• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
طلسمی که میدکو شکست؛

سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی «میدکو»

معمولا بیشتر شرکت‌ها یا حتی هلدینگ‌ها در ایران ترجیح می‌دهند تنها از بخش مشخصی از یک رشته یا زنجیره فعالیت خود را آغاز کنند و به‌دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی یا حتی پایین‌دستی نباشند، اما مجموعه غیردولتی «میدکو» این طلسم را شکسته و نه‌تنها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های معدن از مواد اولیه تا محصول بلکه حتی به‌فکر ساخت راه و حتی نیروگاه نیز است که اگر مشکلی برای تامین انرژی کشور پیش آمد طرح‌های بزرگ این مجموعه،معطل نماند.

توجه ویژه به بخش معدن و صنایع معدنی
 اهمیت تنوع سبد اقتصادی کشور و خروج از اقتصاد تک‌بعدی با وابستگی شدید به نفت و مشتقات نفتی در شرایط کنونی بیش از همیشه مشخص می‌شود. تنوع سرمایه‌گذاری همیشه یک موضوع با اهمیت است که بی‌توجهی به آن می‌تواند ریسک زیادی را برای سرمایه‌گذار به وجود آورد. در اینجا نیز اگر اقتصاد کشور وابستگی زیادی به یک بخش داشته باشد آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت. در این راستا حضور بخش‌خصوصی در مسیر توسعه سنگ‌آهن، فولاد، مس و زغال‌سنگ را باید به فال‌نیک گرفت؛ عمده پروژه‌های میدکو به عنوان یک هلدینگ خصوصی طی سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است و همچنان نیز انتظار به‌ثمر نشستن سایر طرح‌های این شرکت در سال‌جاری و سال آینده وجود دارد. در حالی که یکی از مشکلات عمده‌ای که اقتصاد ایران با آن مواجه است وابستگی شدید کیک اقتصاد به نفت و مشتقات نفتی است؛ توسعه معادن و فلزات یکی از مسیرهای مناسب برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش تنوع در سبد تولید ناخالص داخلی بوده که طی سال‌های اخیر بر شتاب رشد آن نیز افزوده شده است. در این میان «میدکو»  به‌عنوان بخش‌خصوصی در جهت افزایش سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور نقش مهمی ایفا کرده‌ است.  همچنین از ویژگی‌های مثبت «میدکو» می‌توان به تنوع سبد سرمایه‌گذاری در بخش معدن و فلزات اشاره کرد. بر این اساس علاوه بر زنجیره فولاد، حضور زغال‌سنگ، سیلیس و همچنین مس در سبد محصولات صنعتی و معدنی خاورمیانه جالب توجه است.
حدود ۱۷ شرکت تحت پوشش این هلدینگ قرار دارند که عمدتا در رابطه با زنجیره فولاد و مس خدمات می‌دهند؛ ضمن اینکه بخشی در حوزه مهندسی، بخشی در حوزه ساخت صنعتی و بخشی در حوزه پژوهش و نوآوری، ترابری و استخراج مواد معدنی مشغول فعالیت هستند. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج مواد معدنی در اختیار هلدینگ میدکو قرار دارد که حدود ۱۰۸ دستگاه ماشین‌آلات، لودر و بولدوزرهایی را تحت مالکیت دارد که تولید داخلی برای آنها وجود ندارد؛ ضمن  اینکه دو دستگاه نیز در مرحله  ورود به کشور است که در مجموع می‌توان گفت مالکیت حدود ۱۸۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین متعلق به میدکو بوده یا خواهد بود. بنابراین به صراحت می‌توان گفت میدکو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج مواد معدنی در کشور خواهد شد.
 میدکو؛ رتبه سوم  تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن کشور
میدکو دارای رتبه سوم بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده گندله سنگ‌آهن در ایران با سهم ۱۷ درصدی از کل ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن در کشور است. همچنین رتبه هفتم بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در ایران با سهم ۶/ ۳درصدی از کل ظرفیت تولید در کشور را نیز داراست. همچنین میدکو رتبه سوم بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن در ایران با سهم ۱۶ درصدی  را نیز در اختیار دارد.
شرکت هلدینگ توسعه معدنی خاورمیانه (میدکو) که از زنجیره تامین و تولید از استخراج معدن تا تولید محصول نهایی بهره‌مند است، پروژه‌های مختلفی در زنجیره فولاد و مس دارد که   از آن جمله می‌توان به  افتتاح  کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان  طی ماه گذشته با حضور مقامات بلندپایه  با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اشاره کرد. پیمانکار ساخت این کارخانه هلدینگ میدکو است و‌ دو شرکت معیار صنعت و ‌مانا از زیرمجموعه‌های میدکو کار مهندسی و ساخت این پروژه را انجام داده‌اند.
به این ترتیب برای اولین بار در کشور بزرگ‌ترین واحد کنسانتره شرق کشور ساخته شد و بر این اساس شاهد  افزایش ظرفیت مهندسی ‌و ساخت کشور در سال جهش تولید بودیم.
 با افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره شرق کشور شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید کنسانتره در کشورمان خواهیم بود و افتتاح این کارخانه می‌تواند تاثیر مناسبی در افزایش سودآوری میدکو داشته باشد. بنابراین  افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان با پیمانکاری میدکو در حالی صورت گرفت که این هلدینگ با سرمایه ۴هزار و ۵۲۰میلیارد تومانی یکی از فعال‌ترین نمادهای فرابورسی ثبت‌شده در گروه فلزات اساسی است.
 طرح‌های توسعه
نگاهی به طرح‌های توسعه میدکو نشان از وجود چند پروژه مهم در این هلدینگ دارد. در این راستا یک شرکت مشترک با شرکت ملی صنایع مس تحت عنوان گوهرمس راه‌اندازی شده است. همچنین شرکت، یک پروژه در حال اجرا دارد و از معدنی که مالکیت آن با شرکت ملی صنایع مس است، تغذیه می‌کند؛ ولی در قالب یک قرارداد بلندمدت، مشارکت ۵۰ درصدی خواهد داشت و تولید یکصد هزار تن کنسانتره مس را هدف‌گذاری کرده که این میزان موردنیاز شرکت ملی مس است؛ ضمن اینکه میدکو نیز در سال، ۲۰۰ هزار تن کنسانتره نیاز دارد؛ در حالی‌که واحدی که احداث شده، ۲۰۰ هزار تن کنسانتره برای ۵۰ هزار تن کاتد را فراهم می‌آورد. این پروژه  امسال آغاز شده و برنامه برای اجرای آن نیز سه ساله است و در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری  خواهد رسید. همچنین پروژه احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نیز طراحی شده که در کنار آن، یک واحد تولیدی آهن‌اسفنجی و شمش فولادی نیز قرار دارد که شرکت فولاد بوتیای ایرانیان است که از جمله شرکت‌های  زیرمجموعه میدکو به شمار می‌رود.
طبق برنامه زمان‌بندی اعلام شده از سوی این شرکت تولید شمش فولاد زرند با ظرفیت ۷/ ۱ میلیون تن در نیمه  دوم امسال افتتاح می‌شود. قرار است واحد آهک دولومیت بوتیای کرمان با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان نیز همزمان با هفته دولت آماده افتتاح شود و یک واحد ذوب از فولاد  ۵/ ۱ میلیون تن بوتیا تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
همچنین واحد تولید مس ۵۰ هزار تنی کاتد شهربابک نیز آماده افتتاح است و حدود ۳ هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. از سوی دیگر طرح تولید فرآورده‌های قطران نیز در سال جاری توسط میدکو آغاز خواهد شد؛ طبق برنامه‌ریزی انجام شده زمان‌بندی اجرای این پروژه چهار ساله است. برنامه شرکت در سال ۹۹  استخراج در مجموع ۳/ ۹ میلیون تن ماده معدنی و ۳/ ۱۰۵ میلیون تن عملیات باطله‌برداری است.  که با تحقق این میزان، در مجموع میزان تولید محصولات شرکت  به ۶/ ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
 رشد ۵۰درصدی سودآوری میدکو
بررسی عملکرد «میدکو» در سال گذشته در حالی نشان از سود خالص بیش از یک هزار میلیارد تومانی و رشد ۵۰درصدی سودآوری نسبت به سال ۹۷ دارد که عملکرد سه ماه نخست سال ۹۹ این هلدینگ نیز قابل توجه و مثبت است. هر چند این شرکت مانند دیگر صنایع اقتصادی در کشور، با ریسک‌های متعددی مواجه است، ولی با توجه به طرح‌های توسعه و همچنین بهبود نسبی در وضعیت اقتصاد جهانی، پیشتازی آن در مسیر افزایش سودآوری و دستیابی به رشد بیشتر، دور از انتظار نیست.
ضمن اینکه خبر افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان با پیمانکاری میدکو،  ثبت افزایش سرمایه اخیر میدکو و انتظار برای اعمال افزایش سرمایه مرحله دوم، برنامه جدی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سهام و برخورداری از مواد اولیه و معادن متعدد در مسیر توسعه این شرکت بی‌تاثیر نخواهد بود.
 بازدهی ۱۴۵ درصدی در سه ماه نخست امسال 
بررسی روند قیمتی سهام میدکو در سال ۹۹ نشان می‌دهد که سهام شرکت در ادامه روند سودآوری خود در سال ۹۸، سال جدید را نیز با رکوردشکنی آغاز کرد. به طوری‌که «میدکو» توانست بهاری طلایی را در سال ۹۹ شاهد باشد و بازدهی قابل توجه حدود ۱۴۵درصدی را نصیب سهامداران کند. در همین راستا نماد مزبور به روند مثبت قیمتی خود در آغاز تابستان نیز ادامه داد و در روز‌های ابتدایی تیرماه، ۱۵درصد سود نصیب سهامداران کرد. این در حالی است که طی روز‌های اخیر موج خرید حقیقی در میدکو شروع شده است و معامله گران خرد بازار خریدهای قابل توجهی در این نماد دارند. این امر می تواند انتظار برای رشد قیمتی بیشتر و ارسال اخبار مثبتی در سهم را نوید دهد.
از دیگر موارد مهم در خصوص «میدکو»، برنامه‌ریزی برای ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سهام یا همان بورسی کردن آنهاست. برنامه‌های شرکت نشان از آن دارد که قرار است امسال فولاد زرند ایرانیان و سیرجان ایرانیان وارد بازار سهام شوند. البته صحبت‌ها از عرضه سهام شرکت بابک مس در بازار سهام نیز هست که به احتمال زیاد این عرضه اولیه به سال آینده موکول خواهد شد.
 عملکرد مثبت میدکو در سال۹۸
بررسی عملکرد مالی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)  طی سال ۹۸، نه تنها نشان از سهم بالای این شرکت در بخش معدن کشور دارد، بلکه در زمینه تولید، فروش و سودآوری نیز فعالیت مناسبی از خود نشان داده است.  براساس آمارهای موجود، میزان فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی  در این شرکت طی سال گذشته  قابل توجه است؛ به طوری‌که در مجموع این هلدینگ ۹/ ۴ میلیون تن فروش در بازار داخلی و ۵۴۶ هزارو ۴۹۸ تن نیز فروش صادراتی داشته است. بر این اساس،  تولید و فروش، سود عملیاتی شرکت در سال ۹۸ به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال ۹۷، رشد ۵۰درصدی را تجربه کرده است. در همین راستا سود خالص میدکو نیز در سال گذشته با افزایش ۵۲درصدی به بیش از یک هزار و ۷۶میلیارد تومان رسیده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2037
اخبار مرتبط
نظرات شما