• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
سیاستگذاری جدید جمعیتی در چین:

برنامه‌ای به‌نام «اقتصاد نقره‌ای»

درحالی‌که اداره ملی آمار چین برای دومین سال پیاپی از کاهش جمعیت در این کشور خبر داده، دولت پکن برنامه اقتصاد نقره‌ای را برای خدمت‌رسانی به جمعیت سالمندش اتخاذ کرده است...

در میان تلاش‌های ناموفق برای افزایش نرخ زاد و ولد، چین اکنون از طرح‌هایی برای تغییر روش اقتصاد عظیم خود برای جمعیت سالمندش رونمایی کرده است. شورای دولتی چین روز دوشنبه از مجموعه‌ای از اقدامات برای ترویج «اقتصاد نقره‌ای» پرده برداشت و از شرکت‌های دولتی و خصوصی خواست تا به سالمندان بهتر خدمت‌رسانی کنند.
این نهاد همچنین برنامه‌هایی را برای توسعه ۱۰پارک فناوری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی و نوآوری در محصولات و خدمات سالمندی اعلام کرده است. طبق گزارش رادیو ملی چین، اقتصاد نقره‌ای فعلی این کشور به حدود ۹۸۲میلیارد دلار آمریکا رسیده که حدود ۶درصد از کل تولید ناخالص داخلی چین است؛ اما پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۳۵ به ۴.۲تریلیون دلار آمریکا یا حدود ۱۰درصد از کل تولید ناخالص داخلی آن زمان رشد کند. آخرین آمار دولتی منتشرشده نشان می‌دهد که جمعیت افراد ۶۰ساله و بالاتر در چین در سال۲۰۲۳ حدود ۲۹۷میلیون نفر یا ۲۱.۱درصد از کل جمعیت بوده است که این کشور را به یک «جامعه فوق‌سالمند» بر اساس استانداردهای بانک جهانی تبدیل کرده است. پیش‌بینی می‌شود که این جمعیت تا سال۲۰۵۰ به بیش از نیم‌میلیارد نفر افزایش یابد. شورای دولتی چین در آخرین سند سیاستی خود ۲۶دستورالعمل را در چهار زمینه کلیدی صادر کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام نیازهای اضطراری جمعیت سالخورده، از مراقبت‌های درمانی هوشمند گرفته تا برنامه‌ریزی مالی برای مقابله با پیری جمعیت برآورده خواهد شد. به گزارش روزنامه گلوبال‌تایمز، این اولین سند سیاستی است که به‌طور خاص برای نیازهای آینده جمعیت سالخورده رو به رشد چین در سطح ملی ارائه شده است. 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10324
اخبار مرتبط
نظرات شما