• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
پرسش کلیدی استاندار کرمان از مشاوران جوان؛

«جواب معمای توسعه نیافتگی کرمان چیست؟»

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان خطاب به مشاوران جوان استاندار گفت: از شما می خواهیم با وجود این همه منابع و ثروت در استان کرمان بررسی کنید علت عدم توسعه‌یافتگی استان کرمان در برخی از بخش‌ها چیست و راه‌حل‌های اجرایی ارایه دهید.

محمدجواد فدایی در جلسه مشترک با  اعضای شورای مشاوران جوان استانداری کرمان گفت: حل مشکلات مردم و توسعه استان کرمان مهمترین اولویت دولت است که مشاوران جوان با ارایه طرح‌ها و پیشنهادات اجرایی می‌توانند بازوی ما در این زمینه باشند.

وی با برشمردن ظرفیت‌ها و ثروت‌های استان کرمان، اظهار کرد: استان کرمان پتانسیل‌ها، منابع و ثروت‌های بسیاری خوبی دارد اما علی‌رغم همه ثروت‌ها، در برخی از بخش‌ها به لحاظ توسعه و شاخص‌های توسعه عقب مانده است و حتی در مواردی از شاخص‍‌های متوسط کشوری نیز پایین‌تر است که به هیچ عنوان زیبنده این استان و مردم این دیار نیست.

استاندار کرمان با اشاره به مساحت استان کرمان بیان کرد: استان کرمان رتبه دوم جمعیتی و رتبه دهم اقتصادی در سطح کشور را دارد و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص استان می‌باشد.

وی از اقلیم گرم و خشک استان کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: باوجود آنکه امسال بارندگی‌های خوبی در سطح استان کرمان داشتیم اما به لحاظ میزان بارندگی رتبه بیست و ششم کشوری را داریم که نشان می دهد وضعیت استان اصلا از لحاظ منابع آبی مناسب نیست.

فدایی در ادامه از ظرفیت‌های معدنی استان کرمان سخن گفت و افزود: حدود ۶ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۴۲ ماده معدنی شناحته شده دراستان داریم و سالانه میزان استخراج مواد معدنی در استان کرمان حدود ۹۰ میلیون تن است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر حدود ۵ هزار میلیارد تومان و شرکت مس سرچشمه نیز حدودا همین میزان سود خالص داشته اند ادامه داد: در سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان میزان فروش مس استان بوده این در حالی است که در همین سال گذشته میزان اعتبارات عمرانی استان کرمان ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان نیز تنها ۸۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

استاندار کرمان در ادامه به پتانسیل‌های کشاورزی استان کرمان اشاره کرد و افزود: ۶ میلیون تن در سال میزان تولید محصولات کشاورزی استان است. در استان کرمان ۱۳۸ نوع محصول کشاورزی تولید می‌شود که در چند قلم از محصولات کشاورزی از جمله؛ پسته، خرما، گردو، کنجد، کرک، محصولا جالیزی، آرمیتیا و ... رتبه نخست و در تولید گل محمدی و ... رتبه دوم و در محصولات گلخانه ای رتبه سوم کشوری را داریم و در سال گذشته میزان فروش تولیدات محصولات کشاورزی استان ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این مطلب که استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ اثر ملی ثبت شده در استان کرمان داریم و یک سوم آثار ثبت جهانی کشور در این استان قرار دارد و ۳۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی مرمت شده نیز در انی استان قرار دارد که همه این موارد جایگاه تاریخی و فرهنگی استان کرمان را نشان می دهد.

فدایی با تاکید برآنکه کرمان در صنعت جایگاه قابل قبولی در کشور دارد، عنوان کرد: ۵ کارحانه خودروسازی در استان کرمان داریم که ظرفیت تولید سالانه آنها ۳۵۰ هزار خودرو است که هم اکنون با توجه به مشکلات ارزی و تحریم‌ها، سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه یعنی با ظرفیت یک هفتم خود، خودرو تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: درآمد مصوب سال گذشته استان کرمان ۳۷۵۰ میلیارد تومان بود که با اقدامات صورت گرفته ۴۷۵۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که ۱۰۰۰ میلیارد تومان بیشتر از مصوب درآمد بود.

