• یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024

  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024
تداوم ساختِ بوستان‌های محله‌ای در سال‌جاری؛

بهره‌برداری از 80 بوستان در شهر کرمان در دورۀ اخیر مدیریت شهری

شهردار کرمان در حاشیۀ بازدید از پروژه‌های عمرانی مناطق پنج‌گانۀ شهر کرمان که شهرداران مناطق نیز حضور داشتند،با اشاره به ساختِ 20 بوستان محله‌ای در سال‌جاری، از ساخت حدود 80 بوستان محله‌ای در دورۀ اخیر مدیریت شهری خبر داد.

سیدمهران عالم‌زاده،هدف از این بازدید را بررسی روند اقدامات عمرانی مناطق در چارچوب برنامه‌های از پیش تعیین شده دانست و گفت: طبق برنامه‌ریزی، پروژه‌های مناطق پنج‌گانه در پایان سال گذشته طراحی شد و پس از آن شهرداری‌های مناطق موظف بودند اجرای پروژه‌ها را شروع کنند.
وی افزود: بنابراین، به منظور رصد کردن اقدامات مناطق پنج‌گانه، امروز از طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام بازدید کردم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه همۀ پروژه‌ها در مناطق پنج‌گانه فعال و در حال اجرا هستند، گفت: با پیگیری مستمر و تلاش جدی شهرداران مناطق، در شش ماه اول امسال، شاهد آماده شدن و بهره‌برداری از تعدادی از پروژه‌ها هستیم.
شهردار کرمان افزود: برخلاف روال سال‌های گذشته که معطل و درگیر طراحی و انتخاب پیمانکار بودیم، هم‌اکنون با اقدامات مقدماتی و لازم، پروژه‌های عمرانی شروع شده است.
عالم‌زاده، اقدامات مناطق پنج‌گانه شهرداری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه هر یک از مناطق، ساختِ حداقل سه تا چهار پارک را در دستور کار دارند؛ بنابراین، تا آخر امسال حدود 20 پارک به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تا پایان این دوره، نیمی از پارک‌های محله‌ای به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: تا پایان سال نیز مابقی بوستان‌ها افتتاح خواهد شد.
شهردار کرمان از بازدید دوره‌ای در روزهای آینده از آسفالت شهر کرمان خبر داد و افزود: علاوه بر پروژه‌های خُرد، پروژه‌های بزرگ شهری ازجمله پیاده‌راه‌سازی میدان «توحید» و تقاطع غیرهم‌سطح «شهدای خلبان» نیز در دستور کار قرار دارد که تا رسیدن به مرحلۀ نهایی، روند اجرا و سرعت کار را به‌صورت مستمر رصد خواهیم کرد.
عالم‌زاده، درخصوص رویکرد شهرداری در این دوره درجهت توجه به پروژه‌های مقیاس‌کوچک شهری و محله‌ای گفت: مردم‌محوری و محله‌محوری، از شعارها و رویکردهای این دوره از مدیریت شهری بود که به‌خوبی اجرا شد.
وی درخصوص اهمیت رویکرد محله‌محوری در شهر کرمان گفت: بوستان‌های محله‌ای و شکل‌گیری فضای اجتماعی محله‌ای، باعث تقویت یک محله می‌شود.
شهردار کرمان با اشاره به اینکه بوستان‌های محله‌ای در ایجاد فضای نشاط‌آور در محله‌ها در دوران قرنطینه، مؤثر هستند، گفت: مردم در بوستان‌های محله‌ای حضور پیدا می‌کنند و فرصتی ایجاد می‌شود تا تعاملات و روابط اجتماعی به‌خوبی شکل بگیرد.
عالم‌زاده با بیان اینکه تاکنون، حدود 60 بوستان محله‌ای در شهر کرمان ساخته شده است، افزود: 20 بوستان محله‌ای دیگر نیز در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: درمجموع 80 بوستان در 80 محلۀ شهر ساخته می‌شود که موجب پویایی محله‌ها و ایجاد فضاهای اجتماعی، تفریحی و ورزشی در محله‌ها خواهد شد.
