• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
در نشست توسعه همکاری های اقتصادی کرمان و افغانستان،تاکید شد

تمرکز بر توسعه تجارت کرمان با کشورهای همسایه

در نشست توسعه همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان که صبح امروز با حضور سفیر افغانستان و مدیران بخش خصوصی و دولتی کرمان برگزار شد،دو طرف بر آمادگی خود برای توسعه روابط تجاری و بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی تاکید کردند. در پایان این نشست اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه کرمان هم رسما گشایش یافت تا راهبری تجارت خارجی استان با این کشورهمسایه را عهده دار شود.

تمرکز بر توسعه تجارت با همسایگان
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در نشست توسعه همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان گفت: به دلیل اینکه کرمان قطب حضور مهاجرین افغانستانی است، برای انجام امور کنسولی و دیگر اقدامات، امیدواریم به زودی کنسولگری افغانستان در کرمان فعال شود.
"سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به عزم جدی استان کرمان در توسعه صادرات و همکاری تجاری با افغانستان اظهار کرد: تمرکز ویژه ای بر کشورهای همسایه داریم.
وی افزود: تا هفته آینده دو ملاقات با مقامات پاکستان داریم و در صدد ساماندهی فعالیت هایی با کشور پاکستان هستیم و برای قطر، ارمنستان، روسیه برنامه ریزی هایی داریم و در عراق فعالیت های گسترده ای داشته ایم.
طبیب زاده تصریح کرد: توسعه صادرات نهال دیربازده و حساسی است که صبر و حوصله می خواهد و نمی توان انتظار داشت این فعالیت ها به سرعت پاسخ بدهد اما باید بستر، خاک و نهال مناسب تهیه و مراقبت کنیم صادرات توسعه پیدا کند.
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه حجم اقدامات دو سال گذشته استان کرمان در رابطه با افغانستان بی سابقه است، بیان کرد: تمرکز ویژه بر کشورهای همسایه  در افغانستان است که دلایل متعددی از جمله نزدیکی مسیر، حضور موثر مهاجرین افغانی، مشترکات اقلیمی، سرزمینی و معدن و ... دارد.
وی اظهار کرد: یکی از مزیت های کرمان، حضور اتباع افغانستانی و فرصت مناسبی است که باید به نحو شایسته از این موضوع استفاده شود. تاجران بسیار خوشنامی از افغانستان در کرمان داریم که می توانند واسطه خوبی باشند.
طبیب زاده گفت: معدن می تواند زمینه گسترده ای از فعالیت های ما باشد و همه چیز برای توسعه بسیار زیاد فعالیت های تجاری بین کرمان و افغانستان و استان های علاقمند فراهم است.
وی تصریح کرد: اقدامات مختلفی تاکنون انجام و مناسبات شکل گرفته و تحلیل بازار در افغانستان انجام و زیرساخت های لازم فراهم شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: معتقدیم تجارت یک طرفه نمی شود و باید دو طرفه باشد و باید زمینه حضور کالاهای افغانستانی که امکان تامین مواد اولیه را در کرمان دارند، فراهم شود.
وی اظهار کرد: به تناسب پیگیری هایی که کرمان انجام داده، برخی از فعالیت ها در مرزها صورت گرفته و امیدواریم روز به روز شاهد تسهیل امر صادرات به افغانستان باشیم.
طبیب زاده تصریح کرد: به دلیل اینکه کرمان قطب حضور مهاجرین افغانستانی است، برای انجام امور کنسولی و دیگر اقدامات، امیدواریم به زودی کنسولگری افغانستان در کرمان فعال شود.
وی با بیان اینکه همه چیز برای توسعه تجارت کرمان و افغانستان فراهم است، عنوان کرد: دوستان تاجر ایرانی باید باور خود را نسبت به این کشور تغییر بدهند زیرا استانداردها تغییر کرده، انتظارات بالا رفته و رقابت سنگین شده و به تناسب بازار جدید باید فعالیت کرد و تصورات قلب را کنار بگذارید.
رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: در مهرماه باید حضور فعال، بدون ترس و با گستردگی بالا در نمایشگاه کابل شرکت کنیم و تجار افغانستانی نیز همین تصور را نسبت به ایران داشته باشند.
حمایت کامل از روابط تجاری کرمان و افغانستان
استاندار کرمان گفت: کاملا از روابط تجاری کرمان و افغانستان حمایت می کنیم و از تجار کرمان و افغانستان دعوت می کنم در مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری همکاری داشته باشند.
محمدجواد فدائی در نشست توسعه همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان اظهار کرد: ایران و افغانستان مشترکات زیادی دارند و در شرایطی که محدودیت زیادی از جانب کشورهای دیگر و به ویژه امریکا بر ما وارد شده، باید با دوستان، همسایگان و کشورهایی که به لحاظ دینی، فرهنگی و زبانی اشتراک داریم بتوانیم مسائل اقتصادی را حل و فصل کنیم.
وی با اشاره به اینکه آنچه که ما در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری ها دنبال می کنیم، توجه به دو نکته از جمله کاهش بیکاری و افزایش درآمد سرانه است که برای هر دو کشور مهم است تصریح کرد: یکی از راه ها، صادرات و واردات ایران و افغانستان است که ایجاد شعبه اتاق مشترک ایران و افغانستان در کرمان می تواند نقش موثری در این حوزه داشته باشد.
استاندار کرمان بیان کرد: براساس آمار اعلام شده، واردات افغانستان از کشورهای مختلف سالانه ۸ میلیارد دلار است که حدود ۳ میلیارد دلار از ایران است و به طور نسبی خوب است و ۲۵ درصد واردات افغانستان از ایران است.
عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان اظهار کرد: سهم استان کرمان در صدور کالاهای ایرانی که به افغانستان می رود، یک درصد است که سهم بسیار پایینی است که باید حداقل به عدد ۲۰۰ میلیون دلار برسیم و این کار شدنی است.
فدائی با اشاره به اینکه در برخی از موضوعات اقتصادی و به ویژه تولیدات جنوب استان، شاید حلقه مفقوده، صادرات باشد بیان کرد: اشتغال فرامرزی یکی از سیاست های دولت است و اگر در استان های غربی افغانستان که در نزدیکی ما هستند و بتوانیم در دامداری سرمایه گذاری کنیم، جای بخشی از واردات علوفه و گوشت استان کرمان را می گیرد و این موضوع از لحاظ ایجاد اشتغال و افزایش درآمد برای افغانستان مفید است.
استاندار کرمان گفت: کاملا از روابط تجاری کرمان و افغانستان حمایت می کنیم و از تجار کرمان و افغانستان دعوت می کنم در مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری همکاری داشته باشند.
عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان اظهار کرد: موضوع اقامت طولانی تجار افغانستانی در دست اقدام است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد و استفاده اتباع افغانستانی از خودروهای وانت در دست پیگیری است و امیدواریم به زودی حل شود.
فدائی تصریح کرد: زمینه های همکاری مشترک کرمان و افغانستان به خوبی فراهم است و از کسانی که برای افتتاح اتاق مشترک ایران و افغانستان در کرمان تلاش کردند، تشکر می کنم که امیدواریم گام موثری برای دست یابی به اهداف تعیین شده باشد و شاهد روابط بیشتر و بهتر در موضوعات مختلف و از جمله اقتصاد باشیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2293
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما