• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
آیا ناحیه یورو در مسیر رشد اقتصادی قرار خواهد گرفت؟

بوی بهبود از قاره سبز

روز گذشته شاخص PMI ناحیه یورو منتشر شد. عدد این شاخص برای ماه فوریه رقم ۴۸.۹ را نشان می‌دهد که نسبت به شاخص فوریه که ۴۷.۹ بود، افزایش یک واحدی داشته است.بدین‌ترتیب نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی در ناحیه یورو دیده می‌شود...

طی دو ماه ابتدایی سال، بهبود وضعیت بخش خدمات در اروپا موجب شد که کم کم بارقه‌ای از امید برای اقتصاد این منطقه دیده شود.
در نتیجه این روند احتمالا این شاخص در ابتدای ربع نخست سال ۲۰۲۴ با رقم ۵۱.۲ به کار خود پایان دهد. شاخص مدیران خرید (PMI) سطح فعالیت مدیران خرید در بخش تولید را اندازه‌گیری می‌کند. عدد بالای ۵۰ نشان‌دهنده افزایش میزان خرید مدیران بوده که نویدبخش افزایش سطح تولید است. رقم زیر ۵۰ هم نشان‌دهنده انقباض در بخش تولیدات است. از آنجا‌ که مدیران خرید معمولا به اطلاعات بیشتری در خصوص شرکت‌هایی که برای آن کار می‌کنند دارند، معمولا افزایش خرید این گروه می‌تواند شاخص پیش‌نگر مناسبی برای پیش‌بینی سطح تولیدات و همچنین تورم در آینده باشد. با دسترسی به این اطلاعات همچنین می‌توان حرکات احتمالی سیاستگذاران در آینده را هم پیش‌بینی کرد که به معامله‌گران جهت انتخاب پوزیشن معاملاتی خود کمک بسیاری می‌کند.
براساس آخرین گزارش منتشر شده، شاخص مدیران خرید در اروپا برای ماه فوریه عدد ۴۸.۹ را نشان داده است. رشد این شاخص در ماه فوریه بیشتر مرهون بخش خدمات است که برای نخستین بار از ژوئیه سال گذشته شروع به بزرگ‌ شدن کرده است. شاخص مدیران صنعت بخش خدمات در اروپا در ژانویه عدد ۴۸.۴ واحدی را ثبت کرده بود که این عدد در فوریه به ۵۰.۲ رسید که عبور از ۵۰ واحد نشان از آغاز رشد در این بخش داشت. این موضوع موجب شده که امیدها به رشد اقتصادی اروپا بیشتر شود؛ به‌طوری‌که تحلیلگران انتظار دارند که سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با عدد ۵۱.۲ واحدی به کار خود پایان دهد. با این حال، افزایش شاخص‌های ترکیبی قیمت نهاده و تولید، نشانه‌هایی از ایجاد فشار تورمی را نشان می‌دهد. شاخص قیمت تولید به بالاترین حد ۹ ماهه یعنی ۵۴.۴ واحد رسیده است؛ درحالی که این عدد در ژانویه ۵۴.۲ بود. طبیعتا نشانه‌های رشد اقتصادی می‌تواند تورم را نیز همراه خود داشته باشد. با افزایش خرید مواد اولیه توسط صنایع، تقاضا روز به روز افزایش خواهد یافت و افزایش تقاضا هم منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. از این جهت تحرکات سیاستگذاران اروپایی در ماه‌های آتی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اقتصاد اروپا درحالی به کار خود ادامه می‌دهد که همچنان زخم‌های دوره کرونا را با خود به همراه داشته و هنوز نتوانسته به روال طبیعی بازگردد. از این رو در برابر سیاست‌ها بسیار شکننده خواهد بود. از طرفی صنایع تازه به روال عادی خود بازگشته و از طرف دیگر هم افزایش قیمت‌ها می‌تواند مضر باشد. در نتیجه تصمیمات آتی در اروپا می‌تواند تاثیر مهمی بر دیگر بازارها داشته باشد. اما این سردرگمی سیاستگذاری در اروپا به نفع بعضی بازارها مانند طلا و رمزارزها، در شرایط کنونی خواهد بود و می‌تواند فشار تقاضا را به سمت این بازارها هدایت کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10734
اخبار مرتبط
نظرات شما