شروع اجرای فاز اول پروژه باغ‌راه توسط شهرداری منطقه یک
در بازدید از اولین پروژه‌های شهری شهرداری کرمان نیز، شهردار منطقه یک در تشریح طرح‌های عمرانی که از ابتدای امسال شروع شده، از آماده‌سازی پارک «کودک» انتهای بلوار «سجادیه»، به متراژ ۱۰ هزار مترمربع خبر داد و گفت: این پارک توسط پیمانکار در حال ساخت است.
محمدرضا نخعی به ایمن‌سازی محوطۀ پروژۀ موسوم به «بوم‌رنگ» در راستای اصلاح پیاده‌روهای بلوار «شهید عباس‌پور»(پارادیس) اشاره کرد و افزود: جدول‌گذاری کمربندی شرقی به طول 5000 متر از دیگر پروژه‌هاست که بخش زیادی از آن اجرا شده است.
وی بهسازی میدان «ابوالفضل»(ع) در خیابان «فیروزآباد» و لچکی‌های پیرامون آن را از طرح‌های در حال اجرا ذکر کرد و گفت: بوستان «ابریشم» نیز با اصلاح روشنایی و بهینه‌سازی فضای سبز، نصب ست بازی و مبلمان شهری، به متراژ 2000 مترمربع در محلۀ «فیروزآباد» بهسازی شده است.
شهردار منطقه یک، زیرسازی و آسفالت کندروی بزرگراه «آیت‌الله خامنه‌ای» قبل از ورودی جادۀ «آرمستان» تا ابتدای خیابان «رُز» در شهرک «صفاییه» به متراژ ۹۲۰۰ مترمربع  و زیرسازی معبر ۳۵ متری در شهرک «صفاییه» را ازجمله دیگر اقدامات دانست و گفت: در ورودی این شهرک بوستانی به نام «رُز» به مساحت 3000 مترمربع در دو فاز ساخته خواهد شد.
وی همچنین به اجرای پروژۀ باغ‌راه در «بزرگراه شمالی» به مساحت ۴۰ هزار مترمربع اشاره کرد و گفت: فاز اول آن از دریاچۀ «بلدالامین» تا مدرسه «اسماعیلیان» به مساحت ۱۰ هزار مترمربع شروع شده است.
شهردار منطقه یک افزود: خیابان «شهید نجیب‌زاده» در چهار لاین به طول ۳۶۰۰ متر نیز در حال جدول‌گذاری است.
نخعی، نصب درپوش کانال دفع آب‌های سطحی بعد از پل «شهید رجایی» به طول 1100 متر توسط پیمانکار را ازجمله دیگر اقدامات بیان کرد و ادامه داد: ساخت و نصب دو اِلمان متناسب با فضای فرهنگی کرمان در دو بوستان‌های «جبلیه» و «حِسان» ازجمله اقدامات در دستور کار از ابتدای سال ۱۴۰۰ است.
ساخت چندین بوستان محله‌ای توسط شهرداری منطقه  دو
در ادامۀ بازدید از پروژه‌های منطقه دو شهری، شهردار منطقه دو به ساخت چندین بوستان محله‌ای در این منطقه اشاره کرد و در خصوص مراحل ساخت بوستان محله‌ای «هاتف اصفهانی» گفت: این بوستان 2000 مترمربع مساحت دارد که در آن آلاچیق، سکویی برای ورزش صبحگاهی، وسیله بازی و امکانات دیگر فراهم شده است.
رضا خیاط‌زاده، با اشاره به اجرای بوستان جنب «مسجدالمعین» به مساحت 6800 مترمربع در بلوار «غدیر دو»، گفت: بهسازی بوستان «همای و همایون» در محله «الغدیر» به متراژ 6700 مترمربع، از دیگر پروژه‌هاست.
