• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
یک اقتصاددان تشریح کرد

افزایش قیمت طلا در راه است؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه هر چه تنش های بخش های موازی در اقتصاد مانند بازارهای مالی، تجارت خارجی و بورس بیشتر باشد، تقاضای جهانی برای طلا افزایش پیدا می کند تصریح کرد: سهم اقتصاد ایران در قیمت جهانی طلا خیلی کم است و بیشتر صندوق های بین المللی طلا در این مسئله نقش دارند.

حسین مهرابی درباره قیمت طلا اظهار کرد: نوسانات قیمت طلا تابع سه مسئله از جمله قیمت جهانی طلا است که ما خیلی در تعیین آن نقشی نداریم و پیش بینی بنده این است اگر دموکرات ها در انتخابات آمریکا رای بیاورند این قیمت افزایش پیدا می کند و اگر نه، کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه هر چه تنش های بخش های موازی در اقتصاد مانند بازارهای مالی، تجارت خارجی و بورس بیشتر باشد، تقاضای جهانی برای طلا افزایش پیدا می کند  تصریح کرد: سهم اقتصاد ایران در قیمت جهانی طلا خیلی کم است و بیشتر صندوق های بین المللی طلا در این مسئله نقش دارند.

این استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: دومین فاکتوری که در افزایش قیمت طلا نقش دارد، نرخ ارز است که هرچه قیمت دلار آمریکا بالا برود، در یک عددی ضرب و می شود اُنس طلای جهانی.

وی اظهار کرد: سومین مسئله اثرات روانی یا حباب طلاست که به بازارهای موازی طلا از جمله مسکن، نرخ سود بانکی و بورس در ایران برمی گردد.

مهرابی گفت: هرچه نوسانات و انتظار برای افزایش قیمت در بازارهای دیگر بیشتر باشد، حباب طلا کمتر می شود و هرچه انتظار رکود در بازارهای دیگر بیشتر باشد، حباب طلا بیشتر می شود که در این بخش حباب طلا زیاد نیست.

این اقتصاددان تصریح کرد: به عنوان مثال اگر امروز قیمت سکه ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، حدود ۴۰۰ هزار تومان حباب است و ممکن است نهایتا در بدترین شرایط این حباب به یک میلیون تومان برسد.

مهرابی بیان کرد: بخش عمده قیمت طلا مربوط به قیمت جهانی، نرخ ارز و سهم کوچکی مربوط به حباب یا اثرات بازارهای موازی است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2459
اخبار مرتبط
نظرات شما