• پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024

  • پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 09 May 2024
در جلسه علنی و فوق ‎العاده شورای شهر کرمان؛

لوایح عوارضی پیشنهادی شهرداری تصویب شد

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان، به 14 لایحه عوارضی پیشنهادشده ازسوی شهرداری اشاره کرد و ضمن تأکید بر اهمیت اعلام به‎ موقع این لوایح، از برگزاری جلسات کارشناسان شهرداری، طی دوهفته برای بررسی لوایح پیشنهادی خبر داد...

حسین چناریان افزود: در این خصوص نظرات کارشناسی گرفته شد و اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین کارشناسان، درخصوص انطباق‌ لوایح براساس دستورالعمل ابلاغی دولت و همچنین قانون درآمدهای پایدار، دغدغه داشتند و بررسیهای لازم را به‌صورت دقیق انجام دادند.
وی افزود: پس از اخذ نظرات، در دو نوبت اصلاحات لازم نیز انجام شده است.
رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورا، با بیان اینکه لوایح به معاونت‌ها و بخشهای مختلف شهرداری مربوط میشود، گفت: لوایح عوارضی، قانونی بوده و طبق قانون، در چارچوب درآمدهای پایدار دیده شده است.
چناریان، با تأکید بر اینکه میزان افزایشی نرخ عوارض از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بیشتر نیست، ادامه داد: حتی عوارض در حد سقف نرخ تورم و حتی زیر سقف آن بوده است.
چناریان، درخصوص لوایح عوارضی شهرسازی و معماری گفت: لوایح عوارضی شهرسازی امسال، بر مبنای دستورالعمل قوانین و مقررات دولت بوده و مبنای محاسبه عوارض شهرسازی، قیمت منطقهای و ضریب آن به‌صراحت ازسوی دولت و حدود 14 درصد اعلام و سقف افزایش عوارض، حدود 44 درصد تعیین شده است.
وی ادامه داد: در این لایحه، رعایت حال متقاضی صدور پروانه مدنظر قرار گرفته و تعرفههای حصارکشی، مسکونی و تجاری، هر دو دیده و اصلاحات آن انجام شده است.
در ادامه، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از آقای تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، به‌دلیل انجام اقدامات موثر در مدت کوتاه تصدیگری در شهرداری و افتتاح تله‌کابین شهر کرمان، رسالت خود در شورای شهر را حمایت از مردم اعلام کرد و گفت: عوارض ابلاغشده ازسوی دولت، عدم اجحاف و تبعیض بین اقشار مختلف مردم را مدنظر قرار داده و قانون مالیات نیز مبنا را دفترچه محاسباتی اعلام کرده است.
فتحالله مویدی، با اشاره به اینکه در تصویب لوایح باید وضعیت اقتصادی مردم دیده شود، گفت: به‌دلیل تورم، ساخت‌وساز رونق چندانی ندارد؛ ضمن اینکه نرخ پروانه ساختمانی، طی چندسال اخیر تاکنون، چندین‌برابر شده و این خود بر عدم تمایل به ساخت‌وساز افزوده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه  قبل ازسال 68 تراکم و پارکینگ چندان وجود نداشته است، اما در لوایح عوارضی نباید آورده شود، گفت: در نظرگرفتن تراکم قبل از سال ۶۸ معنا ندارد؛ این مورد باید اصلاح شود که با اعلام رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، از اصلاح این مورد خبر داده شد.
حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، همچنین به ضوابط تعرفه بافت‌های تاریخی اشاره و بیان کرد: محاسبه تراکم و زیربنای ساختوسازهای مسکونی در محدودۀ بافت تاریخی، قبل از سال 68 حذف شده و از بناهای تجاری نیز تنها 50 درصد گرفته میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: طبق ضریب دولت ارزش معاملاتی باید ۱۴ درصد قیمت واقعی معاملاتی روز باشد، اما در املاک مسکونی این رقم هشت‌دهم و در تجاری چهاردهم درصد تعیین شده؛ بنابراین، کمشدن هزینهها برای مردم به شدت رعایت شده است.
نادری افزود: بر این اساس نسبت به آنچه که باید در قانون باشد؛ در املاک تجاری ۴۰ برابر و در مسکونی  ۲۰ برابر به‌صورت کمتر در دفترچه معاملاتی شهرداری، محاسبه شده است.
در ادامه، 14 لایحه عوارضی پیشنهادی شهرداری کرمان به رأی گذاشته شد و بر این اساس اعلام شد: «در اجرای تبصره یک ماده 2 قانون درآمدهای پایدار و هزینه شهرداری و دهیاریها و پیرو ابلاغ عناوین عوارض و بهای خدمات و ترتیب وصول آنها در شهرداری‌ها و طبق نامه وزیر کشور، تعرفههای عوارض و بهای خدمات سال 1403 شهرداری کرمان، برابر دستورالعمل اجرایی تبصره 1 ماده 2 قانون درامدهای پایدار، لوایح پیشنهادی تعرفه عوارض، بر مشاغل و حرف خاص، مدیریت املاک و مستغلات، خدمات اتباع  و مهاجران خارجی، سازمانهای آتشنشانی و خدمات ایمنی، آرامستان‌ها، مدیریت پسماند، ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی و مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری، سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل، مدیریت پایانه‌های مسافربری شهرداری کرمان، حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین لایحه پیشنهادی تابلو و تبلیغات محیطی شهر کرمان، بهای خدمات صدور مجوز حفاری، لکهگیری و ترمیم آسفالت معابر و عوارض و بهای خدمات حوزه  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرمان، ازسوی اعضای شورای اسلامی شهر به رأی گذاشته شد و به‌منظور اجرا در سال 1403 با حداکثر آرا، مورد تأیید و تصویب اعضای شورای اسلامی شهر، قرار گرفت
در ادامه، حسین چناریان، رئیس کمیسون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از مدیران و کارشناسان و همچنین رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان برای بررسی و اعلام لوایح عوارضی، گفت: خوشبختانه لوایح بهموقع به هیأت تطبیق ارسال می‌شود، اما منتظر لوایح بودجه سال ۱۴۰۳ به شورای اسلامی شهر هستیم و از شهردار میخواهیم با بررسی همهجانبه، بودجۀ پیشنهادی خود را در اسرع وقت به شورا اعلام کنند.
به گزارش کرنا، در ادامه، محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، با اشاره به اینکه آبادانی شهر، به‌تنهایی با دریافت عوارض محقق نمی‌شود، سرمایهگذاری و پیداکردن راهکارهای مناسب برای ایجاد درآمد‌های پایدار را کارساز دانست و گفت: امیدوارم با دستور حاکمیتی استاندار و همراهی دستگاههای تأثیرگذار، حداقل برای آسفالت و اصلاح روشنایی شهر کاری کنیم تا شاهد آبادانی و رونق هرچه بیشتر شهر کرمان باشیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10422
اخبار مرتبط
نظرات شما