• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
نقشه عربستان و امارات؛

استخراج لیتیوم از آب شور میادین نفتی

شرکت‌های ملی نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قصد دارند از آب شور میادین نفتی، لیتیوم استخراج کنند. براساس گزارش رویترز، این تصمیم بخشی از تلاش این کشورها برای متنوع‌سازی اقتصاد و منفعت بردن از تغییر به سوی وسایل نقلیه الکتریکی است...

دیگر شرکت‌های نفتی از جمله «اکسان‌موبیل» و «اکسیدنتال پترولیوم» نیز قصد دارند با بهره بردن از تکنولوژی‌های نوظهور، موفق به استخراج لیتیوم از آب‌نمک شوند زیرا جهان در حال دور شدن از سوخت‌های فسیلی است.
عربستان سعودی که اقتصادش برای دهه‌ها بر نفت متکی بوده، هزینه‌ هنگفتی انجام داده تا بتواند به قطب تولید خودروهای الکتریکی تبدیل شود. این بخشی از برنامه‌های محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - برای پیدا کردن منابع جایگزین ثروت است.
شرکت سعودی آرامکو و شرکت ملی نفت ابوظبی در مراحل ابتدایی استخراج لیتیوم قرار دارند؛ ماده‌ای که از سوی بسیاری از اقتصادهای اصلی به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای تولید باتری خودروهای الکتریکی در نظر گرفته می‌شود.
منابع به رویترز اعلام کرده‌اند عربستان و امارات در تلاش هستند به استخراج لیتیوم بپردازند، اما آن‌ها از معرفی تکنولوژی مورد استفاده برای این منظور خودداری کردند. فناوری استخراج مستقیم لیتیوم هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برد. بر خلاف نفت که دارای عوامل اقتصادی تثبیت‌ شده‌ای است، جنبه‌های اقتصادی فناوری استخراج مستقیم لیتیوم هنوز نامشخص است.
یکی از مزایای به دست آوردن این فلز فوق سبک از آب شور این است که با به کارگیری این روش، نیاز به استخراج لیتیوم از معادن که کار پرهزینه‌ای است و از نظر زیست‌محیطی چالش برانگیز محسوب می‌شود، از بین می‌رود. همچنین با استخراج لیتیوم از آب شور، نیاز به استفاده از برکه‌های تبخیر که توسط استرالیا و شیلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیتیوم در جهان به کار گرفته می‌شود، از میان می‌رود.
در حال حاضر، ضعف در اقتصاد جهانی باعث تأثیر منفی بر خرید وسایل نقلیه جدید شده و همین امر قیمت‌ لیتیوم را با کاهش همراه کرده است.
لیتیوم پس از رسیدن به قله قیمتی در نوامبر 2022 تا حدود 80 درصد افت ارزش داشته که دلیل آن کاهش فروش خودروهای الکتریکی است که مشکل مازاد عرضه را وخیم‌تر کرده است.
با این حال، شرکت‌های خودروسازی پیشتاز جزء گروهی از شرکت‌ها هستند که به دنبال منابع لیتیوم جدید هستند و دلیل آن انتظار از افزایش تقاضای این فلز در آینده است.
کارشناسان اعلام کرد‌ه‌اند صنعت خودروهای الکتریکی در سال‌های پیش‌رو به لیتیوم وابسته خواهد بود؛ از سوی دیگر، فناوری‌های ارزان‌تر و جایگزین که به لیتیوم کمتری نیاز دارند یا حتی می‌توانند از این فلز استفاده نکنند،‌ در حال حاضر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
مشکل استخراج لیتیوم از آب شور این است که میزان تراکم لیتیوم در آن می‌تواند بسیار پایین باشد. یکی از منابع به رویترز اعلام کرده آرامکو در حال توسعه یک فناوری فیلتر جدید است که می‌تواند مشکل تجمع پایین لیتیوم در آب شور را حل کند.
به گزارش اکوایران،ثروت نفتی عربستان سعودی به این معناست که این کشور می‌تواند یک ریسک مالی انجام دهد و از آنجایی که برنامه‌های متنوع‌سازی این کشور شامل تبدیل شدن به یک قطب تولید خودروهای الکتریکی است، عربستان می‌تواند از هر میزان لیتیومی که تولید می‌کند، بهره بببرد.
شرکت معادن عربستان سعودی هم قصد دارد از آب دریا لیتیوم استخراج کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10787
اخبار مرتبط
نظرات شما