• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
گفت و گو با مدیرعامل شرکت هفتواد؛ مجری نمایشگاه صنعت ساختمان

فراز و فرود نمایشگاه صنعت ساختمان

اقتصاد کرمان: برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته در شرایط پیچیده ای که این صنعت با آن روبرو است کار دشواری است که تنها از یک مجری با سابقه در عرصه نمایشگاهی بر می آید. با مهدیه علی احمدی پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه ها و همایش های «هفتواد» و مجری نمایشگاه شانزدهم صنعت ساختمان کرمان گفت و کو کرده ایم تا از شرایط برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان بیشتر آگاه شویم:


به عنوان مجری نمایشگاه صنعت ساختمان از پیشینه شرکت هفتواد و سوابق فعالیت شرکت بفرمایید:
شرکت هفتواد از تیرماه سال86 وبا رویکرد برگزاری تخصصی نمایشگاههای داخلی وخارجی وهمچنین برگزاری تورهای بازدید از نمایشگاه های خارجی تاسیس شد.
یکی از ایده های آن برگزاری تورهای تخصصی بازدید  از نمایشگاه های خارجی بود که باعث می شد صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما با نحوه حضور در نمایشگاه ها و همچنین تولیدات جدید و سلایق خریداران آشنا شوند و سپس با اطلاع کامل در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کنند. در این زمینه تورهای موفقی هم داشتیم به طور مثال در سال 88 شرکت هفتواد اولین شرکت نمایشگاهی داخلی کشور بود که یک برنامه بازدید از باغات و همچنین کارخانجات خرمای کشور تونس در شمال آفریقا را برای صادرکنندگان وتولیدکنندگان خرمای بم برگزار کرد. 
شرکت هفتواد، اولین عضو شهرستانی در انجمن صنفی برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان انجمنی که بیشتر اعضای آن شرکت های بزرگ برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی در تهران هستند، می باشد و همچنین جزء معدود شرکت های مجری بود که در سال 1390 موفق به دریافت مدرک مدیریت نمایشگاهی یا (EMD) شد.
در حال حاضر نیز این شرکت تنها شرکت دارای گرید نقره ای استان کرمان و تنها شرکت نمایشگاهی که همه پرسنل آن خانم می باشند هست. از جمله سوابق دیگر این شرکت می توان به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در بندرعباس و قشم و همچنین دوره های تخصصی مدیریت  اشاره کرد. برگزاری تورهای متعدد نمایشگاهی به کشورهای: تونس، قطر، سوئیس، امارات متحده و مالزی و همچنین همکاری در برگزاری پاویون ایران در بزرگترین نمایشگاه موادغذایی جهان در دبی با عنوان گلفود هم در کارنامه این شرکت ثبت شده است.
 
چند دوره برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان را بر عهده داشته اید و شرایط دوره های مختلف برگزاری چگونه بوده است؟ 
در  برگزاری 14 دوره به صورت مستقیم در این نمایشگاه دخیل بودیم. قبل از سال 86 با شرکت نمایشگاهی به نام فرداسازان سبز کرمان که خود من مدیرعامل آن بودم در برگزاری نمایشگاه های استان فعال بود.
به جرات می توان گفت بیشتر عناوینی نمایشگاهی که امروز در حال برگزاری است از جمله لوازم خانگی، خودرو، الکامپ و کشاورزی حاصل تلاش هایی هست که تیم اجرایی ما در شرکت های فرداسازان سبز کرمان و هفتواد داشته است. 
ذکر یک نکته بسیار مهم است که برخلاف تصور همه، نمایشگاه ها سود تضمین شده ای برای برگزارکننده خصوصا در سال های نخست ندارد و تا یک نمایشگاه به بلوغ برسد و بتواند پاسخگوی زحمات و پیگیری ها و استرس های برگزاری باشد سالیان سال زمان می برد. حالا در این فاصله مشکلات و شرایط اقتصادی نیز بی تاثیر نیستند. خاطرات زیادی از مشکلات و سختی های برگزاری نمایشگاه از محل ابتدایی برگزاری در شرف آباد تا همین محل فعلی دارم و جالب اینکه سایت فعلی نمایشگاه جنوبشرق نیز با برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان افتتاح شد که ریسک بسیار بالا و مشکلات فروانی به همراه داشت که خوشبختانه به دلیل اعتماد شرکت ها به شرکت هفتواد این مهم به خوبی انجام شد. به عنوان یک فعال نمایشگاهی که از سال 80 در صنعت نمایشگاه حضور دارم از مسئولین وقت استان بابت پیگیری برای برخورداری استان از محل دائمی نمایشگاه سپاسگزارم.
 
