• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
بار تورمی بهمن بر دوش کدام استان‌ها بوده است؟

ثبت تورم نقطه به نقطه 39 درصدی برای کرمان

بررسی تورم نقطه به نقطه استان‌ها حاکی از به ثبت رسیدن بالاترین تورم در استان آذربایجان غربی با نرخ 41 درصد هستند. در جایگاه بعدی ایلام و یزد هرکدام با حدودا 40 درصد مواجه بوده و تورم در کرستان، خراسان و کرمان حدودا 39 درصد به ثبت رسیده است...

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن 1402، بیشترین تورم در مقیاس سالانه در استان یزد و در بازه ماهانه در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده است. همچنین اصلی‌ترین بار تورم نقطه به نقطه بهمن نیز بر دوش آذربایجان غربی بوده است.
نرخ تورم در بهمن ماه 1402 در مقیاس ماهانه حدود 1.4 درصد، در بازه سالانه حدود 42.5 درصد و نسبت به بهمن 1401 حدود 35.8 درصد بوده است. این درحالیست که فشار تورمی بر دوش هر یک از استان‌ها در سه مقیاس سالانه، نقطه به نقطه و ماهانه تفاوت داشته است.
تورم سالانه استان‌ها در نیمه زمستان
زمانیکه میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده در 12 ماه منتهی به مقطع مورد نظر در سال جاری را نسبت به میانگین این شاخص در 12 ماه منتهی به مقطع مشابه در سال گذشته به دست آوریم، رشد سالانه تورم حاصل خواهد شد. به طور کلی این نوع از محاسبه تورم حافظه بلندمدت‌تری دارد و ممکن است یک شوک در یکی از 24 ماه مورد بررسی باعث افزایش در شاخص برای مدت طولانی شود. آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه در بهمن 1402 در استان یزد، بالاترین تورم ثبت شده از میان سایر استان‌ها با نرخ 52.9 درصد بوده است.
در ادامه در استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان، نرخ تورم سالانه حدود 48 درصد و در استان‌های کرمانشاه و لرستان حدود 47 درصد بوده است.
در مقابل مشاهده می‌شود استان تهران دارای کمترین نرخ تورم معادل 37.7 درصد از میان 31 استان ایران بوده است. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان و بوشهر هرکدام حدودا 39 درصد تورم را در دومین ماه زمستانی 1402 پست سر گذاشته‌اند.
بار تورمی بهمن بر دوش کدام استان‌ها بوده است؟
بررسی تورم نقطه به نقطه استان‌ها حاکی از به ثبت رسیدن بالاترین تورم در استان آذربایجان غربی با نرخ 41 درصد هستند. این نوع از محاسبه، شاخص قیمت در ماه مورد نظر از سال جاری را نسبت به شاخص در ماه مشابه سال گذشته در نظر می‌گیرد.
 در جایگاه بعدی ایلام و یزد هرکدام با حدودا 40 درصد مواجه بوده  و تورم در کرستان، خراسان و کرمان حدودا 39 درصد به ثبت رسیده است.
این درحالیست که کمترین میزان رشد قیمت‌ها در بهمن 1402 نسبت به بهمن 1401 در استان سیستان و بلوچستان با نرخ 25 درصد رقم خورده است. در جایگاه‌های بعدی استان‌های زنجان و بوشهر هرکدام 31 درصد تورم و تهران و قم نیز بالغ بر 33 درصد تورم را تجربه کرده‌اند.
رشد ماهانه سطح قیمت‌ها در بهمن 1402
آمارها نشان می‌دهد در نیمه زمستان سال جاری سه استان بیش از 2 درصد تورم در عرض یک ماه را متحمل شده‌اند که به ترتیب خراسان جنوبی با 2.2 درصد، البرز با 2.1 درصد و فارس با 2 درصد تورم مواجه بوده‌اند.
 این درحالیست که 7 استان تورم ماهانه کمتر از 1 درصدی را تجربه کرده‌اند که شامل استان‌های لرستان، بوشهر، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، اردبیل و گلستان می‌شود. آمارها نشان می‌دهد کمترین تورم ماهانه در استان‌های بوشهر و لرستان رقم خورده که حدودا معادل رقم 0.4 واحد درصد بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10655
اخبار مرتبط
نظرات شما