• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
استاندار کرمان در نشست خبری هفته دولت تشریح کرد

فراز و فرود توسعه استان در شرایط تحریم

استاندار کرمان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با تشریح دستاوردهای دولت در استان، به پرسش های متعدد خبرنگاران پاسخ داد.فدایی گفت: عملیات اجرایی ۹۰ پروژه جدید با ۹۴۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری در هفته دولت امسال در این استان آغاز خواهد شد که این عدد به لحاظ سرمایه گذاری با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات، نسبت به سال گذشته حدود سه برابر شده است.

وی افزود: در سال گذشته ۵۳۱ میلیارد تومان پروژه دولتی در سطح استان افتتاح شد که در سال جاری میزان سرمایه گذاری پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت سه برابر شده که نشان می دهد فعالیت های خوبی در استان کرمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از اعتبارات پروژه های جدید مربوط به بخش ملی است تصریح کرد: سال گذشته ۹ پروژه با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت آغاز شد که امسال با ۷۰ پروژه و میزان ۸۰۳ میلیارد تومان اعتبار شاهد افزایش چشمگیری بودیم.

استاندار کرمان اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت امسال نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان است که هفت هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان در صنعت و معدن با اشتغال مستقیم سه هزار و ۵۵۵ نفر، ۵۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی با اشتغال ۹۴۴ نفر، ۲۳ میلیارد تومان در بخش گردشگری با اشتغال ۹۶ نفر و ۱۴۲ میلیارد تومان در بخش تولید انرژی و ۷۵ اشتغال بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش گردشگری با وجود ظرفیت ها خیلی عقب هستیم اظهار کرد: ۲۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استانی مانند کرمان با این همه جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی خیلی کم است و باید سرمایه گذاران در این حوزه ورود کنند.

فدایی گفت: تاکنون تمرکز ما بر بخش های معدنی استان بوده که عمده سرمایه گذاری های معدنی در شهرستان های شمالی استان بود،  اما تلاش بر این است تا شرکت های معدنی منافع خود را در سایر نقاط استان نیز هزینه کنند.

جنوب استان کرمان قطب معدنی می‌شود

وی ادامه داد: کار در این راستا آغاز شده است و اکتشافات یک معدن در منطقه عنبرآباد توسط شرکت مس سرچشمه خواهیم داشت که با این فعالیت ها و بهره برداری از معادن در جنوب استان، طی ۲ تا سه سال آینده جنوب استان نیز به یکی از قطب های معدنی تبدیل خواهد شد.

استاندار کرمان با اشاره به پرسش هایی در رابطه با نظام بانکی استان اظهار داشت: بانک ها ماموریت هایی دارند و آنچه که ما دنبال آن بوده و هستیم این است که منابع و مصارف بانکی در استان کرمان و به ویژه نسبت مصارف به منابع افزایش پیدا کند.

افزایش ۲برابری منابع بانکی استان

وی افزود: تا پایان سال ۹۶، منابع بانکی استان ۲۳ هزار میلیارد تومان و مصارف ۱۵ هزار میلیارد تومان بود، اما در پایان تیرماه امسال منابع بانکی استان با رشد ۲ برابری به ۴۵ هزار میلیارد تومان و مصارف به ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ظرفیت بیش از ۲ برابری را نشان می دهد.

فدایی تصریح کرد: بخشی از این افزایش منابع بانکی استان کرمان مربوط به انتقال حساب شرکت های بزرگ صنعتی معدنی به داخل استان است اما همچنان اعتقاد داریم این میزان نیز کافی نیست و باید سعی کنیم بقیه منابع نیز به استان منتقل شود.

وی با اشاره به وجود برخی پروژه های نیمه تمام در استان تاکید کرد: در برخی از این پروژه ها سوالات و مشکلاتی وجود دارد که باید زوایای پنهان آن را ببینیم که این موارد وقت گیر و دارای محدودیت های خاص خود است، اما این بدین معنی است که ما نمی‌توانیم ایده جدید و طرح جدید داشته باشیم.

استاندار کرمان با اشاره به افتتاح طرح های موثر در هفته دولت افزود: یکی از دستگاه هایی که پروژه های خوبی که در سطح استان اجرا کرد شرکت برق منطقه ای بود، که یک پست در شهرستان جیرفت با ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار و یک پست نیز در شهرستان کهنوج با ۱۳۴ میلیارد تومان به منظور رفع مشکل نوسانات برخی در جنوب استان را افتتاح کرده است.

