• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
در آئین افتتاح سوپر مارکت مالی در کرمان عنوان شد

نقش کم‏‌رنگ بازار سرمایه در تامین مالی استان کرمان

چهاردهمین شعبه سوپرمارکت مالی ایران در کرمان افتتاح شد.رئیس اتاق بازرگانی کرمان، در آیین گشایش این طرح گفت: تاکنون بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های استان کرمان فعالیت چندانی نداشته است....

سیدمهدی طبیب زاده، در آئین افتتاح سوپر مارکت مالی در کرمان، افزود: دو عامل محدودیت‌زا برای توسعه کرمان وجود داشت که مسئله اول کمبود آب بود که به همت مسئولان تا حدودی رفع شده و اکنون به عنوان الگویی در کشور مطرح است.
وی ادامه داد: مسئله دوم تامین مالی است و با توجه به اینکه فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما بانک محور هستند و بیش از 95 درصد تامین مالی توسط بانک ها انجام می شود، به دلیل محدودیت های خاص و شدید بانک ها، پروژه ها با مشکل روبرو شده‌اند. طبیب زاده، تصریح کرد: امیدواریم راه‌اندازی این شرکت تامین سرمایه در کرمان بتواند در تامین مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت دارایی‌ها و اموال کمک کند و این شرکت و شرکت های مشابه بتوانند به نیاز حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری ها پاسخ دهند.
رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه اقتصاد استان مبتنی بر منابع است و سهم فعالیت های دانش بنیان بسیار کم است، اظهار کرد: سرمایه‌های بسیاری وجود دارد که باید محدود شود به عنوان مثال سود زیادی از محل فعالیت‌های معدنی به دست می آید اما این منابع یک روز تمام می‌شوند. وی ادامه داد: این منابع و درآمدها باید به سمت صنایع تجدیدپذیر هدایت شوند و بین تامین سرمایه، اوراق بدهی و ابزار دقیق مالی ارتباط موثری برقرار شود.
طبیب زاده، توسعه استان را نامتوازن دانست و گفت: برای اتاق کرمان مبحث تامین مالی آنقدر اهمیت دارد که در نشست اخیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد و مصوباتی نیز داشت و از این پس نیز برای اصلاح قوانین و مقررات در زمینه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، آمادگی لازم برای طرح موارد در نشست های شورای گفت و گو وجود دارد.
تنوع بخشی در روش های تامین مالی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: برآورد اولیه این است سالیانه حدود 10 هزار میلیارد تومان خروج سرمایه از اقتصاد استان کرمان اتفاق می افتد.
حسین مهرابی در مراسم افتتاحیه نخستین شعبه سوپرمارکت مالی در کرمان اظهار کرد: تنوع روش های تامین مالی در دنیا بسیار زیاد و در ایران بسیار کم است و در ایران عمدتا برای تامین مالی نگاه ها معطوف به بانک هاست و انتقادات زیادی در این مسیر به آنها وارد است.
وی افزود: تنوع بخشی به روش های تامین مالی می تواند بسیار موثر باشد و اقدامات این زمینه شاخص های تنوع بخشی به فعالیت ها را در اقتصاد افزایش بدهد.
مهرابی تصریح کرد: در استان کرمان برآورد می شود 10 درصد خروج سرمایه از استان را داریم و این به مفهوم کوچک تر شدن اقتصد استان در بلندمدت است.
وی بیان کرد: برآورد اولیه این است حدود 10 هزار میلیارد تومان خروج سالیانه سرمایه از اقتصاد استان کرمان اتفاق می افتد و اگر برنامه ریزی سوپرمارکت مالی برای جلوگیری از خروج نیمی از این عدد در فرآیند دو ساله باشد، می تواند به توسعه صنایع کمک کند.
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه انتظار داریم بیش از آنچه از استان جذب می شود، تزیرق شود تا خروج سرمایه اتفاق نیفتد، گفت: استان کرمان از نبود صنایع کوچک رنج می برد و انتظار داریم به این حوزه توجه شود و عمیقا در استانداری کرمان به توسعه متوازن در استان به لحاظ جغرافیایی و طبقات درآمدی اعتقاد داریم.
وی افزود: در استان کرمان نیازمند تحرک بخشی به شرکت های دانش بنیان هستیم و تجربه نشان داده اگر قرار باشد، نقطه پرشی اتفاق افتد از طریق این شرکت هاست و ضریب نفوذ دانش در بسیاری از فعالیت ها پایین است و یکی از تلاش هایی که آغاز کرده ایم ایجاد یک نگاه تحقیقی و عالمانه به توسعه فعالیت های اقتصادی است و باید منابع و بازار سرمایه را به سمت استفاده از شرکت های دانش بنیان صوق بدهیم.
راهکارهای متنوع بازار سرمایه برای فعالان اقتصادی
خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن نیز در این مراسم گفت: این شرکت در چهار سال گذشته در بازار سرمایه کشور حجم زیادی فعالیت اقتصادی انجام داده و با بخش زیادی از فعالان اقتصادی استان کرمان از جمله صنایع مس، گل گهر، کرمان خودرو و ... همکاری قابل توجهی داشته این شرکت ها همکار استراتژیک ما هستند و همواره در بخش های صنعتی استان توجه داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه فلسفه ایجاد سوپرمارکت مالی، ایجاد یک درگاه مشترک متقابل در هر شهر است، افزود: بخش های آماده توسعه کرمان، زیرساخت می خواهد و برای اینکه دست منابع را در دست ظرفیت ها بگذاریم و بهره برداری شود، نیاز داریم یک پایگاه چنین کاری را انجام بدهد و منابع خوب را برای سرمایه گذاری معرفی کنیم.
خواجه نصیری تصریح کرد: راه اندازی این سوپرمارکت در کرمان فقط محدود به چند فرصت روتین مانند سرمایه گذاری در بورس، تامین مالی اوراق بدهی برای شرکت ها و اکانات بانکی و بیمه ای نیست.
گفتنی است: سوپرمارکت مالی شعبه کرمان با حضور معاون استاندار کرمان، رییس اتاق بازرگانی، رییس صندوق کارآفرینی امید استان، شهردار کرمان و جمعی از مسئولان افتتاح شد و خدماتی از جمله مشاوره سرمایه گذاری، خدمات بیمه ای، کارگزاری بورس و ... را ارائه می دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/2991
گالری عکس
اخبار مرتبط
نظرات شما