به نظر می آید دوره فعلی نمایشگاه در سایه شرایط اقتصادی حاکم بر صنعت ساختمان ،برای برگزارکنندگان هم شرایط را سخت تر کرده است. در این خصوص توضیح دهید و اینکه نمایشگاه امسال با چه کیفیت و شرایطی و با حضور چه تعداد شرکت کرمانی و غیرکرمانی برگزار می شود؟
به جرات می توانم بگویم که با توجه به برگزاری چندین دوره قبل از این دوره نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان کرمان، با مشکلات و پیچیدگی های خاص خود به خاطر شرایط اقتصادی و رکود موجود در بخش ساختمان همراه بود ولی علیرغم تمامی مشکلات باز هم این نمایشگاه سرپا مانده و امسال نیز تعداد 95 شرکت از بخش های گوناگون در نمایشگاه حضور دارند لازم می دانم از حمایت های هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی جنوبشرق در این زمینه نیز تشکر کنم. 
 
ارزیابی شما به عنوان یک مدیر نمایشگاهی با سابقه از روند تحول صنعت نمایشگاهی استان چیست و آیا از شرایط فعلی برگزاری نمایشگاه ها رضایت دارید؟
صنعت نمایشگاهی کرمان با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است. وقتی به یاد می آورم که با چه سختی ها و مشقاتی در جاهای غیراستاندارد نمایشگاه را برگزار می کردیم شرایط فعلی بسیار دلگرم کننده است. البته ظهور شرکت های تازه از راه رسیده به نظر من در آینده شاید صنعت نمایشگاهی استان را با چالش جدی مواجه کند، نه به دلیل ترس از رقبای جدید که ما به توانمندی و پشتوانه یک دهه فعالیت نمایشگاهی خود ایمان داریم اما ورود مجریان چمدانی و غیرمتخصص و ایجاد رقابت غیرسالم باعث افت این صنعت تخصصی در استان خواهد شد که امیدوارم سازمان صمت کرمان با شیوه نامه جدیدی که ارائه کرده (البته شیوه نامه تخصصی از قبل توسط سازمان توسعه تجارت ایران انتشار یافته است) بتواند این چالش را مدیریت کند. 
متاسفانه الان حتی شرکت هایی که در بخش غرفه بندی وتبلیغات نمایشگاهی فعالیت دارند تصور می کنند می توان به صرف اینکه در نمایشگاهی کار غرفه بندی را انجام داده اند،نمایشگاه تخصصی برگزار کنند!
و یا با آشفته بازاری که الان در رقابت برای گرفتن مجوز برای برگزاری نمایشگاه مبلمان هستند حتی در روستاها ! آینده روشنی برای نمایشگاه ها متصور نیستم. بسیار خوشحالم در این چندین سال حضور در صنعت نمایشگاه یک بار هم به دنبال برگزاری نمایشگاه های فروش نبوده ایم.
 
شرکت های نمایشگاهی با چه دشواری هایی در شرایط فعلی روبرو هستند و چه انتظاراتی از بخش های مختلف دارید؟
نه تنها شرکت های نمایشگاهی با سابقه با خطر ظهور شرکت های غیرمتخصص و تازه از راه رسیده روبرو هستند که نمایشگاه های تخصصی نیز با خطر افت و خارج شدن از مسیر تخصصی خود روبرو هستند متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم افراد با رانت و روابط و بدون کوچکترین سابقه نمایشگاهی در حال گرفتن مجوز برگزاری هستند و در این شرایط شرکت های باسابقه و دارای رزومه که هم دفتر دارند هم بیمه و مالیات می پردازند با مشکل روبرو هستند و افراد متفرقه به قول معروف چمدانی بدون هیچگونه سابقه نمایشگاهی و حتی دفتری به راحتی نمایشگاه های پردرآمد را برگزار می کنند و بدون حتی یک ریال نفع برای استان منابع مالی را از استان خارج می کنند و بدون پرداخت هیچگونه دیون دولتی از قبیل بیمه ومالیات به کار خودشان ادامه می دهند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/133
اخبار مرتبط
نظرات شما