• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
بر اساس مصوبه سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به کرمان؛

ساماندهی «باغ موزه هرندی» آغاز شد

ساماندهی، احیا و مرمت باغ موزه هرندی شهر کرمان از مصوبات سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور معاون استاندار،شهردار کرمان و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه آیین عملیات ساماندهی، احیا و مرمت باغ موزه هرندی شهر کرمان گفت: باغ موزه هرندی از مجموعه های فرهنگی و تاریخی مهم شهر کرمان است که به لحاظ موقعیت قرارگیری و همچنین وجود موزه باستان شناسی و ساز که هر ۲ از موزه های غنی در کشور و دارای ظرفیت و پتانسیل فوق العاده ای است.فریدون فعالی ادامه داد: این مساله منجر به این شد ساماندهی و احیا آن در صدر توجه مسئولان و همچنین در اولویت برنامه های اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با تشریک مساعی دستگاه های مرتبط از جمله استانداری و شهرداری کرمان طرح مرمت و ساماندهی آن تعریف و در دست اقدام می باشد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی این مجموعه تاریخی و فرهنگی پذیرای شهروندان و گردشگران بیشتری خواهد بود.

وی افزود: این طرح شامل ساماندهی و احیا فضای سبز تقویت و بدنه سازی معابر و ورودی های منتهی به این مجموعه و اتصال مناسب آن به بدنه شهری و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و هنری خاص و فاخر مرتبط با آداب و رسوم منطقه در این مجموعه خواهد بود.
فعالی گفت: در ادامه این طرح بخش هایی از فضاهای خدماتی باغ موزه هرندی کرمان در قالب کاربری های مرتبط و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احیا خواهد شد که راه اندازی این بخشها موجب رونق این باغ موزه و حضور بیشتر مردم در آن خواهد شد.
این آیین با حضور معاون عمرانی استانداری و شهردار کرمان برگزار شد.

باغ موزه هرندی کرمان  سال ۱۲۹۰ قمری با ۲۵ هزار مترمربع وسعت احداث شده و در سال ۱۳۱۳ شمسی به ابوالقاسم هرندی، از تجار مطرح  فروخته شده است. این مجموعه در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شده و مدتی به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقه همکف ساختمان موجود در آن به‌عنوان موزه سازهای سنتی و طبقه اول آن به‌عنوان موزه باستان‌شناسی مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.باغ موزه هرندی کرمان در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1069
اخبار مرتبط
نظرات شما