• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
نگاه متفاوت این شرکت به بازار سهام؛

«سرچشمه» با دست پر به مجمع می‌رود

با توجه به وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد و همچنین اوضاع مناسب بازار سرمایه، انتظار می‌رود شرکت «سرمایه گذاری مس سرچشمه» سود مناسبی در پایان سال جاری شناسایی کند و با دستی پر به استقبال مجمع سالانه برود.

هشتمین ماه از سال برای شرکت «سرمایه گذاری مس سرچشمه» با کسب سود ۸۰ میلیارد ریالی از بابت فروش سهام ادگ هومن، به پایان رسید. به این ترتیب، شرکت «ادگ هومن» از سبد سهام این شرکت خارج شد.این شرکت که سرمایه ۳۴۰۰ میلیارد ریالی دارد، سرمایه گذاری اندکی در شرکت‌های بورسی انجام داده و اغلب سرمایه خود را صرف شرکت‌های خارج از بورس کرده است.

بهای تمام شده پرتفوی بورسی که اغلب آن به شرکت «ملی صنایع مس ایران» اختصاص دارد، حدود ۷۵ میلیارد ریال است و ارزش بازار آن از ۲۵۵ میلیارد ریال فراتر رفته است. بنابراین، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که تغییرات بازار سرمایه به صورت مستقیم تأثیری بر درآمد‌های «سرمایه گذاری مس سرچشمه» ندارد و نگاهی بی تفاوت به این بازار دارد.

از سوی دیگر، مبلغ ۵۶۱۹ میلیارد ریال در سبد سهام شرکت‌های غیربورسی دیده می‌شود که شرکت سرمایه گذاری راهیان سهام و سرمایه گذاری صنایع مس پیشگام افق کرمان بیشترین سهم را دارند.

لازم به ذکر است که در نیمه نخست سال جاری شرکت سرمایه گذاری راهیان سهام با فروش بخشی از سرمایه گذاری‌های خود به درآمد مطلوب ۶۸۴ میلیارد ریالی دست یافت و به سود خالص ۷۵۸ میلیارد ریالی رسید. در واقع، «سرچشمه» به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت زیرمجموعه خود از بازار سهام نفع می‌برد.

از همین رو شاهد هستیم که در ۶ ماهه نخست سال جاری درآمد قابل توجهی از محل فروش سرمایه گذاری‌ها کسب کرده و از سوی دیگ، درآمد سود سهام شرکت در سال‌های اخیر روند صعودی داشته که با توجه به وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد و همچنین اوضاع مناسب بازار سرمایه، انتظار می‌رود «سرچشمه» سود مناسبی در پایان سال جاری شناسایی کند و با دستی پر به استقبال مجمع سالانه برود.

«سرچشمه» از ابتدای سال جاری تا به امروز بالغ بر ۱۲۵ درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرد و بالاتر از شاخص کل ایستاد. در ثبت این بازدهی، حقوقی‌ها با خروج خود از این شرکت و فروش حدود ۲۴ میلیون سهم به حقیقی ها، نقش داشتند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1228
اخبار مرتبط
نظرات شما