• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
استقبال سفیر اندونزی از توسعه روابط با استان کرمان؛

بررسی زمینه های همکاری تجاری کرمان و اندونزی

در دیدار استاندار کرمان با سفیر اندونزی در ایران که با حضور رییس اتاق بازرگانی کرمان و مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برگزار شد، بر اعلام آمادگی استان کرمان برای توسعه روابط تجاری و معدنی با کشور اندونزی تاکید شد...

سفیر اندونزی در این دیدار با اشاره به اینکه پایتخت اندونزی از کلان شهر جاکارتا به منطقه ای دور در استان شرقی کالیمانتان منتقل خواهد شد، گفت: پایتخت جدید نیازمند سرمایه گذاری در ساخت و ساز و نیازمند فولاد از ایران و استان کرمان است.
رونی پراستیو یولیانتورو در این نشست افزود: مطمئن هستم که اندونزی فولاد را از ایران تهیه می کند اما با واسطه اتفاق می افتد و البته به حجم فولاد بیشتری نیاز داریم. وی با اشاره به ظرفیت های بسیار استان کرمان، این استان را نامزد مناسبی برای همکاری های دو کشور دانست و تصریح کرد: امیدواریم بتوان به پیشبرد اهداف توسعه همکاری های تجاری دو طرف کمک کنیم.
یولیانتورو، ادامه داد: استان کرمان از نظر منابع معدنی و در محصولات کشاورزی مانند خرما و پسته ظرفیت های بسیار خوبی دارد و سالانه 2 میلیون و 800 هزار دلار صادرات خرمای ایران به اندونزی است. سفیر اندونزی در ایران همچنین به موافقت این کشور برای توسعه صنعت گردشگری دو طرف، همکاری های دو جانبه در قالب پیشنهاد خواهر خواندگی کرمان و یکی از استان های اندونزی و همچنین حضور ایران در بزرگترین نمایشگاه تجاری اندونزی از 22-18 اکتبر 2023 (26 لغایت 30 مهرماه 1402)  اشاره کرد.
تهاتر کائوچو و روغن پالم اندونزی با پسته و خرما کرمان
رئیس اتاق کرمان در ادامه این نشست گفت: از کائوچو و روغن پالم اندونزی برای صنعت لاستیک و سایر صنایع استان استفاده می شود و می توان در برخی مسائل مربوط به تامین ارز و انتقال ارز حاصل از صادرات خرما و پسته به اندونزی، تهاتر انجام داد. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: اتاق کرمان تاکنون سه جلسه آنلاین را با اتاق بازرگانی اندونزی، همایش آنلاین و بیش از 30 نشست B2B بین فعالان اقتصادی کرمان و اندونزی را در سال های اخیر برگزار کرده و پیش نویس تفاهم نامه همکاری بین اتاق کرمان و استان جاوا غربی برای امضا آماده است.
وی اظهار کرد: اندونزی کشوری مسلمان، پرجمعیت و دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری با ایران است و با توجه به اینکه در حال توسعه قرار دارد تجربیات این کشور می تواند در مسیر توسعه به ما کمک کند. طبیب زاده، افزود: امیدواریم شرکت در نمایشگاه های مشترک و برگزاری سایر برنامه ها برای حضور در بازار اندونزی به عنوان کشور هدف استان بتواند حجم مبادلات تجاری را افزایش دهد. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود راه اندازی مرکز تجاری ایران در اندونزی برنامه ریزی شده و خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین بخش خصوصی و دولتی استان برای پیشبرد اهداف تجاری وجود دارد.
 صادرات فولاد و سیمان کرمان برای احداث پایتخت جدید اندونزی
در ادامه استاندار کرمان با اشاره به اینکه استان با 25 شهرستان و سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت، بزرگترین استان ایران است، گفت: کرمان به دلیل موقعیت ترانزیتی وضعیت فوق العاده، در حوزه مواد معدنی به ویژه مس و سنگ آهن و فولاد، معادن غنی و همچنین در کشاورزی سه گروه محصول صادراتی مهم شامل پسته، خرما و  محصولات جالیزی جنوب را داراست. محمدمهدی فداکار، افزود: همچنین وجود سه کارخانه سیمان و فاصله 3 ساعته حمل بار از استان تا بندرعباس و همچنین خط ریلی در این مسیر می تواند در کنار محصولات فولادی استان در ساخت و ساز پایتخت جدید اندونزی کمک کند و سرمایه گذاری های خوبی در این حوزه ها انجام شود. وی همچنین در حوزه گردشگری به ثبت 7 اثر جهانی در استان کرمان اشاره و اظهار کرد: همچنین در حوزه دانشگاه و شرکت های فناور نیز ظرفیت های بسیار خوبی در استان کرمان برای توسعه همکاری ها با اندونزی وجود دارد.
جذابیت گردشگری کرمان برای شهروندان اندونزی
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان نیز در این نشست گفت: دو سال گذشته درخواست امضای خواهر خواندگی کرمان با استان باندونگ اندونزی را مطرح کرده ایم اما هنوز از مسئولان مربوطه پاسخی دریافت نشده که امیدواریم سفیر اندونزی در ایران این موضوع را پیگیری کند. آسیه عباسی افزود: با توجه به شناختی که از اقلیم و آب و هوای اندونزی وجود دارد، کرمان برای شهروندان این کشور جذاب و زیباست که امیدواریم بتوان گردشگری بین کرمان و اندونزی را توسعه داد. وی درخواست برگزاری وبینار و یا تور آشناسازی (فم تور) با جاذبه های اندونزی را مطرح کرد و گفت: در این زمینه نیز مکاتباتی صورت گرفته اما از سوی وزارت گردشگری اندونزی پاسخی دریافت نکرده ایم.
گفتنی است در این نشست مدیرعامل شرکت معدنی گل گهر و یکی از شرکت های فناور استان به ارائه گزارش هایی از ظرفیت های خود برای توسعه همکاری ها با اندونزی پرداختند.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8577
اخبار مرتبط
نظرات شما