• پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ -
  • 18/07/2019

احمد زیدآبادی می‌گوید: امروز با انقلاب ارتباطی، مرزها و انحصارها شکسته شده و راه برای بسیاری از رسانه‌هایی باز شده که نه مسوولیتی دارند و نه باید به جایی پاسخگو باشند؛ رسانه‌هایی که اطلاعاتی را تولید می‌کنند و با سرعت و گستردگی فراوان آن اطلاعات را توزیع می‌کنند و بخش اعظمی از این اطلاعات می‌تواند فاقد پایه و اساس درست باشد.
اگر دستگاه قضائی فقط در دو زمینه عدم دخالت در زندگی و کسب‌وکار مردم و اهتمام جدی برای مبارزه با فساد عملکرد قابل قبولی داشته باشد، بخش مهمی از نارضایتی در جامعه فروکش می‌کند. رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران همچنین می‌گوید: فرآیند اصلاح و ترمیم را باید از همان جایی شروع کرد که خرابی‌ها آغاز شده است. بخش مهمی از مشکلات امروز در کشور مربوط به ساختار قضایی است.
مجید نعمت‌الهی: برنامه‌ریزی برای توسعه در ایران قدمتی 70 ساله دارد و فراز و نشیبی که روایت و مطالعه آن برای آموختن از تاریخ و کم‌کردن از آزمون و خطا در برنامه‌های پیش‌رو، یک ضرورت است. آنچه در این چند دهه بر نظام برنامه‌ریزی ایران گذشته و تامل در هدف‌گذاری‌ها و نتایج برنامه‌های توسعه پیش و پس از انقلاب برای همه، از سیاستگذار گرفته تا بخش خصوصی و دانشگاهیان می‌تواند درس آموز باشد. مسیری طولانی اما روبه بهبود طی شده است هر چند در مقاطعی عملکرد و نتایجی شگفت‌انگیز را شاهدیم چنانکه در برنامه پنجم پس از انقلاب، روند توسعه کشور با یک عقب‌گرد تاریخی روبه‌رو می‌شود. ریشه توجه به استان‌ها و مناطق هم اگر چه به برنامه‌های دوم و سوم قبل از انقلاب برمی‌گردد اما در برنامه‌های چهارم تا ششم پس از انقلاب است که متکی به واقعیت‌ها و ظرفیت‌ها و بر مبنای مشارکت مدیران و صاحب‌نظران مناطق است. در گفت‌وگو با دکتر جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، روند تاریخی برنامه‌ریزی و اهداف و خروجی برنامه‌ها را در سطح ملی و استانی، بررسی کرده‌ایم:
محمدرضا دهقان‌پور: در سیاستگذاری‌های دولت، در همچنان بر پاشنه نابرابری منطقه‌ای و تمرکزگرایی با همه آثار نامیمونی که داشته است، می‌چرخد. رنج استان‌ها از برنامه‌ریزی وصله‌پینه‌ای هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته و مشارکت استان‌ها در تدوین برنامه‌های توسعه کشور تنها شاید اخیرا در سطح محدودی، مطرح شده است. یک مرور کلی نشان می‌دهد که جهت‌گیری‌های توسعه‌ای بدون در نظر داشتن مزیت‌های مناطق بوده و حاصل این روند ناکامی در دستیابی به توسعه متوازن و پایدار را رقم زده است. پرسش این است که چرا با وجود تعهدی که دولت به توسعه همه مناطق دارد اما در عمل شاهد کارکردها و خروجی‌های متفاوتی در نواحی مختلف کشور هستیم. چرا راه دور برویم. در همین کرمان خودمان آیا نسبتی می‌توان میان ظرفیت‌های عظیم و متعددی که داریم با سطحی از رشد و توسعه که به آن دست یافته‌ایم، برقرار کرد؟ در میزگرد تحلیلی «اقتصاد کرمان» با محمدمهدی بهکیش اقتصاددان، علی میرزاخانی سردبیر ارشد گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و محسن جلالپور فعال و تحلیل‌گر اقتصادی به بررسی آفات تمرکزگرایی و تحلیل ریشه‌های نابرابری‌‌ منطقه‌ای پرداخته‌ایم:
سیدحسین‭ ‬مرعشی‭ ‬فعال‭ ‬سیاسی‭ ‬که‭ ‬نامش‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬سیاسی‭ ‬با‭ ‬حزب‭ ‬کارگزاران‭ ‬گره‭ ‬خورده‭ ‬و‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬باور‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬عامل‭ ‬ناتوان‭ ‬بودن‭ ‬دولت‌ها‭ ‬در‭ ‬جمهوری‭ ‬اسلامی‭ ‬ایران،‭ ‬نبود‭ ‬تعریف‭ ‬دولت‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬معنای‭ ‬state‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬می‌گوید‭ ‬که‭ ‬دولت‌ها‭ ‬در‭ ‬ساختار‭ ‬جمهوری‭ ‬اسلامی‭ ‬تنها‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬قوه‭ ‬اجرایی‭ ‬کشور‭ ‬کار‭ ‬می‌کنند‭ ‬که‭ ‬سهم‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬تعیین‭ ‬سیاست‌های‭ ‬کلی‭ ‬و‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬سیاستگذاری‌های‭ ‬کلان‭ ‬کشور‭ ‬ندارند‭.‬
