای چین، روسیه و هند برای صادرات محصولات ایرانی را ظرفیت بسیار بالایی عنوان کرد و گفت: باید استانداردهای لازم را به منظور صادرات محصولات فراهم کنیم. در حال حاضر خوشبختانه عمده محصول خرمای ایران به بازار روسیه صادر می‌شود در کنار این بازار باید بازار کشورهای هند و چین را نیز تصاحب کنیم.
وی با بیان این مطلب که از تجار و بازرگانان ایرانی خواسته شده تا با رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای هدف ارتباط برقرار کنند، گفت: وزارت امور خارجه موظف شده است از تجار خارجی دعوت کند و نمایندگان این تجار را به مناطق خود برده و محصولات را به آنها معرفی کنند.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور و دعوت از سفیران کشورهای هدف بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: جشنواره مرکبات جیرفت و جشنواره خرمای کلوته در کهنوج با حضور برخی از سفرای اقتصادی برگزار شد که در فروش و صادرات محصولات کمک کننده بود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همکاری انجمن‌های صنفی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله خرما ضرورت بسیار زیادی دارد و به برنامه ریزی برای صادرات کمک می‌کنند، افزود: در نشست اخیر «میز خرما» به عنوان نماینده مردم در جنوب استان کرمان به این نتیجه رسیده‌ ایم که زیر ساخت‌های خوبی طی دو دهه اخیر ایجاد شده است که باید کارگاه‌های تولید و فرآوری خرما در کنار سردخانه‌های جنوب کرمان احداث شوند.
وی از ۱۸۳ واحد سردخانه نگهداری خرما در ۷ شهرستان جنوب استان کرمان خبر داد و افزود: از سردخانه داران درخواست شده تا در کنار سردخانه‌ها واحد درجه بندی و بسته‌بندی احداث کنند زیرا  متاسفانه در جنوب استان کرمان در زمینه صنایع فرآوری کمبود داریم اما در جیرفت و عنبرآباد احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی در دستور کار است
اعظمی با بیان اینکه برخی استان‌ها در تهیه کارتن و بسته‌بندی دچار مشکل هستند، گفت: با حضور نمایندگانی که در مناطق آنها خرما تولید می شود، پیگیر تشکیل میز خرما در مجلس شورای اسلامی یا وزارت جهادکشاورزی هستیم تا برای استان‌های کمتر برخوردار برنامه‌ریزی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر لزوم راه اندازی سامانه معرفی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: لازم است سازمان جهادکشاورزی در استان ها، اتاق بازرگانی، تجار، شرکت‌های بازرگانی و نظام مهندسی کشاورزی سامانه‌ای برای معرفی محصولات کشاورزی به زبان‌های روسی، چینی، انگلیسی و عربی تهیه کنند، زیرا این موضوع به تجار بسیار کمک می‌کند.
صادرکنندگان ایرانی در بازار هدف با یکدیگر رقابت می‌کنند
در این نشست غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اگر قصد داریم صادرات محصولات کشاورزی جدی گرفته شود نباید خسته شویم، مطالبات با جلسات متعدد باید تبدیل به عظم ملی شوند، با یک جلسه نمی‌توان مشکلات را حل کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال 2019 تجارت خرما یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که سهم ایران از آن 207 میلیون دلار است، ادامه داد: با توجه به رقبا کار سختی در زمینه صادرات خرما داریم و باید در صنایع جانبی و بسته‌بندی این محصول به دنبال نوآوری باشیم.
انصاری با تأکید بر اینکه میزان صادرات خشکبار ایران به کشور هلند 10 میلیون یورو بوده اما این کشور خواستار صادرات خرما نیز است، عنوان کرد: 15 درصد از صادرات خرما به هند در اختیار ایران است و خرمای ما کیفیت بهتری از تمامی خرماهای موجود در بازار این کشور را دارا است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر اعتقاد داریم صادرات خرما اهمیت زیادی دارد باید در داخل استان‌ها سازماندهی داشته باشیم تا شرکت‌های داخلی در کشورهای مقصد با یکدیگر رقابت نکنند، تصریح کرد: بازار روسیه سهل‌الوصول و ثروتمند است اما باید برای حضور در این بازار سازماندهی قوی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای صادرات انواع کالاهای کشاورزی به چین هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید استانداردهای لازم را رعایت کنیم، ادامه داد: بازارهای کوچکی مانند اوکراین، صربستان، پاکستان و مالزی متقاضی محصولات ایرانی و خرما هستند.
انصاری با بیان اینکه سایت معرفی تمامی سفارتخانه‌ها ایجاد شده و شماره تلفن وابسته‌های اقتصادی در آن وجود دارد، با آنها ارتباط بگیرید در صورت جوابگو نبودن به ما اطلاع دهید زیرا موظف به پاسخگویی به صادرکنندگان هستند، گفت: وابسته‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها علاقمند هستند در ریز درخواست‌های صادرکنندگان قرار بگیرند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه 30 تا 40 کشور اسلامی در ایران نمایندگی دارند، خرمای ایرانی باید به صورت مرتب به آنها معرفی شود، می‌توان برای کشورهای غیراسلامی نیز این اقدامات را داشته باشیم، عنوان کرد: صادرکنندگان باید بازارهای هدف را بین خود تقسیم کنند، شرکت‌ها نباید در خارج از کشور با یکدیگر رقابت کنند تا به حداکثر سود دست پیدا کنیم.
وزارت خارجه اطلاعات بازار هدف را در اختیار صادرکنندگان خرما قرار دهد
موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از صادرکنندگان خرما حمایت می‌کنیم اما باید ظرفیت‌های وزارت خارجه در حوزه صادرات را بدانیم، عنوان کرد: وزارت خارجه باید اطلاعات و نیازهای کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی خصوصاً خرما را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.
52هزار و 700 هکتار از نخلستان‌های خرما در جنوب کرمان قرار دارد
منصور شکراللهی با بیان اینکه بیشتر خرما را با مصرف خوراکی می‌شناسیم در صورتی که محصولی استراتژیک بوده و در میان 5 محصول برتر صادراتی قرار دارد، گفت: 52 هزار و 700 هکتار از نخلستان‌های خرما در جنوب کرمان قرار دارد، وزارت خارجه باید تشکیل نمایشگاه در کشورهای همجوار را فراهم کند.
نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، فاریاب و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صادرکنندگان خرما از عدم صدور گواهی صادراتی و روادید برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گلایه دارند، عنوان کرد: خرمای ایران از هر لحاظ نسبت به محصولات مشابه برتر است اما محصول ایران به دلیل کم کاری برخی افراد با دید دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، نقش وزارت خارجه در حمایت از این محصول استراتژیک بی‌بدیل است.

گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما