• شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024

  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 18 May 2024
مدیرکل فرودگاه‌ها مطرح کرد؛

آخرین وضعیت زیرساخت در فرودگاه‌های کرمان

مدیرکل فرودگاه‌های کرمان با تشریح اقدامات توسعه زیرساخت‌های فرودگاه‌های این استان، در حالی از افزایش ۱۱ درصدی پروازهای این استان طی سال جاری خبر می‌دهد که به دلیل کوچک شدن هواپیماها، تعداد مسافرانی که از این سیستم حمل و نقلی استفاده می‌کنند در استان رشد منفی ۱۲ درصد داشته است...

طی ماه های اخیر مسافران زیادی که قصد عزیمت از کرمان به استان های دیگر یا برعکس را داشته و دارند گلایه می‌کنند که پروازها به قول معروف جا نمی‌دهد؛ نبود بلیط هواپیما برای سفرهای مختلف داخلی از مقصد کرمان به سایر استان‌ها در حالی به چالش متقاضیان حمل و نقل هوایی در این استان تبدیل شده است که حتی مسئولان استان نیز بارها در جلسات مختلف رسانه ای این گلایه ها را مطرح کرده اند.
این وضعیت در نشست خبری مدیرکل فرودگاه‌های کرمان طی روز چهارشنبه نیز نمود داشت و بیشتر پرسش خبرنگاران با انتقاد از برخی شرکت های هواپیمایی حول همین محورها بود؛ گرچه بررسی و چرایی تعیین نشده خط هوایی برای فرودگاه جیرفت در جنوب کرمان که می تواند به قطب ارسال محصولات کشاورزی به دیگر نقاط ایران و جهان تبدیل شود و دیگر مسائل زیرساختی حمل و نقل هوایی در استان نیز در ردیف پرسش ها مطرح شد و علی جزینی‌زاده نیز پاسخگوی نمایندگان افکارعمومی بود.
جزییات افزایش پروازها
مدیرکل فرودگاه های استان کرمان بااشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته تعداد پروازهای استان افزایش خوبی داشته است، گفت: اما تعداد صندلی به اندازه تعداد پروازها افزایش پیدا نکرد و پروازها به اصطلاح کوچک شدند.
جزینی زاده با اشاره به اینکه در فرودگاه‌های استان به غیر از فرودگاه سیرجان به علت عملیات سطوح پروازی، به صورت ۲۴ ساعته آمادگی پذیرش پرواز وجود دارد، اظهارداشت: در فرودگاه سیرجان لایه آسفالت نهایی و و روشنایی معابر بعد از سال باید انجام شود و اینک نیز در این فرودگاه از طلوع آفتاب تا غروب آمادگی پذیرش پرواز وجود دارد که مجوز از سرگرفته شدن پروازها نیز امروز صادر شد.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته در مجموعه فرودگاه بین المللی کرمان حدود ۲۱ درصد افزایش پرواز را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، گفت: در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ سورتی‌های پرواز(هر بار ماموریت و بازگشت هواپیما)در این فرودگاه به پنج هزار و ۴۶۸ مورد رسید.
وی در عین حال با اشاره به کاهش مسافر در سطح فرودگاه‌های استان به دلیل کوچک شدن پروازها گفت: سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار نفر مسافر داشتیم؛ درحالی که برای کل استان در سال ۱۴۰۲، ۱۱ درصد افزایش پرواز صورت گرفته اما منفی ۱۲ درصد کاهش تعداد مسافر را به دلیل کوچک شدن هواپیماها داشتیم.
جزینی زاده با اشاره به اینکه روی بحث آمادگی فرودگاه‌های استان برای پذیرش پرواز هیچ محدودیتی وجود ندارد، تاکید کرد: ما به صورت ۲۴ ساعت آمادگی پذیرش پرواز را داریم و ورود پروازهای زاگرس و پروازهای فوق العاده ماهان در زمان‌های مختلف نیز از جمله اقدامات در این راستا است.
آخرین وضع زیرساخت فرودگاه‌های پهناورترین استان ایران؛ چرایی کاهش مسافر با وجود رشد پروازها
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اینکه ما برای پذیرش پرواز آمادگی داریم، تاکید کرد: اما با وجود عرضه، باز هم تقاضا برای بلیط هواپیما زیاد است زیرا کرمان یک استان صنعتی-معدنی، دانشگاهی و گردشگری است که فاصله زیادی نیز با مرکز کشور دارد.
