• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
رئیس اتاق ایران،تشریح کرد

دلایل انفعال اقتصاد استان‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: مشکل اقتصادی گربیانگیر کشور ناشی از تصمیمات نادرستی است در گذشته اتخاذ و در قالب برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله اجرایی شد.غلامحسین شافعی افزود: در ۶ برنامه گذشته مصوباتی در قالب قانون تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد که منشأ آن اقتصاد نابسامان فعلی است.

وی گفت: تحریم ظالمانه آمریکا و همه‌گیری ویروس کرونا در سطح کشور باعث شده است تا دمل چرکین اقتصاد ایران سرباز کند  و این در حالی است که این مشکلات در گذشته نیز وجود داشته است. رئیس اتاق ایران راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کنونی را بازنگری در تدوین برنامه‌های پنج ساله در آینده دانست و افزود: باید در برنامه‌های جدید به ظرفیت‌های استانی بیشترین توجه صورت گیرد تا مشکلات حل شود. شافعی گفت: در برنامه‌های گذشته توسعه‌ای در کشور یک برنامه هماهنگ و همسان برای تمام استان‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های استانی تدوین شد که نتوانست ظرفیت‌های موجود در استان‌ها را به حرکت در آورد. به نظر می‌رسد تنها راه رفع مشکلات اقتصاد و به حرکت در آوردن چرخ اقتصادی در کشور توجه بیشتر به ظرفیت‌های استانی با تدوین برنامه‌های منطقه‌ای و تلفیق آن با برنامه‌های پنج ساله ملی است.

شافعی یادآور شد: باید مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه  اقتصادی و اجتماعی به استان‌ها توجه بیشتری داشته باشد و بداند که نسخه‌پیچی یکسان برای تمام استان‌های کشور در قالب یک برنامه توسعه‌ای قابلیت اجرایی نخواهد داشت. وی پایین بودن اختیارات مدیران استانی را از دیگر مشکلات برای تحرک بخشی به اقتصاد دانست و اظهار کرد: باید در برنامه توسعه‌ای آینده اختیار استانداران افزایش بیشتری یابد تا بتوان با تحرک اقتصاد استانی، چرخ اقتصاد ملی نیز به حرکت درآید. رئیس اتاق ایران با اشاره به تصویب قانون بهبود کسب و کار گفت: این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی به درستی تدوین و ابلاغ شده است و توانست بخشی از مشکلات کشور را در حوزه اقتصادی به خصوص کارآفرینان بخش خصوصی حل و فصل کند.

شافعی راه اندازی پنجره واحد و کاهش زمان صدور مجوز برای کسب و کار از ۷۳ روز به سه روز را در روزهای گذشته از سوی وزارت اقتصاد و دارایی گام موثری برای  بهبود کسب و کار ارزیابی کرد و اظهار کرد: در حال حاضر پنجره واحد با این شرایط در چهار استان کشور راه‌اندازی شد و بر اساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال پنجره واحد در تمام استان‌های کشور راه‌اندازی و فعال شود.

وی تشکیل دادگاه‌های تجاری را گام موثر دیگری برای بهبود کسب و کار و رونق تولید برشمرد و ضمن اعلام آمادگی اتاق  بازرگانی برای همکاری،  ابراز امیدواری کرد تا به‌زودی این دادگاه‌ها نیز با کمک دستگاه قضایی در سطح کشور راه‌اندازی شود.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1870
اخبار مرتبط
نظرات شما