• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
تسهیل ورود نوآوران به صنایع معدنی؛

همکاری معدن و دانش‌بنیان‌ها

با توجه به فعالیت تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های ایرانی در بخش‌هایی مثل خدمات و توزیع، بخش معدن عرصه‌ای خالی از چالش‌های حضور رقبای متعدد به نظر می رسد.

به گفته فعالان معدنی، بخش معدن ایران کمتر مورد توجه فعالان استارت آپی است. محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن پیشتر به عدم ورود استارت آپ ها به این بخش اشاره کرد و گفت: «استارت‌آپ‌هایی در بخش عرضه و خدمات در کشور ما وجود دارند و استفاده از آن‌ها نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. اما بخش معدن هنوز نتوانسته است از این نوآوری بهره‌مند شود». به گفته بهرامن از سال  96 برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت استارت آپ ها آغاز شده است.

هوشمندسازی فرایند کار در معادن، یکی از ماموریت هایی است که برای استارت آپ ها در سراسر جهان تعریف شده است. بخش معدن و صنایع معدنی هم مثل دیگر شاخه های صنعتی، در مراحل مختلف، از اکتشاف تا  استخراج، انتقال و توزیع می تواند از مواهب نوآوری و فناوری استفاده کند. باتوجه به فعالیت تعداد زیادی از استارت آپ های ایرانی در بخش هایی مثل خدمات و توزیع، بخش معدن عرصه ای خالی از چالش های حضور رقبای متعدد به نظر می رسد.

روز گذشته رییس مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) از ایجاد کنسرسیومی برای شرکت های دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی خبر داد که می تواند امید زمینه ایجاد شرکت های فناوری محور معدنی را تسهیل کند. حسین منصوری گفت: «ایجاد اولین کنسرسیوم شرکت‌های دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی با هدف رفع موانع و مشکلات از جمله برنامه‌های سال جاری این مرکز است که در دستور کار ما قرار دارد. در این راستا از شرکت‌های دانش بنیان دعوت می‌شود تا ما را در تشکیل این کنسرسیوم یاری کنند. این مرکز نوآوری از شرکت‌های فناور و دانش بنیان در راستای تسهیل گری حمایت خواهد کرد».

تامین سرمایه، دسترسی به نیروی انسانی کارآمد و فقدان آگاهی کافی در بین فعالان سنتی بخش معدن از ظرفیت های فناوری، در کنار تحریم و محدودیت دسترسی به فناوری های سطح بالا، از چالش های فعالیت استارت آپ های معدنی است.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3070
اخبار مرتبط
نظرات شما