• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در اتاق کرمان، بررسی شد

بررسی مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 97

در نشستی با حضور رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 97 برخی از فعالان اقتصادی بررسی شد.رئیس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های کنونی اتاق کرمان در مورد مشکلات پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان است، گفت: این مسائل به صورت سیستماتیک از سوی اتاق ایران پیگیری شده و اعضای هیات رئیسه اتاق کرمان در جلساتی در بانک مرکزی با همین موضوع شرکت داشته‌اند.

سیدمهدی طبیب زاده، در رابطه با اینکه بر برگشت ارز حاصل از صادرات تاکید شده، افزود: کشور شرایط دشواری را از نظر تامین ارز سپری می کند به گونه‌ای که اعلام می کنند برای تامین ارز مورد نیاز دارو نیز مشکل دارند و به همین دلیل باید ارز حاصل از صادرات برگردانده شود. وی ادامه داد: اتاق کرمان همه تلاش خود را برای تسهیل شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات انجام خواهد داد.

در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق کرمان و نماینده اتاق ایران در کمیته ارزی کشور، گفت: سال 97 به دلیل بی‌ثباتی و تناقض در سیاست های دولت، سال بسیار بدی برای صادرکنندگان بود و ضربه سنگینی را به آنها وارد کرد که البته صدای آن در سال 98 و 99 درآمد. آرش علوی تصریح کرد: در سال 97 مشکلات بسیاری به وجود آمد، دو وزیر اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد، فاجعه اعلام قیمت ثابت 4 هزار و 200 تومانی ارز و عدم آمادگی کشور در خروج آمریکا از برجام از جمله آن است.

وی اظهار کرد: از جمله موارد متناقض مربوط به صادرات در سال 97، صادرات ریالی به عراق و افغانستان و بازگشت ارز ریالی آن و همچنین معافیت های کمتر از یک میلیون یورویی بود که البته به طور رسمی اعلام نشد؛ دولت معتقد است اولین بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ 22 فروردین 97 بوده و بر اساس آن تعهد ارزی مطرح است و صادرات ریالی به دو کشور افغانستان و عراق نیز تا مردادماه 97 به شرط ثبت در سامانه قابل قبول است.

علوی، با اشاره به اینکه بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت ایران در مواردی کم کاری کردند، افزود: در مواردی در حق فعالان بخش خصوصی اجحاف شده و به نظر می رسد دولت اشتباه خود را پذیرفته و به همین دلیل تاریخ رفع تعهد ارزی را عقب انداختند. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان گفت: در هر حال صادرکنندگان بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با صادرات سال 97 خود، 80 درصد ارز حاصل از صادرات خود را با روش‌هایی که بانک مرکزی در بخشنامه‌های خود اعلام کرده به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و افرادی که تاکنون 70 درصد این مهم را انجام داده باشند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

وی بیان کرد: سامانه امورمالیاتی برای رفع تعهد ارزی سال 97 بسته شده اما در صورت رفع تعهد ارزی سال مذکور، در حساب مالیاتی سال 98 آنها اعمال خواهد شد اما در هر صورت رفع تعهد ارزی را باید انجام دهند. علوی افزود: مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی، صادرکنندگان در صورتی که رفع تعهد ارزی سال 98 خود را تا پایان تیرماه جاری انجام دهند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

گفتنی است در این نشست که توسط کمیسیون‌های بازرگانی و بیمه، بانک و مالیات برگزار شد، جمعی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات خود در رابطه با تعهد ارزی مطرح کردند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/1997
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما