• یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024

  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 19 May 2024
سازمان تجارت جهانی هشدار داد

تجارت با روسیه چه خطراتی برای ایران دارد؟

گزارش جدید سازمان تجارت جهانی حامل یک پیام مهم برای دیپلماسی اقتصادی ایران است: «کانون شدن روسیه در تجارت ایران نیاز به بازاندیشی دارد.»

سازمان تجارت جهانی در گزارش تازه خود، پیش‌بینی‌های قبلی در مورد رشد اقتصاد جهانی را بازبینی کرده است و در مجموع دیدگاهی بدبینانه‌تر در مورد آینده اقتصاد جهانی ارائه داده است.
داده‌های گزارش اخیر سازمان تجارت جهانی (WTO) برای دیپلماسی اقتصادی ایران حامل یک پیام است. بر اساس این گزارش، اینکه ایران تمرکز خود را بر توسعه روابط با روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق گذاشته و به‌صورت مداوم از چشم‌انداز روشن روابط اقتصادی با این منطقه سخن می‌گوید، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای ندارد.
اقتصادهای روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق به‌شدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند و حجم تجارت و به‌ویژه واردات آنها سقوط شدیدی را تجربه می‌کند. کانونی شدن چنین منطقه‌ای در دیپلماسی اقتصادی ایران نیاز به بازاندیشی دارد.
مطابق گزارش، در سال جاری میلادی، خاورمیانه قوی‌ترین رشد حجم تجارت در هر دو بخش صادرات (۱۴.۶) و در بخش واردات (۱۱.۱درصد) را خواهد داشت، در حالیکه رشد واردات منطقه روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق منفی ۲۴.۷درصد خواهد بود.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از منظر تحلیل سازمان تجارت جهانی، با توجه به اینکه رشد واردات خاورمیانه چشمگیر است، ایران نیاز دارد تا این منطقه و به‌ویژه کشورهای نفت‌خیز از جمله عربستان را از اولویت بالاتری در دیپلماسی اقتصادی خود برخوردار سازد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5301
اخبار مرتبط
نظرات شما