یک‭ ‬کارشناس‭ ‬حوزه‭ ‬مدیریت‭ ‬دانش،‭ ‬با‭ ‬بیان‭ ‬اینکه‭ ‬تمرکز‭ ‬بر‭ ‬مشتری‭ ‬با‭ ‬رویکرد‭ ‬مدیریت‭ ‬دانش‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬چالش‌های‭ ‬اصلی‭ ‬سازمان‌های‭ ‬ایرانی‭ ‬است،‭ ‬گفت‭: ‬مدیریت‭ ‬دانشی‭ ‬موجب‭ ‬خلق‭ ‬ارزش‭ ‬در‭ ‬سازمان‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. ‬سعید‭ ‬فیلسوفیان‭ ‬دانش‭ ‬آموخته‭ ‬رشته‭ ‬مدیریت‭ ‬دانش‭ ‬محور‭ ‬سازمانی،‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬برخی‭ ‬تعاریف‭ ‬رشته‭ ‬مدیریت‭ ‬دانش،‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭: ‬مدیریت‭ ‬دا
مهدی‭ ‬نعمت‭ ‬الهی‭:‬‭ ‬بازار‭ ‬ساخت‭ ‬و‭ ‬ساز‭ ‬مسکونی‭ ‬و‭ ‬انبوه‭ ‬سازی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬رکود‭ ‬رسید،‭ ‬عده‭ ‬ای‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬باور‭ ‬رسیدند‭ ‬که‭ ‬‮«‬‭ ‬نان‭ ‬در‭ ‬ساخت‭ ‬و‭ ‬ساز‭ ‬تجاری‭ ‬است‮»‬‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬یکباره‭ ‬سرمایه‭ ‬هایی‭ ‬از‭ ‬داخل‭ ‬و‭ ‬خارج‭ ‬استان‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬سرازیر‭ ‬شد؛‭ ‬بی‭ ‬آنکه‭ ‬مشاوره‭ ‬درستی‭ ‬از‭ ‬نهادهای‭ ‬متولی‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬یا‭ ‬شرکت‭ ‬های‭ ‬مشاور‭ ‬دریافت
گفت و گو با رییس کارگروه ریلی کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون امور زیربنایی اتاق کرمان
اقتصاد کرمان : مدتهاست کشمکش بر سر تفکیک بازرگانی از صنعت و معدن بین دولت و مجلس ادامه دارد. دولت بر این کار اصرار دارد و مجلس امتناع می ورزد. دولت اما اصرارش کاملا جدی است. آنقدر جدی که رییس جمهور در نیمه بهمن ماه 97 در جلسه معرفی سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، در بخشی از دفاعیاتش، داخل پرانتز بحث تفکیک بخش تجارت و بازرگانی را برای چندمین بار پیش کشید. بحثی که پیش کشیدنش در جلسه دفاع از وزیر بهداشت، به اندازه کافی گویای اهمیتش برای شخص رییس جمهور بود. این بار اما تاکیدات رییس جمهور، در نیمه اول اسفندماه 97 با ارائه طرحی از سوی نمایندگان مجلس، سیگنال مثبتی دریافت نمود. یعنی این بار نه دولت، که خود مجلس در قالب طرح "تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی" بحث این تفکیک را به پیش کشید. به بهانه این طرح به سراغ سینا خسروی یکی از کارشناسان حوزه بازرگانی استان کرمان رفته تا در این زمینه با وی گفتگو کنیم. مشروح گفتگوی ما را در زیر می خوانید :
اقتصاد کرمان: محمدرضا‭ ‬پورابراهیمی‭ ‬می‌گوید‭: ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬محدودیت‌های‭ ‬منابع‭ ‬آبی،‭ ‬قطعاً‭ ‬محدودیت‌هایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬بخش‭ ‬کشاورزی‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬روبه‌رو‭ ‬شده‌ایم‭ ‬افزایش‭ ‬می‌یابد‭ ‬بنابراین‭ ‬رفتن‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬صنایع‭ ‬معدنی‭ ‬می‌تواند‭ ‬اولویت‭ ‬ما‭ ‬باشد‭. ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬حوزه‭ ‬گردشگری‭ ‬هم‭ ‬ظرفیت‭ ‬بسیار‭ ‬مناسبی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬حوزه‭ ‬معادن‭ ‬می‌تواند‭ ‬در‭ ‬آینده‭ ‬استان‭ ‬نقش‭ ‬ایفا‭ ‬کند‭.‬
اقتصاد کرمان :ر دهه های اخیر ، در میان کشورهای منطقه ،عمان ، همواره بعنوان کشوری فارغ از دسته بندی ها و بلوک بندی های منطقه ای، بیش از هر بازیگری در خلیج فارس، توانسته است نقش برقرار کننده توازن در منطقه را ایفا کند . سیاست های مدبرانه این کشور، نه تنها ثبات را برای عمان به ارمغان آورده بلکه موجب افزایش همکاری های دو جانبه این کشور با سایر کشورهای منطقه در عرصه های مختلف گردیده است.
اقتصاد کرمان:از 1287هجری شمسی که اتاق کرمان با نام اولیه «مجلس تجارت» پا گرفت تا اسفند 1397 که انتخابات دوره نهم اتاق برگزار می شود راه دور و دراز و پر فراز و نشیبی طی شده است.
صفحه 1