• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
نماینده مردم بم در مجلس:

عرضه خرما در بورس کالا، دلالان را از دور خارج می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: عرضه خرما در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه توزیع این محصول می‌شود، برای ورود بورسک کالا باید سردخانه‌ها استاندارد شوند و باید برندسازی صورت بگیرد.

حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت خرما طی ماه‌های اخیر و کشف مقادیری خرمای احتکار شده، گفت: خرما محصولی فسادپذیر است و خریدار آن باید در بازه زمانی مشخصی محصول خریداری شده را به بازار عرضه کند.

توزیع کنندگان خرما مجبور به عرضه محصول در بازه زمانی خاصی هستند

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در سردخانه‌های کشور خرمای زیادی وجود دارد و در شرایط نیاز خرما به بازار تزریق می‌شود بنابراین نمی‌توان این اقدام را احتکار تلقی کرد، تصریح کرد: مصرف خرما علیرغم خاصیت غذایی که دارد تنها محدود به مراسمات عزاداری و ماه مبارک رمضان شده، بنابراین هر فروشنده و عرضه کننده عمده خرما باید در بازه زمانی خاص و حداکثر تا پایان ماه رمضان محصول خریداری شده خود را به بازار عرضه کند.

قیمت خرما در بازار واقعی نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تمامی سردخانه‌هاخرما وجود دارد زیرا نمی‌توانند با توجه به خاصیت فسادپذیری و شرایط سخت نگهداری آن تمامی محصول را یکباره به بازار عرضه کنند، ادامه داد: قیمت خرما در بازار واقعی نیست و مسئولین نمی‌توانند قیمت آن در بازار را کنترل کنند، خرما در سردخانه‌ها حداکثر به قیمت هر کیلو 30 هزار تومان به فروش رسیده اما در فروشگاه‌ها این محصول در بسته بندی‌های 600 گرمی به قیمت 30 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کنترلی بر عرضه خرما وجود ندارد، عنوان کرد: خرما تا زمانیکه به بازار عرضه می‌شود در چندین مرحله بین دلالان دست به دست می‌شود به همین دلیل قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، باید دولت کمک کند تا بتوانیم خرما به صورت مستقیم به بازار تزیرق شود.

شیوه توزیع خرما نیاز به تغییر دارد

نیکزادی پناه با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی روستایی و میادین میوه و تره‌بار می‌توان خرما به صورت مستقیم به بازار عرضه شود، گفت: با عرضه مستقیم خرما به بازار تولید کننده و مصرف‌کننده زیان نمی‌بیند، تغییر در شیوه توزیع خرما بر عهده معاونت تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خرما به معنای واقعی در بورس کالا عرضه نمی‌شود، عنوان کرد: باید خرما در بورس کالا عرضه شود، عرضه خرما در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه توزیع این محصول می‌شود، برای ورود بورس کالا باید سردخانه‌ها استاندارد شوند و باید برندسازی صورت بگیرد.

عرضه خرما در بورس کالا نیاز به برندسازی دارند

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: با اقدام به برندسازی به راحتی می‌توان خرما را در بورس کالا عرضه کرد در این صورت مصرف‌کنندگان مجبور به خرید محصول با قیمت بالا و احتساب سود دلالان نیستند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/451
اخبار مرتبط
نظرات شما