• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی استان؛

از دستگاه‌های اجرایی برتر سال 98 استان کرمان تقدیر شد

بیست و دومین جشنواره شهید رجایی استان،به ریاست استاندار کرمان و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین روسای دستگاههای اجرایی استان برگزار شد.

دکتر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه این جشنواره هر ساله بر اساس بخشنامه هیات محترم دولت و به منظور بزرگداشت هفته دولت و به پاسداشت یاد و خاطره شهدای دولت برگزار می شود گفت: فلسفه برگزاری جشنواره تجلیل از خادمان مردم بالاخص در قوه مجریه و همچنین نهادینه کردن خدمت و خدمت‌رسانی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین با اشاره به اینکه ملاک رسیدن به توسعه پایدار  برخورداری از سطح قابل قبولی از شاخص هایی از جمله سطح معیشت، رفاه ، آسایش و امنیت در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است گفت:
ساختار اداری به عنوان زیربنای تحول دردیگر ساختارها از جمله اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی و حتی سیاسی در نظر گرفته می‌شود و از این سو اگر سیستم اداری ناکارآمدی داشته باشیم نمی توان انتظار سیستم اقتصادی، بهداشتی کارآمد را داشت.
دکتر رودری کشورهای جهان را بر اساس توسعه یافتگی  به چهار گروه
۱ - خیلی توسعه یافته( حدود ۶۰ کشور)
۲ - کشورهای توسعه یافته بالا
۳ -کشورهای متوسط به لحاظ توسعه یافتگی
۴ - کشورها با سطح توسعه یافتگی پایین
اعلام نمود و افزود: بر اساس آخرین گزارش  UNDP   که مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است ایران در گروه دوم (کشورهای توسعه یافته بالا) قرار دارد.
دکتر رودری خاطرنشان کرد سطح معیشت مردم ایران به واسطه نعمت های فراوان خدادادی بالاست(بالاتر از سطح معیشت فعلی کشورهایی از جمله چین، برزیل و.....) اما ساعت کار مفید کارکنان بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حدود ۲ ساعت است و در این شاخص نه تنها با کشورهای توسعه یافته( ۳۰ ساعت کار) بلکه با بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله مالزی، چین و ..... فاصله داریم و لازم است در شرایط فعلی کشور در زمینه اصلاح نظام اداری، اصلاح ساختار و سبک زندگی ،توقعات، انتظارات و همچنین افزایش سطح بهره وری و دانش کاربردی گام برداریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصلاح نظام اداری را طی دو برنامه( برنامه اول از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ و برنامه دوم از ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)  اعلام نمود و افزود: در حال حاضر که در برنامه دوم اصلاح ساختار نظام اداری هستیم لازم است  ۱۰ برنامه آن شامل" مهندسی نقش و ساختار دولت-  توسعه دولت الکترونیک و هدفمندسازی اداری- خدمات عمومی در فضای رقابتی-  مدیریت سرمایه انسانی- بهبود در نظام ها و فناوری های مدیریتی- نظارت و  ارزیابی-  مدیریت بهره وری نظام اداری-  ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری-  صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری و توسعه فرهنگ سازمانی را در استان به بهترین شکل ممکن پیاده سازی نماییم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، افزایش درصد تحقق واگذاری  واحدهای عملیاتی و خدمات تصدی گری به بخش غیر دولتی از ۶۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۶۶ درصد در سال ۱۳۹۸
افزایش درصد تحقق تفویض اختیار وظایف از ستاد دستگاه به استان از ۶۴ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۸۰ درصد در سال ۱۳۹۸ (با درصد رشد ۱۶)