وی افزود: در این بوستان امکاناتی ازجمله آلاچیق، وسیله بازی بچه‌ها، سکوی تئاتر، میز تنیس، زمین والیبال، آب‌نما، مسیر پیاده و مسیر دوچرخه دیده شده است.
شهردار منطقه دو، ساخت بوستان «کوثر» به متراژ 2000 مترمربع، بوستان «احمد هدایت» به متراژ ۴۳۰۰ مترمربع و بوستان «گفت‌وگو» به متراژ ۸۶۰۰ مترمربع را نیز ازجمله پروژه‌های در حال اجرای این منطقه دانست.
خیاط‌زاده، روکش آسفالت کندروی بلوار «جمهوری‌اسلامی»، مجاور بلوار «رضوان»، بهسازی رفوژ وسط بلوار «جمهوری‌اسلامی»، از سه‌راهی «هوانیروز» تا تقاطع بلوار «رضوان» و جدول‌گذاری آن به متراژ ۱۴۰۰ متر را ازجمله دیگر طرح‌های عمرانی منطقه دو اعلام کرد.
وی افزود: بهسازی جاده «هوانیروز» و جدول‌گذاری رفوژ وسط جاده «اختیاراباد» به متراژ ۴۴۰۰ متر از دیگر اقدامات است.
شهردار منطقه دو ادامه داد: همچنین در بلوار «امام حسن»(ع)، ۵۸۰۰ متر و در بلوار «امیرکبیر»، 3000 متر جدول‌گذاری شده است.
خیاط‌زاده، زیرسازی و بهسازی فاز دوم پیاده‌روی بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی»، جنب بیمارستان «شفا» را از نیز از اقدامات در حال اجرا دانست و گفت: در  خیابان «کمیل» نیز حدود ۳۲۰۰ متر جدول‌گذاری شده است.
ساخت پارک حاشیه‌ای ابتدای جاده «هفت‌باغ» توسط شهرداری منطقه سه
در ادامه، شهردار منطقه سه، در تشریح پروژه‌های این منطقه، به پارک حاشیه‌ای ابتدای جاده «هفت‌باغ» اشاره کرد و گفت: ساخت این پارک اواخر سال گذشته شروع شد و با ادامۀ کار در سال جدید، در تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
سیدمرتضی حسینی، بهسازی و زیباسازی رفوژ وسط خیابان «استقلال» و میدان «آزادی» با نقش‌نگارهای سنتی و اجرای فرش‌موزاییک به‌صورت سنتی را از اقدامات در حال اجرا ذکر کرد و افزود: پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری دوطرف خیابان «خواجو» و ایجاد مسیر مخصوص نابینایان به متراژ ۵۲۰۰ مترمربع، از دیگر اقدامات است.
وی به اصلاح هندسی در ورودی خیابان «خیام» از سمت خیابان «شهید مطهری» و پیاده‌روسازی دوطرف بلوار «قدس» اشاره کرد و گفت: در این بلوار ۷۴۰۰ مترمربع پیاده‌روسازی شده است.
شهردار منطقه سه، اجرای دو فضای سبز در بلوار «قدس»، در ورودی خیابان «مالک اشتر شمالی» و اصلاح و بهسازی بوستان «خاتم» در خیابان «شهید عباس ورزنده» را ازجمله طرح‌های در دست اقدام دانست و خاطرنشان کرد: بوستان «خاتم» 5000 مترمربع مساحت دارد که علاوه بر اجرای زمین بازی کودک، پیاده‌روهای اطراف آن نیز بهسازی خواهد شد.
حسینی، از ساخت پارک در انتهای کوچه ۵۳ خیابان «گلدشت» خبر داد و افزود: ساخت پارک در شهرک «شهید مطهری» نیز در دستور کار قرار دارد.
