• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
پیش‌بینی بازارها در هفته آغاز به کار استان‌ها؛

مهمترین سیگنال‌ها برای دلار، طلا و بورس

در هفته‌ای که قرار است استان‌ها روند تقریبا عادی به خود بگیرند و مراکز استان‌ها برای اولین بار در دوره شیوع کرونا کار خود را آغاز کنند، چه سیگنال‌هایی برای بازارها مشاهده می‌شود؟...

 پیش از شروع هفته سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ دو بازار طلا و دلار به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده بودند اما بازار سهام روند مثبت سال گذشته خود را ماندگار نشان داده بود.در این شرایط  پیش‌بینی شده بود: در این هفته احتمالا بازارهای ارز و طلا تحت فشار برای نوساناتی باشند و بازار سهام احتمالا یک روند باثبات و تا حدودی احتمالا مثبت را پشت سر بگذارد.

در عمل هم در حالی که بورس و دلار بازدهی مثبتی را برای سرمایه‌گذاران خود را به ثبت رساندند، طلا و سکه بازارهای زیان‌ده این هفته بودند.

اما در این شرایط که بازار سهام روند مثبت خود را حفظ کرده، دلار روند صعودی در پیش گرفته و طلا نزولی شده است، چه سیگنال‌هایی قابل مشاهده به نظر می‌رسد؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

توافق بر سر کاهش تولید نفت شاید مهمترین اتفاق چند روز اخیر بوده است. اتفاقی که کمی فعالان بازار سهام را امیدوارتر کرده است و در سوی دیگر احتمالا از فشار تقاضا در بازار ارز کم کند.

در همین حال رئیس جمهور دستور داده که سازوکار عرضه سهام بنگاه‌های دولتی در بورس تسریع شود و علاوه بر این، احتمالا در هفته پیش‌رو عرضه اولیه جدید دیگری در بازار سهام انجام شود. سیگنال‌هایی که نشان از تداوم حمایت سیاست‌گذار از بازار سهام دارد.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی از پیگیری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول خبر داده و همچنین گفته است: آمریکا نتوانست وجوه بانکی ایران در اروپا را توقیف کند.

احتمالا این دو اظهار نظر هم سیگنال کاهش فشار تقاضا برای بازار را به همراه داشته باشد و در سوی دیگر سهامداران را امیدوار کند که دیگر بازارها آرامش نسبی خواهند داشت. خبر مشابه دیگر این دو اظهار نظر، اجازه دولت مرکل به شعب بانک‌های ایرانی برای فعالیت در آلمان است.

با این حال پذیرش استعفای رئیس سازمان بورس در کنار اعمال قوانین جدید برای بازار سهام نگرانی‌ها و سیگنال‌های نااطمینانی را برای سهامداران به همراه داشته است. در کنار این تداوم اپیدمی کرونا همچنان نگرانی‌هایی را به همراه دارد. البته کاهش شدت شیوع کرونا که منجر به فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور در هفته پیش‌رو می‌شود، باعث شده اثرات کرونا بر اقتصاد کشور مثل گذشته قابل انتظار نباشد.

بنابراین در هفته پیش‌رو هرچند به نظر می‌رسد سهامداران امید به تداوم رشد شاخص بورس دارند اما در بازار ارز و به تبع از آن، در بازار طلا احتمالا فعالان بازار چندان نوسان مثبتی را انتظار نداشته باشند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1570
اخبار مرتبط
نظرات شما