افزایش درصد تحقق تفویض اختیار وظایف از استان به شهرستان از ۷۸ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۹۲ درصد در سال ۱۳۹۸ (با درصد رشد ۱۴)
راعملکرد استان در برنامه های «مهندسی نقش و ساختار دولت» و «خدمات عمومی در فضای رقابتی» اعلام نمود و افزود:
برنامه  «توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری»   با هدف  ارائه مستقیم خدمات به شهروندان، کارکنان دولت، بخش های تجاری و سایر بخش های دولت  شامل  ۴ گام:
اول : ایجاد وب سایت در راستای اطلاع رسانی جامع کلیه خدمات و فرایندهای دستگاه های اجرایی به صورت الکترونیک (در حال حاضر ۴۷,۵ درصد انجام شده)
دوم : ارتباط تعاملی دوسویه میان سازمان و ارباب رجوع  در جهت تبادل اطلاعات و ارائه خدمت از طریق تهیه Eform ها( در حال حاضر حدود ۲۶ درصد انجام شده)
سوم : ارائه خدمات بصورت کاملا الکترونیکی و حذف مراجعات حضوری (در حال حاضر حدود ۷,۷ درصد انجام شده)
چهارم : یکپارچگی ارائه همه خدمات دولتی (برقراری ارتباطات بین دستگاهی به صورت الکترونیک و حذف استعلامات و مکاتبات فی مابین)(در حال حاضر ۴,۴ درصد انجام شده)
را شامل می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  برنامه های استان در «توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری»  در سال ۱۳۹۹ را به ترتیب:
اطلاع رسانی ۱۲۴۱ خدمت شناسه دار دستگاه های اجرایی از طریق وب سایت دستگاه ها
ارائه حداقل ۶۵ خدمت دستگاه های اجرایی بصورت نیمه الکترونیک( هر دستگاه اجرایی حداقل یک خدمت) از طریق تهیه   Eformها جهت اخذ اطلاعات برای ارائه خدمت
ارائه حداقل ۶۵ خدمت بصورت کاملا الکترونیکی ( هر دستگاه حداقل یک خدمت)
استانداردسازی وب سایت های کلیه دستگاه های اجرایی و شهرداری های  استان
ساماندهی درگاه ورودی میز خدمت الکترونیک دستگاه های اجرایی استان www.kr.ir
پیاده سازی سامانه G۴در سطح استان
برقراری ارتباط الکترونیکی خزانه با دستگاه های اجرایی
برنامه پیاده سازی سامانه آدرس گذاری مکان محور GNAF (به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی )
برنامه تدوین لایه های اطلاعاتی مرتبط با GIS   استان
تولید محتوا برای آموزش های مجازی مقاطع تحصیلی دانش آموزان سطح استان
آموزش کاربردی فناوری اطلاعات و مزایای استفاده از خدمات الکترونیک برای شهروندان
ساماندهی استعلامات با رویکرد الکترونیک در موضوعات آب، برق ،بیمه ، مالکیت ، مالی ، واگذاری زمین ، زیست محیطی ، قضایی و درمان اعلام نمود
دکتر رودری  ارزیابی عملکرد  استان در سال ۹۸ را طی ۶ محور  شامل:
۱ - اصلاح ساختار سازمانی
۲ - توسعه دولت الکترونیک
۳ - مدیریت سرمایه انسانی
۴ - بهبود فضای کسب وکار و ارتقای بهره وری
۵ - ارتقاء سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
۶ - استقرار نظام مدیریت عملکرد
اعلام نمود وافزود :در شاخص استقرار نظام مدیریت عملکرد با کسب امتیاز ۱۰۰ و تحقق ۷۷  درصد از هدفگذاری  تعیین شده جایگاه  مطلوبی داریم.
دکتر محمدجواد فدائی استاندار کرمان نیز  طی سخنانی بیان داشت: امیدواریم این جشنواره در کارآیی و فعالیت بیشتر دستگاه‌ها تاثیرگذار باشد.
وی بیان داشت: کارآیی سیستم اداری از موضوعات بسیار مهمی است که بارها آن را عنوان کرده‌ایم و ابزار خدمت به مردم و ابزار توسعه محسوب می‌شود‌.
استاندار کرمان از عوامل موثر در کارآیی را انگیزه، کیفیت نیروی انسانی، ارزیابی عملکرد، هدفگداری، مدیریت استراتژیک و تفکر سیستمی و وجدان کاری عنوان کرد.
دکتر فدائی بیان کرد: دستگاه‌هایی که به عنوان برتر انتخاب نمی‌شوند، دلیل بر عملکرد نامطلوب آنها نیست، در یک مقایسه نسبی این انتخاب‌ها صورت می‌گیرد، گاهی ادارات در گزارش‌دهی و مستندسازی به درستی عمل نمی‌کنند.
استاندار کرمان گفت: سیستم اداری و دستگاه‌های اجرایی ما در شرایط سختی کار می‌کنند.