وی با اشاره به تجهیز معابر به سامانه پایش تصویری بیان کرد: سال ۹۷ ۲۵ دوربین فعال داشتیم که این عدد در پایان سال ۹۸ به ۴۷۰ دوربین رسید که هدف ما به رسیدن به ۹۰۰ دوربین است تا تمام تخلفات راهنمایی و غیره کشف شود.

ساخت و ساز مسکن و وضعیت معین های اقتصادی 

فدایی افزود: در بخش مسکن نیز تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری طی یک سال گذشته در استان کرمان آماده بهره برداری شده ضمن آنکه از تعهد ساخت پنج هزار واحد بنیاد مسکن برای محرومین در راستای مصوبه سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب کرمان،   یک هزار واحد باقی مانده است.

وی با اشاره به تغییر سیاست های برخی معین های اقتصادی در استان کرمان گفت: برای معین ها برنامه سه ساله تدوین شده است که تعدادی از آنها با عملکرد خوب در حال اجرای برنامه های خود هستند و تعدادی نیز که ضعیف بودند حذف شده اند.

استاندار کرمان با اشاره به بحث حاشیه نشینی در استان تاکید کرد: حاشیه نشینی بحث ریشه داری است که عمده این مشکل به بیکاری بر می گردد و اقدامات خوبی برای پیشگیری از این پدیده انجام شده است، بطوریکه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عشایری برای جلوگیری از مهاجرت اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: در بحث مبارزه با فساد اداری باید با هر مدیر و دستگاهی که بر خلاف مقررات عمل می کند، برخورد جدی صورت گیرد و توصیه ما به مدیران این است که دقت کافی در اجرای قوانین داشته باشند زیرا در برخی مواقع قصد مدیر تخلف و سواستفاده از موقعیت نبوده اما از دیدگاه قانون، تخلف محسوب می شود.

فدایی با اشاره به خدمات مهم دولت تدبیر و امید در جنوب استان کرمان افزود: اقدامات ماندگار زیادی  در این منطقه انجام شده است و در سفر دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درسال ۹۷، احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در جنوب و شرق استان مصوب شد.

وی تاکید کرد: همچنین در بحث توسعه راه‌های روستایی، ایجاد سیل بند، خرید قراردادی محصولات کشاورزی و غیره نیز اقدامات بسیار خوبی از سوی دولت تدبیر و امید در جنوب استان کرمان صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسند،  برای این منطقه ماندگار خواهد شد.

استاندار کرمان با اشاره به تکمیل ساخت راه آهن جیرفت به بم تصریح کرد: این طرح به اعتبارات زیادی نیاز دارد و اگر بخواهیم این پروژه را از محل اعتبارات دولتی پیش ببریم، قطعا به این زودی ها این راه آهن به بهره‌برداری نخواهد رسید، اما اگر بخش خصوصی به این مساله ورود پیدا کند ظرف سه سال آینده خط ریلی جیرفت به بم به بهره‌برداری می رسد.

اقدامات انجام گرفته پیرامون پروژه های آبرسانی 

وی با اشاره به بحث انتقال آب به استان کرمان گفت: ما وارث یکسری تصمیمات هستیم که نمی‌دانیم درباره آن چه انجام دهیم،  به طور مثال برای پروژه انتقال آب به کرمان ۵۰ درصد کار پیش رفته و هزینه زیادی در اجرای این ۵۰ درصد صورت گرفته و وزارت نیرو متولی این کار است و باید از کار خود دفاع کند.

فدایی با بیان اینکه باید کارشناسان بحث کارشناسی انجام دهند تاکید کرد: از معاون آب وزیر نیرو درخواست دفاع از این پروژه را کرده ایم و ایشان نیز از آمادگی وزارت نیرو برای دفاع از این پروژه خبر داده اند و از دوستان در داخل استان نیز خواسته ایم که این جلسه دفاع را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه دراین دولت کلنگ پروژه فولادی به دلیل آب بر بودن در استان به زمین زده نشده است اظهار داشت: برای رفع مشکل آب صنایع فولاد زرند و همچنین مشکل فاضلاب شهر، پیشنهاد داده ایم که شرکت فولاد زرند، از پساب فاضلاب شهر زرند با اجرای پروژه فاضلاب استفاده کند و در شهر سیرجان و بردسیر نیز توسط بخش خصوصی و شرکت گل گهر ۲ پروژه فولادی داریم که آب آنها از طریق انتقال آب از خلیج فارس تامین می‌شود.

