• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
رئیس جمهور در آئین بهره برداری از طرح های صنعت مس،خبر داد

افتتاح 4 هزار میلیارد تومان طرح در صنایع معدنی کرمان

دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از طرحهای ملی صنعت مس ایران، با اشاره به گزارش استاندار کرمان گفت: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان طرح فقط در بخش صنایع معدنی استان کرمان افتتاح شده که این رقم تا پایان امسال به حدود 30 هزار میلیارد تومان می رسد.

رئیس جمهور همچنین در این مراسم  بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی در محصولات تولیدی کشور از جمله در بخش معادن تاکید کرد.

متن سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار روز خوبی برای همه ما بود بخاطر  افتتاح4 طرح بزرگی که در استان کرمان داشتیم. صنایع فولاد، مس و آلومینیوم، جایگاه مهمی در کشور ما دارند به گونه ای که هم نیازهای داخلی را تأمین می‌کنند و هم موجب صادرات می‌شوند.

 اینکه امروز 4 طرح افتتاح شد و آقای استاندار آمار خیلی خوبی دادند و گفتند در سال قبل 26 هزار میلیارد طرح در استان کرمان در بخش صنایع معدنی افتتاح شد و نوید ایشان این بود که مجموعاً امسال تا پایان سال حدود 30 هزار میلیارد تومان طرح به افتتاح خواهد رسید، بدان معنا است که افتتاح‌های فراوانی دیگری هم از استان کرمان تا پایان سال است.

 این تحول بزرگ، پاسخ قاطع کارگران، مهندسین، مسئولین و مدیران ما به استکبار جهانی است و نشان می دهد کشورمان را علیرغم فشارها و توطئه‌ها پیش می‌بریم، طرح‌هایمان را تکمیل و افتتاح می کنیم ، برای جوان‌های عزیزمان اشتغال درست می‌کنیم و بازار صادرات‌مان را پررونق می‌کنیم.

چند نکته را می‌خواهم اضافه کنم. آقای استاندار خبر خوشی در بخش کشاورزی هم دادند و گفتند که در برخی از محصولات مثل پسته، خرما و گردو این استان بیشترین تولید را در سطح کشور داشته است.

حتی ایشان گلایه داشتند که در بخش جنوب کرمان محصول فراوانی به بار نشسته اما بیماری کرونا، نقل انتقال و صادرات این محصولات را دچار مشکل کرده که باید برای این موضوع فکری کرد تا کشاورزان عزیز ما به قیمتی با صرفه بتوانند محصولاتشان را بفروشند که حتماً این را موضوع دنبال کرده و امشب یا فردا با وزیر جهاد کشاورزی تلفنی صحبت و در دولت هم مطرح می‌کنم تا این مشکل حل شود.

امروز یک استان سرزنده ما مثل کرمان در بخش‌های مختلف هم تولیدکننده و هم صادرکننده است و هم استان پرافتخاری برای ما است و سرداران بزرگ و شخصیت‌های والامقامی از این استان بودند که از کشور و مردم ما محافظت کردند که یک نمونه بسیار والا شهید سلیمانی است که از این استان بود و دیدیم که چه افتخار بزرگی را برای ما، منطقه و مسلمان‌ها آفرید که خداوند روح او را در جوار روح امام مجتبی(ع) در این ایام قرار دهد.

در مسأله کمبود آب هم حتماً دنبال می‌کنیم و حتماً با وزیر نیرو برای تخصیص آبی که مورد نظر شما بود و هم برای تلاشی که این آب هر چه زودتر از منطقه جنوب به استان کرمان برسد، صحبت می‌کنم و می‌دانیم که برای توسعه صنعت و کشاورزی استان، تامین آب ضروری است. بنابراین برای مسایلی که مورد نظر شما بود هم در بخش کشاورزی و هم نیرو هر دو را دنبال می‌کنم.

 اما نکته دیگری که می‌خواهم به طور کلی در اینجا تأکید کنم که سال ما سال جهش تولید است و معنای جهش تولید این است که اگر تولید سال‌های گذشته ما هر چه بود، امسال شاهد حرکت بیشتر و سریع‌تری باشیم و اینکه مقام معظم رهبری بر مسأله تولید امسال بیش از همیشه تأکید کردند به این دلیل است که با این شرایطی که امسال داریم، هم شرایط تحریم و هم شرایط کرونا برای اینکه کشور ما بتواند پیش برود و نیازمندی‌های مردم تامین و به مرحله  صادرات برسیم، راهی جز تولید نداریم و باید تولید را گسترش دهیم.

هم برای تولید، صادرات و اشتغال که مسأله اشتغال هم برای ما بسیار مهم است. معدن یکی از سرمایه‌هایی است که دولت در اختیار دارد. معادن بزرگ در کشور ما است و این معادن باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد که  استفاده از بعضی از معادن آسان است و یک مجوز باید برای معدن شن و ماسه داده شود و خیلی پیچیده نیست یا برخی از معادن ما معادن سختی نیست و معدن بزرگ آهک و گچ است که خیلی پیچیدگی زیادی ندارد و بخش‌های خصوصی ما می‌توانند به خوبی از پس این معادن بر بیایند و محصول‌ آن را در اختیار مردم قرار دهند.

 اما برخی از معادن است که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد و دولت باید کمک کند مخصوصاً دولت هم در زمینه اکتشاف که بگوید کدام معادن در کجا است و با چه عیاری و در چه عمقی وجود دارد و بسیار خوشحال شدم که گفته شد که در بخش مینوک و بخش اکتشاف‌ آن، برای کشف معادن عمیق منطقه تلاش می شود.  برای کشف معادن هنوز به عمق زمین نرفته ایم و عمدتا از معادنی استفاده کرده ایم که در سطح هستند و باید به عمق یک الی سه کیلومتری برویم که البته در نفت و گاز رفتیم. اگر نفت و گاز را جزو معادن معمولی قرار دهیم که آنها را معادن ویژه حساب می‌کنیم و در عمق‌های بسیار زیاد رفتیم و در بقیه معادن هم عمق زیاد نرفتیم و جایی که معدن بزرگ با عیار بزرگ است آن وقت صرف دارد به عمق برویم و از آن معادن استفاده و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور افتتاح طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک و کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون آباد:
رساندن رقم صادرات سالانه بخش مس کشور به حدود یک میلیارد دلار
رئیس جمهور روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح احداث کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس شهر بابک خاتون آباد، رساندن رقم صادرات بخش مس به حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته، در کنار تکمیل این پروژه به دست جوانان متخصص ایرانی پس از توقف مشارکت خارجی ها به دنبال دور جدید تحریمها، افتخار آفرین برای همه ایرانی ها است.
روحانی همچنین در مراسم افتتاح پروژه احداث کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون آباد با تقدیر از مقرر کردن پاداش برای کارگران و دست اندرکاران اجرای این طرح، گفت: هرگونه پاداشی که به کارگران عزیز داده شود مایه خوشحالی و حق کارگران عزیز ما بویژه در این شرایط سخت است. دکتر روحانی افزود: سالهای 97 تا 99 سال‌های بسیار سختی بوده و تحریم بسیار شدیدی بر مردم ما اعمال شده و الحمدالله آن ایمان، نشاط، ایستادگی و مقاومت کارگران و کشاورزان و همه کارآفرینان جامعه مانع شده که دشمنان به اهداف‌شان برسد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خوشحالم که همه این طرح ها در یک مدت زمان کوتاهی با تلاش و فعالیت مهندسین و مسئولین به ثمر نشسته و افتتاح این کارخانه همانطور که گزارش شد، کار سوخت را تسهیل می‌کند و به جای هوای عادی با اکسیژن می‌تواند اشتعال را بالا ببرد و کل این طرح‌ها برای مسأله محیط زیست هم اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.

دکتر روحانی همچنین پس از استماع گزارش استاندار کرمان با تقدیر از تلاش های انجام شده در این استان برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: سرعت و یا گسترش کشف مبتلایان گاهی می‌تواند خبر خوبی باشد و خبر بدی نباشد؛ آنجایی که کیت‌های آزمایشگاهی را گسترش می‌دهیم و آزمایشگاه‌مان را زیاد و از این طریق افرادی را که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارند شناسایی می‌کنیم، خوشحال کننده است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر مردم دستورالعمل‌ها را مراعات نکنند و ابتلا بالا برود خبر خوبی نیست، اما اگر از طریق کیت‌های آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌هایی که در اختیار داریم  افراد مثبت را شناسایی و قرنطینه کنیم این چیز بدی نیست. دکتر روحانی اظهار داشت: البته این معنایش این است که بیماری هنوز وجود دارد و مردم عزیز ما باید بدانند که اتمام این ویروس و این بیماری در یک زمان کوتاه علی القاعده امکان‌پذیر نیست، چون نه ما واکسن داریم، نه داروی خاص داریم و سرایت این هم بسیار شدید است، بنابراین همچنان مردم عزیز ما باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند تا ان‌شاء الله شرایط بهتری برای ما در آینده پیش بیاید.

دکتر روحانی در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک:
افزایش 50 درصدی محصولات مجتمع مس شهربابک کاری ارزشمند است
رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک، افزایش 50 درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم 120 هزار تن را کاری ارزشمند دانست و اظهارداشت: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است. روحانی در این مراسم پس از شنیدن گزارش مدیران این مجتمع، گفت که عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس و اینکه مردم بیایند یک معدن و یا یک سهامی از معدن را خریداری کنند، موجب می شود هم بورس گشایش پیدا ‌کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع‌تر فعال شوند. رئیس جمهور در ادامه دستور افتتاح این طرح را صادر کرد.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1695
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما