• پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024

  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024
بررسی برنامه های آینده گل گهر برای افزایش سرمایه؛

مشروح کنفرانس مدیران و سهامداران کگل

کنفرانس پرسش و پاسخ مدیران و سهامداران شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در خصوص برنامه های آینده کگل و افزایش سرمایه شرکت برگزار شد. گزارش «اقتصاد کرمان» از این کنفرانس را بخوانید...

پشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳۰ هزار میلیارد ریال به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد از سود انباشته و مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی میباشد که اظهار نظر بازرس و حسابرس محترم شرکت اخذ شده و در حال تهیه مدارک و مستندات جهت ارسال به سازمان بورس و اوراق بهادار است.
مهندس ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت گل گهر که با نماد کگل در بورس فعالیت دارد به پرسش های مطرح شده به شرح زیر پاسخ داد.
١- لطفا جدول زیر در مورد معادن شرکت پر شود؟

در خصوص سوال اول قابل ذکر است اعداد استخراج معادن بر اساس طرح استخراج معادن بوده و در خصوص معدن۶ اعداد ذخیره و استخراج و عمر معدن پس از واگذری توسط ایمیدرو قطعی می شود .
۲- برای تامین سنگ در سال های آتی روی کدام آنومالی های جدید سرمایه گذاری شده است؟ برآورد شرکت از ذخایر قطعی این آنومالی ها چقدر می باشد؟
با توجه به اکتشافات بین معادن انجام شده و کشف آنومالیهای جدید شرکت در حال رایزنی با ایمیدرو بر اساس قراردادهای فی مابین است.
ضمنا سرمایه گذاری هایی برای آماده سازی بخش شرقی معدن شماره ۱ صورت گرفته است و این پروژه به عنوان یکی از پروژه های پیشرانان پیشرفت میباشد که تاکنون بالغ بر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
۳- با توجه به افزایش حقوق دولتی و احتمال افزایش نرخ فروش سنگ گهر زمین به شرکت برنامه شرکت برای کاهش خرید خارجی سنگ چه می باشد؟ حجم خرید کاهش می یابد؟
برای سال ۱۴۰۲ قرارداد خرید سنگ از شرکت گهرزمین به میزان ۹ میلیون تن با نرخ ۹ درصد شمش فولاد خوزستان منعقد گردیده و در حال انجام می.باشد. همچنین در خصوص تامین سنگ از طریق سایر شرکتهای خارج از منطقه برنامه ریزی جهت خرید به میزان ۲ تا ۳ میلیون تن سنگ در دست اقدام است.
۴ با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری شرکت در پروژههای احیا آهن اسفنجی آیا شرکت برای احداث واحد های بریکت سازی برنامه ای دارد؟ آیا امکان فنی برای اضافه شدن تجهیزات بریکت سازی به پروژه ها وجود دارد؟ توضیح دهید.
در چشم انداز گروه گل گهر تکمیل زنجیره ارزش فولاد به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی شرکت می باشد و با توجه به راه اندازی کارخانه فولاد سازی و نورد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در سال ۱۴۰۴ بخش عمده ای از آهن اسفنجی در منطقه مصرف خواهد شد و همچنین برنامه ریزی برای احداث کارخانه ذوب و تولید ورق بصورت شارژ گرم شرکت جهان فولاد نیز در دست بررسی می باشد. لذا با توجه به برنامه تکمیل زنجیره فولاد منطقه حاضر بریکت سازی در دستور کار شرکتها نیست و در صورت مازاد اسفنجی در داخل کشور تا تکمیل زنجیره آهن اسفنجی بصورت صادراتی عرضه خواهد شد.
۵- هزینه پیمانکاری شرکت به ازای هر تن استخراج سنگ در شش ماه ابتدایی سال جاری افزایش داشته است علت چیست؟ نرخ آخرین قرارداد پیمانکاری برای استخراج سنگ به ازای هر تن محسوسی سنگ چقدر است؟
مبلغ هزینه پیمانکاری در یادداشت ۶ صورتهای مالی مربوط به کلیه پیمانکاران خطوط تولید می باشد که عمدتا به دلیل تعدیل قراردادهای پیمانکاری با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتها و افزایش نرخ حقوق و دستمزد می باشد. ترخ استخراج سنگ به ازای هر تن معادل ۶۴۲.۱۱۸ ریال می باشد.
