• یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ -
  • 18/08/2019

در ادامه یک روند رفت و برگشتی؛

قیمت خودرو از بازار مجازی پرید

قیمت خودرو بار دیگر از سایت‌های آگهی‌دهنده حذف شد، این در شرایطی است که طی دو هفته گذشته درج آگهی در سایت‌ها روند رفت و برگشتی را تجربه کرده است.

با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت سال‌جاری، مسوولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مساله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطه‌ها با حضور درفضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمت‌سازی در بازار می‌کنند. از این رو با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس فتا مقرر شد ثبت آگهی در این سایت‌ها نظام‌مند شود. به همین منظور آگهی‌های خودرو از سایت‌ها برای چند روز حذف شد تا سازوکار ثبت آگهی تدوین شود.اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه و درج قیمت در سایت‌ها نهایتا ۳ درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه، فرمولی بود که برای آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها تعریف شد.

البته این شیوه قیمت‌گذاری سوالاتی را نیز به‌دنبال داشت. سوال اول این بود در حالی اتحادیه به‌عنوان مرجع اعلام قیمت برای سایت‌ها مشخص شده است که در درست بودن قیمت‌های اتحادیه تردید وجود دارد و برخی از فعالان بازار قیمت‌های اعلامی اتحادیه را بیشتر از قیمت‌های مورد معامله در بازار می‌دانند. مشخص نبودن مرجع نظارت برقیمت‌گذاری در سایت‌ها از دیگر ابهامات شیوه درج قیمت آگهی در سایت‌ها بود.با این حال از هفته گذشته قرار بود تا قیمت‌ها براساس این فرمول در سایت‌های فعال در زمینه درج آگهی خودرو، به‌روزرسانی شود. اتفاقی که البته نیفتاد و شاهد بودیم که سایت‌ها بعد از چند روزی که از درج آگهی خودرو منع شده بودند بعد از برطرف شدن موانع، بار دیگر آگهی‌های خودرو را با قیمت‌های متفاوت و نجومی منتشر کردند. دلیل این مساله را در میان صحبت‌های رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توان جست‌وجو کرد. الفت‌نسب دلیل این مساله را عدم‌همکاری اتحادیه نمایشگاه‌داران در زمینه اعلام قیمت خودروها عنوان کرد.

با این حال بعد از فعالیت چند روزه سایت‌ها در زمینه درج آگهی خودرو به روال گذشته، شاهد هستیم که از دیروز سایت‌ها اقدام به درج آگهی خودرو بدون قیمت کرده‌اند.

اخبار مرتبط
نظرات شما