وی با بیان اینکه روزانه ۲۰ پرواز در فرودگاه های کرمان انجام می شود بیان کرد: اینک چهار روز هفته پرواز برای مشهد و برعکس انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای پذیرش پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی نداریم.
جزینی زاده با اشاره به اینکه برای مشهد مقدس، تهران، اصفهان، تبریز، اهواز و کیش در فرودگاه کرمان مسیر پروازی وجود دارد، گفت: برای مسیرهای سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها نیز اعلام آمادگی کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه پروازهای خارجی از فرودگاه کرمان به مقصد بغداد(شرکت هواپیمایی ماهان) و نجف( شرکت هواپیمایی کاسپین) انجام می‌شود، گفت: بعضی از شرکت های هواپیمایی نیز درخواست برقراری پروازهای خارجی در این مسیرها را داشتند که موافقت کردیم.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان تصریح کرد: بعضی آژانس‌های هواپیمایی استان نیز درخواست پرواز به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتند که ما نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کردیم و هیچ محدودیتی برای پذیرش پرواز خارجی نداریم.
جزییات اقدامات زیرساختی در فرودگاه‌های سطح کرمان
وی در عین حال بیان کرد: این اداره کل در کرمان به عنوان یکی از زیرساخت‌های حمل و نقل با پنج فرودگاه فعال( کرمان، رفسنجان، جیرفت ، سیرجان و بم) و چهار سایت راداری و کمک ناوبری یکی از پهنه‌های بزرگ هوانوردی کشور است و این فرودگاه‌ها در زمان جمهوری اسلامی ایران ساخته و تجهیز شده‌اند.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان ادامه داد: با همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه صنعت هوانوردی کشور وجود دارد در حوزه زیرساخت‌ها خدمات خوبی در کل نظام، کشور و صنعت هوانوردی استان ارائه شده است.
وی بیان کرد: کارشناسان صنعت هوایی کشور در حوزه‌های مختلف شامل نگهداری سیستم‌های ارتباطی، راداری و کمک ناوبری، نگهداری سطوح پروازی و احداث سطوح پروازی فعال هستند.
جزینی زاده با اشاره به اینکه در یک سال گذشته خدمات خوبی در مجموعه اداره کل فرودگاه‌های استان کرمان انجام شده است، تصریح کرد: اینک در مجموعه استان علاوه بر پروژه‌های بهسازی که به صورت خرده پروژه هستند اقدامات دیگری نیز با سرعت زیادی برای خدمت‌رسانی به مردم و باهدف تکریم آنان در حال انجام است.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به بهسازی سطوح فرودگاه سیرجان گفت: این مهم یک پروژه بزرگ است و ما نیز برای حدود ۲ ماه باند این فرودگاه را به دلیل انجام عملیات بهسازی در وسط باند به صورت کامل در اختیار پیمانکار قرار دادیم.
وی بیان کرد: در راستای بهسازی باند فرودگاه سیرجان حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر آسفالت لایه اول، بحث تاکسی وی(مسیرباند فرودگاه به رمپ‌ها، آشیانه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر امکانات) و خط کشی انجام شد.
صدور مجوز آغاز فعالیت مجدد فرودگاه سیرجان
جزینی زاده اظهاردشت: با اقدامات انجام شده باند فرودگاه سیرجان برای نشست و برخاست آماده است و امروز نیز مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای این مهم صادر شده است که به محض اینکه شرکت های هواپیمایی برای ازسرگیری پروازها به ما برنامه دهند ما آمادگی پذیرش پروازها در این فرودگاه را خواهیم داشت.
وی اشاره کرد: ما آمادگی پذیرش پرواز مجدد در فرودگاه سیرجان را داریم البته می‌طلبد بعد از سال و بعد از خوب شدن شرایط جوی شهرستان، به منظور اجرای لایه آسفالت نهایی مجدد، سطوح این فرودگاه در اختیار پیمانکار قرار گیرد.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اینکه همزمان علاوه بر سطوح پروازی در ترمینال فرودگاه سیرجان نیز اقداماتی در حال انجام است، ادامه داد: سیستم به‌روز کمک ناوبری نیز در این فرودگاه در حال نصب است.