۶- با توجه به اعلام تغییر وضعیت پروژه مکران به سمت لوله های خاص پروژه اسفنجی مکران به طور کامل حذف خواهد شد؟ تکلیف هزینه های انجام شده چه می شود؟
پس از بررسی های انجام شده و ارایه گزارش مشاورین با توجه به ارزش افزوده بیشتر در صنایع پایین دست زنجیره فولاد طرح مکران به سمت تولید لوله های بدون درز CRI نفت و گاز که یکی از نیازهای داخل کشور با قابلیت صادراتی است جایگزین شده است و تا کنون هم در زمینه پروژه استفنجی هیچ گونه کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام نشده است.
کلیه هزینه های انجام شده در راستای ایجاد زیرساختهای عمومی سایت بوده که قابلیت استفاده در طرح های توسعه شرکت را دارد.
۷-- پروژه ورق توسعه آهن و فولاد در چند سال اخیر از سرعت خوبی برخوردار بوده اما در یک سال گذشته کمی از سرعت پروژه کاسته شده است علت چیست؟ تفاوت ورق تولیدی توسعه آهن و فولاد و فولاد مبارکه در چیست؟ کاربرد این ورقها عمدتا در کدام صنایع میباشد؟ چه میزان از تولید ورق از نوع ورقهای API میباشد؟
درصد پیشرفت پروژه توسعه آهن و فولاد در ۸ ماه گذشته نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
هر چند معمولا در اجرای پروژه ها با نزدیک شدن به پایان پروژه جبهه های کاری کاهش پیدا میکند کاهش درصد پیشرفت پروژه نسبت به دوره های قبل طبیعی خواهد بود.
شرکت فولاد مبارکه معمولا ورق های تجاری تولید میکند و ورق های تولیدی این شرکت در سطح و گرید صنایع معمولی و تجاری است.
همچنین ضخامت محصول تولیدی دو شرکت از جمله تفاوتهای قابل توجه فی ما بین شرکت توسعه آهن فولاد مبارکه می باشد.
کاربرد ورق های تولیدی شرکت توسعه آهن و فولاد در صنایع نفت و گاز و ورق های الکتریکی برای هسته ترانس بوده است.
همچنین ورق های HSLA در صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی استفاده می ۴۰ درصد از سید محصول از انواع گریدهای API میباشد که با توجه به حاشیه سود در زمان تولید و بررسی نیاز داخلی و آنالیز بازار داخل و خارج قابلیت تولید تا ۱۰۰ درصد سبد محصول شرکت را خواهد داشت.
۸- پیشرفت پروژه ورق و آهن اسفنجی توسعه آهن فولاد چند درصد میباشد؟ چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟ مخارج انجام شده برای این دو پروژه تا به الان چه مبلغی بوده است به تفکیک بیان شود.
درصد پیشرفت پروژه ورق توسعه آهن و فولاد ۸۵ درصد
زمان بهره برداری پایان سال ۱۴۰۳
مخارج انجام شده تا پایان شش ماهه ۱۴۰۲ : ۲۴۱ هزار میلیارد ریال
درصد پیشرفت پروژه آهن اسفنجی توسعه آهن و فولاد ۸۸ درصد
زمان بهره برداری پایان سال ۱۴۰۲مخارج انجام شده تا پایان شش ماه ۱۴۰۲: ۶۱ هزار میلیارد ریال است.