استاندار کرمان عنوان کرد: متاسفانه با همه این پتانسیل ها، منابع و ثروت ها در استان اما حدود ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند و ۷.۷ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در استان کرمان هستند. متوسط سالانه درآمد شهری کرمان ۳۰ میلیون تومان که ۱۳ میلیون تومان کمتر از متوسط کشور و متوسط درآمد سالانه روستایی استان کرمان ۱۵ میلیون تومان است این درحالی است که متوسط درآمد روستایی کشور ۲۳ میلیون تومان است.

وی منکر اقدامات توسعه‌ای در استان کرمان نشد و اظهار کرد: در استان کرمان کارهای انصافا خوبی در بخش‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات انجام شده است به ‌طوری ‌که در سال گذشته ۳۲۰۰ پروژه با ۲۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۹ هزار نفر در استان به بهره‌برداری رسید.

فدایی افزود: در هفته دولت امسال ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح کردیم و در همین راستا ۶۵۰۰ واحد مسکونی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رساندیم که در مقایسه با سال گذشته امسال سه برابر پروژه افتتاح شد همچنین عملیات اجرایی ۹۴۰ میلیارد تومان پروژه در این هفته آغاز شده است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان خطاب به مشاوران جوان گفت: از شما می خواهیم با وجود این همه منابع و ثروت در استان کرمان بررسی کنید علت این عدم توسعه‌یافتگی استان کرمان در برخی از بخش‌ها چیست؟ و راه‌حل‌های اجرایی ارایه دهید.

استاندار کرمان افزود: مهمترین قوه در نظام جمهوری اسلامی، قوه مقننه است و استان کرمان در ۱۰ دوره نمایندگی ۱۰۰ نماینده راهی خانه ملت کرده که از این تعداد ۴۴ اصولگرا و ۴۵ اصلاح طلب و ۱۱ نفر آنها مستقل بودند لذا بین گروه‌های سیاسی در این ۱۰ دوره تعادل بوده و نمی‌توان گفت که مشکل و عدم توسعه‌یافتگی استان از اصولگراها یا اصلاح طلب‌ها بوده است.

وی کشف و رفع علت را لازمه جهش استان دانست و در ادامه خطاب به جوانان گفت: اگر می خواهید در جامعه جا باز کنید، باید توانایی‌های خود را نشان دهید. هر جا که جامعه نیاز به شما دارد باید بپذیرد و خدمت کنید و اگر توانایی‌های خود را بروز دهید، می‌توانید به جامعه و توسعه استان خود کمک کنید.

فدایی به موضوع تولید برق به روش های نوین در استان کرمان اشاره و بیان کرد: طرحی تحتی عنوان تولید سلول‌های خورشیدی در استان کرمان دنبال می کنیم که اگر ظرف چند ماه آینده با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی این واحد در استان کرمان راه‌اندازی شود ما به قطب تولید انرژی خورشیدی و همچنین تولید تجهیزات خورشیدی در کشور تبدیل خواهیم شد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان بیان کرد: یکی از علل عقب‌ماندگی کشور این است که سیستم نداریم و کارها قائم به فرد و سلیقه‌ای اجرا می‌شود و یکی از برنامه‌های بنده کارا کردن سیستم اداری در استان کرمان است.

استاندار کرمان بر لزوم اصلاح سیستم اداری تاکید کرد و افزود: اگر سیستم را کارا کنیم بسیاری از مسایل و مشکلات استان و کشور حل خواهد شد.

وی با اشاره به مهاجرت نخبگان از استان کرمان بیان کرد: جلسات با مشاوران را مفید می‌دانم زیرا هم تجربیاتمان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و هم ما از نوآوری و خلاقیت ها آنها برای توسعه استان استفاده می‌کنیم ضمن آنکه جوانان در این جلسات باتجربه‌تر می‌شوند لذا این جلسات را هدر وقت نمی‌دانم زیرا این جوانان آینده استان و کشور را می‌سازند و در این جلسات تجربیاتمان را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2444
اخبار مرتبط
نظرات شما