• یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ -
  • 25/08/2019

رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد

به‌روز رسانی نقشه راه معادن

نقشه راه توسعه معادن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۴ ترسیم شد. متولی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری در بخش معدن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد. در بخش اکتشافات نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

 به گفته سیاست‌گذاران معدن و صنایع معدنی، وسعت اکتشاف معادن توسط ایمیدرو تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰۰ کیلومتر مربع خواهد رسید. این در حالی است که برنامه جدید اجرای اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع به تازگی به تایید وزیر صمت رسیده است و به‌زودی اجرای آن آغاز خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی با اصحاب رسانه آخرین وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی را تشریح کرد. در این نشست خداداد غریب‌پور، با اشاره به اینکه ایمیدرو تاکنون با کمک بخش خصوصی ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معدن و صنایع معدنی جذب کرده است، گفت: تا افق ۱۴۰۴ نیز ۱۶ میلیارد دلار سرمایه جدید جذب خواهد کرد. او به جایگاه ایمیدرو در نقشه راه معدن و صنایع معدنی اشاره و اظهار کرد: در نقشه راه معدن، ۷۲ راهبرد مشخص شده که ایمیدرو مسوول ۳۳ راهبرد یعنی معادل ۴۶ درصد آن است. او ادامه داد: برای این ۳۳ راهبرد ۱۴۵ هدف تعیین کرده‌ایم و بیش از ۳۰ درصد هم پیشرفت حاصل شده است. غریب‌پور افزود: پیش‌بینی شده امسال بالغ‌بر ۵/ ۳ میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی افتتاح شود و از جمله برنامه‌های افتتاحی امسال، کارخانه احیای مستقیم بافت و واحد جدید گندله‌سازی در سنگان است. او درباره جایگاه این حوزه در بورس گفت: طی ۴ ماه نخست امسال، ۲۰ شرکت بزرگ معدنی ۲۷ درصد فروش بورس (۴۷ هزار میلیارد تومان) را به خود اختصاص دادند؛ به همین دلیل ما در مجامع تلاش کرده‌ایم در پروژه‌های مشخصی، افزایش سرمایه دهیم تا این پروژه‌ها با ظرفیت عظیم شرکت‌های بزرگ پیش رود. وی در ادامه گفت: در حالی که با تشدید تحریم‌ها،‌ زمانی نگران حفظ تولید بودیم، امروز با رشد تولید روبه‌رو هستیم. به گفته غریب‌پور، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ۱۷۰ نیاز آموزشی از شرکت‌های ایمیدرو شناسایی شده که ۲۷ مورد از آنها به پروژه آموزشی تبدیل شده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو تحقیقات و توسعه در ساخت داخل را یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های ایمیدرو برشمرد. او در ادامه اظهار کرد: در سایت طراحی‌شده از سوی ایمیدرو، تحقیقات و ساخت داخل نیاز‌محور شده است و بین سازندگان قطعات و تجهیزات و نیازهای وارداتی به‌صورت همزمان مدیریت می‌شود تا با خروج از لیست واردات به ساخت داخل متکی شویم. به گفته غریب‌پور، فعالیت‌ها در ایمیدرو به برنامه تبدیل شده تا به فرآیند نتیجه‌گرا تبدیل شود. به‌عنوان مثال، اکتشافات پایش می‌شود تا به سرانجام مطلوب برسد.

اخبار مرتبط
نظرات شما