۹ میزان سرمایه گذاری های شرکت در پروژه های آتی انتقال آب چه مبلغی است؟
شرکت از طریق سهامداری شرکت های تامین و انتقال آب خلیج فارس و تامین آب صنایع معادن در پروژه های انتقال آب مشارکت نموده است که با توجه به اینکه روشهای مختلف تامین مالی از جمله تسهیلات صندوق توسعه ملی تسهیلات بانکی انتشار اوراق و آورده نقدی سهامداران برای پروژههای مزبور در نظر گرفته شده است فلذا آورده نقدی سهامداران بر اساس گزارش توجیهی و تایید حسابرس شرکتهای مذکور صورت می پذیرد. مبلغ سرمایه فعلی شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس ۱۴۰ هزار میلیارد ریال میباشد که برنامه افزایش سرمایه به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و شرکت تامین آب صنایع معادن با سرمایه فعلی ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده و برنامه افزایش سرمایه تا ۶۵ هزار میلیارد ریال را در دستور کار خود دارد.
۱۰ برنامه ریزی گل گهر برای فاز دوم نیروگاه گهران به چه صورت است؟
فاز دوم نیروگاه گهران شامل ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و ۱ واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی میباشد. مطابق برنامه مصوب احداث نیروگاه زمان برنامه ریزی شده سنکرون واحدهای آن به شرح ذیل میباشد
واحد اول گازی: ۸ اسفندماه ۱۴۰۲
واحد دوم :گازی ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
واحد بخار ۸ آذرماه ۱۴۰۳
با توجه به نوع قرارداد احداث که به روش BOT میباشد و شرکت مدیریت انرژی تابان هور (زیر مجموعه شرکت سرمایه گزاری (امید مسوولیت سرمایه گزاری و تامین مالی پروژه را بر عهده دارد تحقق زمانی احداث واحدهای نیروگاه به تامین مالی به موقع وابستگی شدیدی دارد.
۱۱- آیا مجوز خود تامینی و استفاده از برق نیروگاه برای شرکت گرفته شده است؟
فاز دوم نیروگاه گهران و دیگر نیروگاههای در تعهد احداث صنایع ذیل تفاهمنامه وزارتخانه های صمت و نیرو تفاهمنامه شماره ۶۰/۱۷۲۲۴۶ مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۷ ( در حال احداث می.باشد وزارت صمت در حال طی روال اخذ مجوز کلی خود تامینی این نیروگاهها است علیرغم اینکه این مجوز تا کنون در اختیار صنایع گذارده نشده است همچنان امور مربوطه از طریق شرکتهای گل گهر و گهرانرژی بطور مستمر در حال پیگیری است.
۱۲- آیا ممکن در صورت کمبود برق و قطعی در سطح کشور به شبکه سراسری وصل شود؟ سرمایه گذاری در این صورت ارزش افزوده ای برای شرکت نخواهد داشت.
با توجه به وضعیت ناترازی تولید و مصرف برق در ایام پیک مصرف تابستان و صدور دستورات لازم الاجرا از سمت دیسپاچینگ ملی و دستورات وزارت نیرو و موضوعات حاکمیتی جواب این سوال بطور کلی بله است. در تایید این موضوع به اطلاع میرساند شرکت گل گهر طی عقد قرارداد با شرکت مولد برق سامان سمنان (مالک) نیروگاه خود تامین اقدام به خرید ۷۰ مگاوات برق تضمینی نمود اما در مقاطعی از دوره پیک برق تابستان ۱۴۰۴ به دستور وزارت نیرو و دیسپاچینگ ملی بخشی از ظرفیت ۷۰ مگاواتی به شرکت گل گهر اختصاص داده نشد.
۱۳ در سال ۱۴۰۱ و سال جاری چه میزان تخفیف بابت حقوق مالکانه و حقوق دولتی توسط شرکت گرفته شده است؟ این تخفیف ها از چه محلی می باشد؟ توضیح دهید.
در سال گذشته حق انتفاع و حقوق دولتی بر اساس قرارداد فی ما بین محاسبه و ترتیبات پرداخت آن انجام شده است و در سال جدید همچنان رایزنی جهت تعیین تکلیف مبلغ حق انتفاع در حال انجام است.