وی بیان کرد: بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم نیز در حال انجام است و همزمان با این اقدام نشست و برخاست پرواز با رعایت نکات ایمنی و کسب مجوزهای ایمنی در این فرودگاه انجام می‌شود.
جزینی زاده با اشاره به اینکه پروژه فرودگاه بم نیز از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین اعتبار شده است، اظهارداشت: در این فرودگاه همچنان در حوزه ترمینال اقدامات خوبی به ویژه در حوزه زیرساخت‌های ترمینال و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه درحال انجام است.
وی با اشاره به اینکه بحث دیوار حفاظتی فرودگاه جیرفت نیز از اقدامات در حال انجام است، گفت: در این فرودگاه نیز در کنار عملیات بهسازی سطوح پروازی، بحث ایجاد ساختمان‌های متعدد و ترمینال جریان دارد.
جزینی زاده بیان کرد: در فرودگاه کرمان و رفسنجان نیز پروژه‌های خوبی در حوزه‌های زیرساختی، ایمنی سطوح پروازی، خدمت‌رسانی به مردم و ارتقای سطح امنیت در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در سایت پروازی جبالبارز بحث بهسازی و یکسری اصلاح خطوط انتقال برق سایت در حال انجام قرار دارد و به صورت زمینی کابل شبکه برق در این سایت پروازی در حال انتقال است.
جزینی زاده گفت: در سایت پروازی دربند شهرستان راور نیز بحث بهسازی معابر، مسیرهای دسترسی و ساختمان‌های این سایت در حال انجام است.
مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اینکه عملیات بهسازی سطوح پروازی به ویژه باند قدیم فرودگاه کرمان نیز در حال اخذ مجوز است، خاطرنشان کرد: ساماندهی فضای سبز و سایر کارها در بلوار ورودی و خروجی این فرودگاه انجام شده است.
خدمات ماهان و گلایه ها
آخرین وضع زیرساخت فرودگاه‌های پهناورترین استان ایران؛ چرایی کاهش مسافر با وجود رشد پروازها
در بخش هایی از این نشست خبری برخی خبرنگاران ضمن گلایه از کمبود پروازها یا بلیط هواپیما، به نقش شرکت ماهان در این وضعیت اشاره و تاکید کردند انتظار است ماهان و ایران ایر برای حل مشکلات بیشتر ورود می کردند.
برخی خبرنگاران گفتند عده ای مدعی ایجاد انحصار از سوی ماهان برای پروازهای سایر شرکت ها شده‌اند که سبب‌ساز این شرایط بوده که مدیرکل فرودگاه های استان در پاسخ به خبرنگاران این مساله را رد کرد و گفت هیچ مصداقی که تایید کننده این ادعا باشد وجود ندارد.
وی ضمن تایید کمبود پروازها یا نیازها به توسعه هواپیماهای بزرگتر اظهارداشت: البته ماهان همواره به درخواست ها برای افزایش پرواز همراهی کرده و خدمات مختلفی داشته؛ البته مجموعه فرودگاهی استان وامدار هیچ فرد و نهادی نبوده و نیست و زیر منت کسی نیستیم، ما کارمان را انجام می‌دهیم.
مدیرکل فرودگاه های کرمان با تاکید بر اینکه از روزی که وارد استان کرمان شده، برخی شرکت‌های هواپیمایی را وارد خطوط پروازی این استان کرده، تاکید کرد: البته یکی از این شرکت ها را به علت تاخیرها یا دیگر نابسامانی ها در ارائه خدمات لغو کردیم؛ ما وامدار شرکت هواپیمایی ماهان نیستیم و وظیفه خود را به عنوان مسئول انجام می‌دهیم.
به گزارش ایرنا، جزینی زاده با اشاره به اینکه پروازهای غالب کرمان با شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود، گفت: با شرکت هواپیمایی قشم ایر نیز برای فعالیت در سیستم هواپیمایی فرودگاه کرمان مذاکره انجام داده‌ایم.
وی تاکید کرد: درخواست ها برای افزایش پروازها را اعلام کرده ایم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10485
اخبار مرتبط
نظرات شما