• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
افت ۶۵ درصدی تولید خودروسازان خصوصی؛

«صنعت خودروسازی کرمان» در حال احتضار

«مدیران خودرو» در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ در مجموع افت بیش از ۶۳ درصدی را به نام خود ثبت کرد. «کرمان موتور» دیگر خودروساز خصوصی است که سال ۹۸ را با افت تولید پشت سر گذاشت.نمودار تولید «بم خودرو» نیز در سال ۹۸ نزولی بود و افت تولید آن عددی نزدیک به ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.افت تولید «ریگان خودرو» نیز در بازه زمانی یاد شده عددی نزدیک به ۷۵ درصد را نشان می‌دهد...

خودروسازی‌های بخش خصوصی یک به یک از عرصه تولید خودرو در کشور حذف می‌شوند. طبق آمارهای منتشره از سوی وزارت صمت برخی از شرکت‌های خصوصی خودروساز طی دو سال گذشته فعالیت خود را متوقف کردند این در شرایطی است که تعداد دیگری با تیراژ اندک همچنان به تولید مشغول هستند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که بخشی از کاهش تولید خودرو در سال گذشته به تعدیل یا توقف تولید شرکت‌های خصوصی بازمی‌گردد. آنچه مشخص است شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه خودروسازی کشورمان بیشتر به تولید محصولات چینی می‌پردازند که با اعمال تحریم‌ها و عقب‌نشینی خودروسازان چینی از ادامه مشارکت با داخلی‌ها، امکان تولید نیافتند. با این حال دو شرکت خصوصی که سابقه طولانی در تولید محصولات چینی دارند همچنان با تیراژ نسبتا مطلوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به این ترتیب سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر تحریم‌ها مانع از ارسال قطعه یا ادامه مشارکت چینی‌ها شده پس چرا باقی شرکت‌ها تولید خود را تداوم داده و خللی در فعالیت آنها ایجاد نشده است؟ اما باقی شرکت‌ها تعطیل یا به‌طور انگشت شمار به کار خود ادامه می‌دهند؟
ازآنجاکه ستون خودروسازی بخش خصوصی کشور را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند، تحریم سبب شد خصوصی‌ها به مشکل برخورده و یک به یک خطوط تولیدی خود را متوقف کنند. البته در بخش خصوصی ایران شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای نیز حضور دارند، اما تیراژ آنها بسیار پایین‌تر از چینی‌ها است از همین رو با رفتن چشم بادامی‌ها، این بخش از صنعت خودروی ایران دچار بحران شد. اوایل تحریم، تولید خودروسازان خصوصی روند کاهشی به خود گرفت، با این حال رفته رفته با قطع ارتباط کامل شرکای خارجی، بسیاری از  شرکت‌های بخش خصوصی به حالت نیمه تعطیل درآمدند. بر این اساس شرکت‌های خودروساز خصوصی از یک سو در تامین قطعات خطوط تولید از سوی شرکت‌های چینی با مشکل مواجه شدند و از سوی دیگر اگر قطعه‌ای نیز ارسال می‌شد به دلیل توقف عملیات پولی و بانکی ایران با دیگر کشورها به واسطه تحریم،امکان نقل و انتقال پول وجود نداشت. بدین ترتیب خصوصی‌ها بعد از تشدید تحریم‌ها یک به یک مجبور به توقف یا محدودیت در تولید شدند. با این حال برخی دیگر از خودروسازان همچنان شرکای چینی خود را حفظ کردند و خطوط تولیدی آنها همچنان فعال مانده است. آنچه مشخص است برخی از شرکت‌های قدر چینی با سهامداری دولت در بخش خودرو توسعه یافتند بنابراین به نظر می‌رسد که انتخاب چنین شرکایی برای طرف ایرانی می‌تواند نوعی امتیاز محسوب شود.

افت تولیدخصوصی‌ها

طی سال گذشته شرکتهای خودروساز خصوصی کج‌دار و مریز به فعالیت خود ادامه دادند. این در شرایطی است که شرکت‌های یاد شده نیز متاثر از شرایط حاکم بر اقتصاد و همچنین تولید خودرو در کشور طی سال ۹۸ کار خود را با افت تولید به پایان رساندند. بر اساس آمارهای منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های خودروساز خصوصی سال گذشته را به نسبت سال پیش از آن با افت تولید ۶۵ درصدی به پایان رساندند. حال به سراغ جزئیات آمار تولید شرکت‌های خودروساز خصوصی استان کرمان می‌رویم تا فراز و فرود آنها را طی سال ۹۸ بررسی کنیم:

از خودروسازی مدیران شروع می‌کنیم. این شرکت مونتاژ محصولات چری را در کشور انجام می‌دهد و در سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۴۴ تولید داشته است.این خودروساز در سال ۹۷ تعداد ۳۷ هزار و ۲۸۱ دستگاه از محصولات خود را نهایی کرده که با مقایسه این دو آمار شاهد هستیم که مدیران خودرو در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ در مجموع افت بیش از ۶۳ درصدی را به نام خود ثبت کرد.
کرمان موتور دیگر خودروساز خصوصی است که سال گذشته بخشی بزرگی از بازار خودروسازان خصوصی را در اختیار داشت با این حال این خودروساز نیز سال ۹۸ را با افت تولید پشت سر گذاشت.این خودروساز تنها تولید‌کننده بخش خصوصی است که در کنار مونتاژ محصولات چینی در سال گذشته به‌صورت کج دار و مریز مونتاژ محصولات برند کره‌ای هیوندایی را نیز در دستور کار داشت. شرکت کرمان موتور در سال ۹۸ عمده تولید خود را روی محصولات چینی برند جک متمرکز کرده بودند. این خودروساز خصوصی در مجموع طی سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۱۶ دستگاه از محصولات خود را مونتاژ کرد. مونتاژ این تعداد خودرو در مقابل مونتاژ ۳۷ هزار و ۶۵۸ دستگاهی سال ۹۷ خبر از افت تولید بیش از ۶۳ درصدی این خودروساز می‌دهد.
بم خودرو نیز توانست در سال گذشته همچنان خطوط تولید خود را فعال نگه دارد اما نتوانست روند تولید خود را در ۱۲ ماه ۹۸ به نسبت مدت مشابه در سال ۹۷ صعودی کند. نمودار تولید این خودروساز در بازه زمانی ذکر شده نزولی بود. بم خودرویی‌ها که مونتاژ محصولی از برند جیلی را در دستور کار دارند طی سال ۹۸ موفق شدند هزار و ۲۲۷ دستگاه از این خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کنند. اما همان طور که اشاره شد با توجه به تولید ۲ هزار و ۷۴ خودرو در سال ۹۷ نمودار تولید این خودروساز نزولی بود و افت تولید آن عددی نزدیک به ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.
ریگان خودرو که مونتاژ برند کوپا را انجام می‌دهد در سال ۹۸ توانست ۳۹۸ دستگاه از این برند را در خطوط تولید خود نهایی کند. این خودروساز در مدت مشابه سال پیش از آن توانسته بود هزار و ۵۸۴ دستگاه از این برند را مونتاژ کند. افت تولیدی این خودروساز در بازه زمانی یاد شده عددی نزدیک به ۷۵ درصد را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1605
اخبار مرتبط
نظرات شما