۱۴- معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ برای خطوط شرکت تا چه سالی برقرار هست؟ ( به تفکیک خطوط بیان شود).
برای خط ۲ تولید گندله تا پایان سال ۱۴۰۳ معافیت مالیاتی برقرار می باشد.
۱۵ -آخرین نرخ هزینه حمل به ازای هر تن کنسانتره و گندله تا بندر عباس به تفکیک جاده ای و ریلی چه میزان است؟
نرخ هر تن حمل جاده ای : ۴۴۰۵.۰۰۰ ریال
نرخ هر تن حمل ریلی: ۱۷۶۲.۰۰۰ ریال
۱۶ با توجه به رسیدن پروژههای آهن اسفنجی در سال آینده و افزایش تقاضا برای گندله انتظار شما از ضریب گندله برای سال بعد چند درصد است؟
با توجه به راه اندازی واحدهای آهن اسفنجی در کشور در سال آینده تقاضا برای گندله افزایش یافته و قطعا مکانیزم عرضه و تقاضا یکی از پارامترهای تعیین قیمت خواهد بود و پیش بینی میشود درصد قیمت گندله نسبت به سال جاری افزایش پیدا کند.
۱۷- در گزارش شش ماهه سال جاری از شرکت فولاد کاویان گهر سیرجان حدود ۵۰۰ هزار تن کنسانتره خریداری شده است. علت پایین بودن نرخ نسبت به بازار چیست؟
با توجه به تفاهم نامه ۱۲ ساله فی ما بین و با توجه به تامین خوراک کارخانه فولاد کاویان گهر از محل باطله های معدن شرکت گل گهر میباشد کنسانتره خریداری شده بر اساس نرخ توافقی می باشد.
۱۸- میزان مصرف برق و گاز به ازای هر تن تولید کنسانتره چه میزان میباشد؟
۱۹ میزان مصرف برق و گاز به ازای هر تن تولید گندله چه میزان میباشد؟
پاسخ سوالات ۱۸ و ۱۹ مطابق جدول ذیل میباشد با توجه به تفاوت تکنولوژی کارخانجات تولید کنسانتره و تولید گندله شاخصهای مصرف انرژی متفاوت می باشد.
شاخص های مصرف انرژی با توجه به اینکه پروانه بهره برداری معدن بنام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی می باشد. لذا حقوق دولتی موضوع ابلاغیه فوق بر عهده سازمان فوق می
باشد.
شاخص های مصرف انرژی

۲۰- آخرین عوارض صادراتی کنسانتره و گندله چند درصد است؟
آخرین نرخ عوارض صادراتی اعمال شده در صورت حساب های صادرات توسط گمرک نیم درصد بوده است و رایزنی ها جهت اصلاح ترخ با وزارتخانه در دست انجام می باشد.
۲۱ با توجه به اینکه حق انتفاع در گزارش شش ماهه اعمال گردید و موجب زیانده شدن در فصل دوم شده است اقدامات شرکت برای حقوق دولتی معادن چیست؟
در خصوص سوال فوق توضیحات کامل در اطلاعیه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ این شرکت از طریق سامانه کدال افشا شده است.
-۲۲ - راجع به ابلاغیه حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۲ که ۲۸ آذر ماه ابلاغ شد توضیح دهید چه مقدار ذخیره برای این موضوع اعمال میکنید تاثیر آن بر سودآوری شرکت گل گهر چگونه است؟
با توجه به اینکه پروانه بهره برداری معدن بنام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی می باشد. لذا حقوق دولتی موضوع ابلاغیه فوق بر عهده سازمان فوق می باشد.
۲۳- در حال حاضر شرکت طرح توسعه و افزایش سرمایه دارد یا خیر اگر دارد چند درصد ؟
پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳۰ هزار میلیارد ریال به ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد از سود انباشته و مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی میباشد که اظهار نظر بازرس و حسابرس محترم شرکت اخذ شده و در حال تهیه مدارک و مستندات جهت ارسال به سازمان بورس و اوراق بهادار است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10180
اخبار مرتبط
نظرات شما