• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

رکورد صادرات مس در کشور شکسته شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای اولین بار در تاریخ میزان صادرات مس، بیش از 2.45 برابر نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.اردشیر سعد محمدی، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده توسط فعالان حوزه مس رکوردهای مناسبی ثبت شد که از جمله آن‌ها می‌توان به 250 هزار و 133 تن کاتد مس تولید شده اشاره کرد که افتخار بزرگی بود.

این رکورد در شرایطی رقم خورد که کوره خاتون آباد برای به روزرسانی و افزایش ظرفیت تعطیل شده بود یعنی این رکورد تنها با یک کوره رقم خورد.

او گفت: میزان فروش شرکت ملی مس در سال 98 بیش از 127 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و این باعث شد در صنایع معدنی کشور رتبه اول را ثبت کنیم، همچنین رکورد دیگری در میزان صادرات ثبت شد؛ برای اولین بار در تاریخ میزان صادرات مس، بیش از 2.45 برابر نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد. برای اولین باز میزان صادراتی ما از میزان فروش داخلی بیشتر شد.

سعد محمدی بیان کرد: بیش از 70 هزار متر حفاری عمقی اکتشافی در این ایام عملیاتی شد که بیش از دو برابر سال‌های گذشته بود و امیدوار هستیم این رقم در سال 99 به بیش از 100 هزار متر برسد. در سال 99 اخبار بسیار مناسبی از کشفیات جدید مس و افزایش ثروت کشور به دست خواهد امد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: مس به عنوان عنصر اول از نظر استراتژیک در سرمایه گذاری دنیا قرار گرفته است، سالیانه حدود 4 ترلیون دلار در دنیا روی زیر ساخت‌هایی مثل اسکله، فرودگاه، حمل و نقل و نیروگاه‌های تولید برق سرمایه گذاری می‌شود.

در کم‌تر از 30 ساله آینده نیاز به انرژی از 13 درصد فعلی به 49 درصد خواهد رسید و استفاده از برق در آینده بسیار جدی خواهد بود و در تمام ارتفاع‌های مربوط به الکتریسیته مس مهم‌ترین عنصری است که مورد استفاده قرار مس‌گیرد و نباید از چنین بازاری عقب بمانیم.

او با اشاره به سرمایه گذاری 1.8 میلیارد یورویی و سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد تومانی که در این حوزه انجام شده است، بیان کرد: شرکت مس در سال 98 توانست با 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که در خاتون آباد انجام داد ظرفیت تولید مس را 400 هزار تن، یعنی حدود 2 برابر، برساند و این کارخانه آماده افتتاح است.

سعد محمدی گفت: استفاده از شرایط مالی که اتفاق افتاده می‌توان با هزینه کم، شرایط را برای افزایش تولید ناخالص کشور و کسب درآمد بهتر فراهم کنیم. میزان تولید امسال از 265 هزار تن مس کاتدی عبور خواهد کرد و امیدوار هستیم در سال 1400 به 300 هزار تن برسد. بدون شک ما نیازمند به آموزش پرسنل و تامین تجهیزات مورد نیاز خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: خوشبختانه در سال 98 میزان ارزش بازار سرمایه کشور از 30 هزار میلیارد تومان به 72 هزار میلیارد تومان ارتقاع پیدا کرد، ارزش بازار امروز به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده و امیدوار هستیم در سال 99 شرایط بهتری را در اقتصاد کشور داشته باشیم.

او بیان کرد: خوشبختانه زنجیره کامل در حوزه مس فراهم شده است یعنی از معدن استخراج اولیه آغاز شده و بعد از تولید کنسانتره وارد مرحله ذوب و پالایش شده و به مس کاتدی تبدیل می‌شود و زنجیره کاملی از معدن تا محصولات نهایی وجود دارد. مس ایران در دنیا معروف است یعنی ما توان تولید مس با عیار 99.999 را در کشور داریم که می‌توان دلیل مناسبی برای ورود به تامین مس صنایع های‌تک باشد‌.

سعد محمدی گفت: در خاتون آباد کرمان 4 کارخانه آماده افتتاح داریم که شامل کارخانه اسید سولفوریک 610 هزار تن، کارخانه ذوب جدید خاتون آباد با ظرفیت 120 هزار تن، کارخانه تولید اکسیژن برای کوره و انبار کنسانتره خاتون آباد است.

امیدوار هستیم تا پایان سال 99 کارخانه کنسانتره 150 هزارتنی دره الو و در نیمه اول سال 1400 کارخانه 150 هزار تنی دره زا را در استان کرمان افتتاح کنیم. کارخانه 150 هزار تنی سنگون در آذربایجان شرقی و فاز 3 سرچشمه در سال 1403 به تولید برسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: طرح انتقال آب از دریای خلیج فارس پروژه‌ بزرگی است که نیاز کارخانه‌های منطقه را تامین خواهد کرد، شرکت مس در تمام نقاط کشور آماده همکاری، سرمایه گذاری و اکتشاف در تمام کشور است. هرجایی که از نظر قانونی ثبت شرکت ملی مس شود سرمایه گذاری را آغاز می‌کنیم و آمادگی کمک به بخش خصوصی را هم داریم.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1689
اخبار مرتبط
نظرات شما