ساخت دو پارک محله‌ای در شهرک «شهید همت»
شهردار منطقه چهار نیز در تشریح پروژه‌های این منطقه، به شروع ساخت بوستان «کودک» به متراژ 5000 مترمربع جنب  بوستان «زریسف» (خیابان شهدا کوچه شماره ۲۲) اشاره کرد و گفت: ساخت بوستان محله‌ای در شهرک «جماران» به متراژ 2000 مترمربع نیز از دیگر اقدامات در دستور کار است.
علی عسکری افزود: در این بوستان، آب‌نما، وسایل تندرستی، میز تنیس و مسیر پیاده‌روی اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: به‌زودی ساخت پارک محله‌ای در بلوار «شهید محمدابراهیم همت» در شهرک «شهید همت» (صنعتی) به متراژ 4000 مترمربع آغاز خواهد شد.
شهردار منطقه چهار، همچنین از جدول‌گذاری خیابان «داروگر» واقع در شهرک «شهید همت»(صنعتی) به متراژ 1000 متر و بهسازی مسیر پیاده‌راه پارک «پدر»، ویژه افراد دارای معلولیت، به متراژ 1000 مترمربع خبر داد و افزود: اصلاح تقاطع میدان «پژوهش»، مقابل دانشگاه «شهید باهنر»، به متراژ ۱۵۰۰ متر ازجمله دیگر اقدامات است.
ساخت مجموعۀ ورزش‌های ساحلی «قلعه‌دختر» توسط شهرداری منطقه پنج
در ادامۀ بازدید، پروژه‌های شهرداری منطقه پنج نیز مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.
شهردار منطقه پنج، در بازدید شهردار کرمان از پروژۀ «مجموعۀ ورزش‌های ساحلی قلعه‌دختر»، مساحت آن را حدود 4700 مترمربع دانست و از بهره‌برداریِ این پروژه در روزهای آینده خبر داد.
علی‌اکبر قطب‌الدینی، کف‌سازی، جدول‌گذاری، نصب دکل‌های نوری، سطل زباله و نیمکت، آسفالت اطراف مجموعه، گل‌کاری، فنس‌کشی و اجرای مسیر نابینایان را ازجمله اقدامات در«مجموعۀ ورزش‌های ساحلی قلعه‌دختر» دانست.
وی به بهسازی بوستان «امام حسین»(ع) در چهارراه «شرکت فرش» اشاره کرد و گفت: این بوستان با اجرای پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری، تکمیل روشنایی، اجرای ورودی‌ها و خروجی‌های ویلچررو و اجرای مسیر نابینایان، به‌زودی به شهروندان تقدیم خواهد شد.
قطب‌الدینی، به بهسازی پیاده‌روی خیابان «ابوحامد»، حدفاصل کوچه ۲۶ تا چهارراه «شهید باهنر» (ناصریه) را از دیگر اقدامات دانست و گفت: بهسازی پارک «کودک» در خیابان «ابوحامد» نیز در دستور کار قرار دارد.
شهردار منطقه پنج گفت: اقداماتی ازجمله کف‌سازی، جدول‌گذاری، نورپردازی، نصب نیمکت و سطل زباله، اجرای آب‌نما، اجرای سرویس بهداشتی و اجرای مسیر نابینایان، پارک «کودک» را که مساحت آن 3000 مترمربع است، کاملاً تغییر خواهد کرد.
قطب‌الدینی، از طراحی دومین  پارک «کودک» جنب پارک «انقلاب» خبر داد و افزود: این پارک 5000 مترمربع مساحت دارد.
وی به بهسازی پارک «ریاضیات» نیز اشاره کرد و گفت: بهسازی کف، نصب فونداسیون پایه‌چراغ، نصب پایه روشنایی و بهسازی گل‌کاری‌ها، ازجمله اقدامات انجام گرفته در پارک «ریاضیات» است.
شهردار منطقه پنج، همچنین از اجرای مسیر پیاده‌رو ویژۀ نابینایان از تقاطع «باغ‌ملی» تا چهارراه «کاظمی» به طول ۱۲۰۰ متر خبر داد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3135
اخبار مرتبط
نظرات شما