استاندار کرمان در خصوص امین آب شرب در جنوب استان کرمان بیان کرد:  آب آشامیدنی شهرهای جیرفت و عنبرآباد باید از سد جیرفت تامین شود که متاسفانه انتقال آب از این سد مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ندارد و ردیف بودجه‌ای برای آن تخصیص نیافته است.  

وی افزود:در اواخر سال ۹۷ با دکتر نوبخت مذاکراتی داشتیم تا اعتباری از ردیف‌های متفرقه به این پروژه اختصاص داده شود که متاسفانه این اختصاص صورت نگرفت، اما  اما امسال با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرد که بلافاصله ظرف یک هفته این اعتبار به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز شد و به دنبال آن هستیم که امسال این پروژه را در پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

فدایی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با مجمع نمایندگان استان برای حل مشکل آب شرب روستاهای کرمان تصریح کرد: تعداد۷۵۰ روستا در استان کرمان فاقد آب آشامیدنی هستند که وزارت نیرو برای آبرسانی به ۵۰۰ روستا برنامه دارد که در این راستا به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما با این نحوه اعتبار گذاشتن به زودی این پروژه ها اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد: طی پیشنهاداتی مقرر شد وزارت نیرو ۱۵۰ میلیارد تومان در سال جاری و ۱۵۰ میلیارد تومان در سال آینده به این پروژه ها اختصاص دهد و همچنین مقرر شد بسیج سازندگی نیز بخشی از این پروژه را تامین اعتبار کند و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز از محل ماده ۵۶ تامین اعتبار شود بنابراین پیش بینی می شود ۵۰۰ روستای استان کرمان ظرف یک سال آینده آبدار شوند.

مرز هوایی برای صدور محصولات جنوب کرمان 

استاندار کرمان با اشاره به راه اندازی مرز هوایی برای جنوب کرمان ادامه داد: حدود یک سال پیش میز صادراتی روسیه در کرمان تشکیل شد اما چون باید هواپیماها از روسیه خالی به فرودگاه جیرفت می‌آمدند، قیمت حمل و نقل محصولات به صورت مستقیم از جیرفت افزایش می‌داد، بنابراین پیشنهاد شد که با توجه به اینکه هواپیمایی ماهان پروازهایی از چین به ایران دارد همان هواپیماها صادرات محصولات جیرفت را نیز انجام دهند.

وی با اشاره به برخی سیاه نمایی‌ها در رابطه با عملکرد دولت تاکید کرد: ما متعهد هستیم برای مردم کار کنیم و وقت خود را صرف حرف‌های مغرضانه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد:  اینها اتلاف وقت است و باید برای مردم کار کنیم و تمرکز خود را برای رفع مشکلات مردم قرار دهیم و رسانه‌ها منصفانه اگر دولت می‌توانسته کاری را انجام دهد و انجام نداده از ما سوال کنند.  

فدایی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث مبارزه با مواد مخدر افزود: برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به دنبال این هستیم که کویر را به سنسورهای مجهز ‌کنیم تا اگر عبوری از این منطقه داشته باشیم این سنسورها عبور را به نیروی انتظامی اعلام کنند همچنین می خواهیم پهبادهای شناسایی و عملیاتی در استان مستقر شوند.

ضرورت ارتقای فضای کسب و کار

وی با اشاره به کاهش رتبه فضای کسب و کار استان کرمان در کشور تصریح کرد: فضای کسب و کار ۱۱ شاخص دارد که همه آنها به دولت مربوط نمی‌شود،  رتبه کرمان در فضای کسب و کار کشور بیست و نهم است اما اگر فاصله امتیازی استان کرمان با استان‌های بالاتر از خودش را نگاه کنید، می بینید که چقدر فاصله کم است بنابراین به این رتبه بندی ها خیلی توجه نکنید بلکه باید به امتیازات توجه کرد.

استاندار کرمان تاکید کرد: پنجره واحد سرمایه گذاری برای سهولت صدور مجوزها راه‌اندازی شده و ما برای صدور مجوزها هر کاری می توانستیم انجام داده‌ایم و اگر دنبال توسعه، اشتغال، افزایش درآمد مردم  هستیم پس باید فضای کسب و کار را ارتقا دهیم.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2328
اخبار مرتبط
نظرات شما