• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
توصیه هایی برای تازه واردها؛

نسخه پورابراهیمی برای خرید و فروش سهام در بورس

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم درباره روش های خرید و فروش سهام در بورس توضیحاتی ارائه کرد.محمدرضا پور ابراهیمی،گفت: نحوه ورود مردم به بازار سرمایه برای خرید و فروش سهام به دو روش امکانپذیر است؛ نخستین روش بنیادی یا فاندامنتال است، در این روش افراد پس از مقایسه ارزش واقعی سهام موردنظر با قیمت روی تابلو، نسبت به خرید یا فروش آن اقدام می‌کنند...

رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح مطلب فوق به ذکر مثالی پرداخت و توضیح داد: به طور مثال سهم "الف" در تابلو بورس با قیمت یک ‌هزار تومان معامله می‌شود، در این شرایط فرد به روش بنیادی براساس حالت‌های سودآوری، NAV، ارزش دارایی های یک شرکت و سایر حالت‌ها قیمت واقعی سهام را مشخص می‌کند، در این شرایط دو حالت ایجاد می‌شود؛ نخست اینکه اگر قیمت واقعی سهام کمتر از قیمت تابلو باشد، خرید سهام قطعا به صلاح نیست و اگر دارنده سهام باشد قطعا می بایست نسبت به فروش سهام اقدام کند. در دومین حالت ممکن است قیمت واقعی بیشتر از قیمت تابلو بورس باشد بنابراین خرید سهام به صرفه خواهد بود و عدم فروش سهام در دستور کار خواهد بود.
مردم برای خرید سهام در بورس از روش بنیادی استفاده کنند
پورابراهیمی که سابقه ریاست بورس منطقه ای کرمان را هم دارد، با اشاره به دومین روش ورود مردم به بورس، اظهار کرد: در این روش خریداران به سودآوری و ارزش خالص دارایی‌ها توجهی ندارند بلکه تنها روند قیمتی را مد نظر قرار می دهند و براساس نمودار سهام خرید و فروش می‌کنند که به این روش چارتیستی گویند.
وی توصیه کرد: بهتر است مردم برای ورود به بازار سرمایه از روش چارتیستی استفاده نکنند زیرا پرریسک بوده و خطرناک است، در واقع مبنای خرید و فروش سهام باید بنیادی باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی خود از بازار سرمایه، تصریح کرد: براساس آخرین ارزیابی‌ها از بازار سرمایه، تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک قیمت بسیار بالاتری از ارزش ذاتی و واقعی دارند. در عین حال بسیاری از شرکت ها که جزو 30 شرکت نخست بورس از نظر ارزش هستند، امکان رشد بیشتری دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سهام‌ برخی شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی آنها رشد یافته که موجب نگرانی است، تصریح کرد: با کمک محاسبه ارزش ذاتی می توان مشخص کرد که در حال حاضر کدام یک از سهام‌ها رشد بیشتری از ارزش ذاتی خود داشتند و کدام یک همچنان می‌تواند به رشد خود ادامه دهند.
هر چه نسبت قیمت به درآمد سهام افزایش یابد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود
پورابراهیمی با بیان اینکه هر چه نسبت قیمت به درآمد (p به E) افزایش یابد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر متوسط شاخص قیمت به درآمدِ ۲۵ تا ۳۰ درصد شرکت‌ها در بورس اعداد بسیار بالاتری از متوسط (p به E) بازار سرمایه دارند که مردم نباید برای خرید آنها اقدام کنند چراکه هر چه (p به E) بالاتر باشد ریسک سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود./
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1880
اخبار مرتبط
نظرات شما