نامناسب بودن شرایط بخش‌های مختلفی دارد، بدترین تحریم‌های طول تاریخ را شاهدیم، عدم فروش نفت، نارسایی قوانین و مقررات، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، کمبود منابع مالی، سختگیری دستگاه‌های نطارتی هم وجود دارد.
سیستم دولتی ما در این شرایط کار می‌کند. وی ادامه داد: اما مورد بحث من، فضای نامناسب و مسمومی است که خودمان درست می‌کنیم.
فکر، ذهن و وقت مدیر را مشغول می‌کنیم به دلیل حسادت‌ها، سیاست‌بازی‌ها و غرض‌ورزی‌هایی که وجود دارد و این مشکل ماست.
دکتر فدائی افزود: مدیران ما در شرایطی کار می‌کنند که ظالمانه، ناعادلانه وقت و ذهن آنها گرفته می‌شود.
استاندار به بازدید از پروژه انتقال آب خلیج فارس به سیرجان اشاره داشت و گفت: در این بازدید خبرنگاری از من سوال کرد که بعضی‌ها از جمله بعضی نماینده‌ها می‌خواهند این پروژه را به اسم خودشان تمام کنند، شما چرا قبل از آن توضیح نمی‌دهید که این اتفاق نیفتد؟
وی ادامه داد: من در جواب خبرنگار گفتم که اصولا با این نوع رقابت ها موافق نیستم، همه در این پروژه زحمت کشیدند و مشارکت داشتند چه آنهایی با شهامت پروژه را شروع کردند و چه کسانی که در این مدت کار کردند و در این پروژه همه سهیم بودند و درست نیست که کسی بخواهد این پروژه را به اسم خودش تمام کند و اصولا این خلاف توسعه است، توسعه نیاز به همکاری و تعامل دارد و نباید کاری کنیم که این همدلی و تعامل از بین برود.
دکتر فدائی افزود: حال، رسانه‌ای که غرض شخصی با فردی دارد، نوشته است'انتقاد غیرمستقیم استاندار از فلانی' و از قول من نقل کرده است، 'برخی می‌خواهند پروژه انتقال آب خلیج فارس را به نام خود تمام کنند و آنچه خواندید بخشی از سخنان استاندار کرمان در بازدید از پروژه انتقال آب سیرجان بود، سخنانی که به نظر می‌رسد مخاطبی غیر از فلانی ندارد'.
وی گفت: این رسانه مسئله شخصی با هر کس داشته از دستگاه و سیستم اجرایی و استاندار می‌خواهد استفاده سیاسی کند که با فلان فرد ایجاد اختلاف کند در شرایطی که ما به هکماری و تعامل نیاز داریم. دکتر فدائی بیان کرد: حال در این فضا چگونه می‌خواهید کار کنید؟
آیا بنده چقدر باید وقت صرف کنم تا ثابت کنم اینگونه نیست و اهل تعامل و همکاری هستیم و نمی‌خواهیم اختلاف پیش بیاید.
وی ادامه داد: این مطلب را از این بابت مطرح کردم که مدیران توجه داشته باشند ما در این فضا داریم کار می‌کنیم و قطعا خیلی از شما گرفتار این موضوع هستید، خواهش می‌کنم کار خودمان را انجام دهیم و درگیر این موارد نشوید.
دکتر فدائی بیان کرد: بعضی‌ها مغرض هستند و این فضا را ایجاد می‌کنند و بعضی هم حسود هستند و نمی‌توانند ببینند که مدیران جمهوری اسلامی موفق هستند و نظام جمهوری اسلامی موفق است و می‌خواهند به گونه‌ای جلوی کار نظام و پیشرفت را بگیرند و بعد بگویند این سیستم ناکارآمد است، ما نباید فریب این رفتارها را بخوریم، از مدیران می‌خواهم که به این نکات توجه کنند.
وی عنوان کرد: مخاطب دوم من از طرح این موضوع مردم عزیز هستند که ببینند ما در چه فضایی کار می‌کنیم و چه فضایی را ایجاد می‌کنند.
طبیعی است وقتی مدیری ذهن و فکرش مشغول این مسائل شود از توسعه عقب می‌ماند. استاندار کرمان اظهار داشت: متاسفانه این خصلت‌های نامناسب فرهنگی و اجتماعی که بعضا وجود دارد، سابقه و قدمت را مخدوش می‌کند.
دکتر فدائی به ذکر مثال دیگری پرداخت و گفت: در جلسه‌کارگروه رفع موانع تولید جنوب استان کرمان طبق معمول موضوعات قبل را دنبال می‌کنیم، دی ماه ۹۸ سفری به رودبار جنوب داشتیم و دستگاه‌های مختلف باید اقداماتی را انجام می‌دادند، در جلسه کارگروه که پیگیری موارد را داشتیم دو دستگاه استانی کار زمان بندی مشخص شده را انجام ندادند و من خطاب به معاونان آنان گفتم چرا به قولی که دادید عمل نکردید و آنها پاسخ دادند.
وی ادامه داد: مخاطب من دو معاون دستگاه استانی بودند و گفتم که با این نحوه عملکرد مشکلات جنوب حل نمی‌شود و توسعه پیدا نمی‌کند، جنوب استان نیاز به شجاعت و شهامت و فعالیت بیشتر دارد، بعد رسانه‌ای نوشته' استاندار کرمان کشف کرد، مدیران جنوب کم کار هستند' و عنوان کرده است 'نکند ضعف مدیریتی در استان و عدم کنترل حوزه جغرافیایی خارج از توان استاندار پا به سن گذشته این استان باشد'.
دکترفدائی گفت: هم نوعی تمسخر در این صحبت هست، هم روحیه کار را از مدیران جنوب می‌گیرد، با آنها تسویه حساب می‌کند و میان من و آنها مشکل ایجاد می‌کند در صورتی که اصلا در صحبت من مخاطب مدیران جنوب نبودند، مدیران جنوبی که چند روز قبل مدیر راهداری عنبرآباد حین انجام وظیفه جانش را از دست داد.
وی افزود: مواردی نواقص هست که آنها را توضیح می‌دهیم و با آنها برخورد می‌کنیم. استاندار کرمان بیان کرد: در این فضا به شرطی می‌توان سیستم اداری فعال باشد که هیچ توجهی به این سم‌پاشی ها و فضاهای مسموم نکنیم.
دکتر فدائی گفت: تشکر ویژه از مدیران عزیزی دارم که در این شرایط کار می‌کنند، شرایط اجتماعی و فرهنگی که بعضی‌ها شرایط نامناسبی درست می‌کنند، فضای کار کردن باید فضای مناسب باشد، ما متاسفانه بخشی از درگیری‌ها و دعواهای سیاسی این فضا ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: توصیه به مدیران است که توجهی به این فضا و جو نکنند و کماکان فعالیت‌های خودشان را ادامه دهند، مواردی هم که احساس می‌شود مدیری مظلوم واقع شده اطلاعات خودشان را به ما ارائه دهند.
استاندار کرمان در خصوص انتخابات فرمانداران برتر گفت: انتخابات فرمانداران براساس معیارها و ضوابط وزارت کشور بوده است و چهار دستگاه هلال احمر، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی جنوب و کمیته امداد از منظر معیارهای خودمان به عنوان دستگاه‌هایی که تعاملات بیشتری با استانداری و مدیریت استان داشتند و به لحاظ کیفی فعالیت‌های آنها تاثیرات بیشتری داشته، انتخاب شدند.
شایان ذکر است در این مراسم از دستگاه اجرایی زیر با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شد.
اداره کل آموزش و پرورش استان
اداره کل امور مالیاتی استان
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان
شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان
مدیریت درمان تامین اجتماعی
اداره کل اقتصاد و دارایی
جمع کل در  رشد دو ساله دستگاه‌های استان
اداره کل راه آهن
اداره کل ثبت اسناد و املاک
منتخبین سه‌گانه در ۹ جمع محور استانی به استناد تبصره ۳ بخشنامه شهید رجایی سال ۱۳۹۹
شرکت شهرکهای صنعتی
اداره کل ثبت احوال
شرکت سهامی برق منطقه‌ای
دستگاه های منتخب مدیریت استان در پیشبرد برنامه های ویژه استانی
فرماندهی انتظامی استان
اداره کل راه شهرسازی جنوب
جمعیت هلال احمر
کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)
فرمانداران برگزیده بر اساس شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد فرمانداری ها توسط وزارت کشور در سال ۹۸
فرمانداری انار
فرمانداری ریگان
فرمانداری زرند
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2612
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما