• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
تاکید رییس اتاق بازرگانی کرمان در نشست مشترک کمیسیون های بازرگانی و کشاورزی؛

ضرورت اعمال سیاست واحد در مدیریت بازار پسته

رئیس اتاق کرمان با اشاره به میزان تولید مناسب پسته استان در سال جاری گفت: با اعمال سیاست واحد برای مدیریت بازار پسته، از بروز برخی حاشیه سازی‌ها، نگرانی‌ها و اقدامات ناصحیح در فصل فروش این محصول جلوگیری می شود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مشترک اعضای کمیسیون های بازرگانی و کشاورزی اتاق کرمان با موضوع بررسی وضعیت صادرات و میزان تولید پسته استان افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت تولید پسته در استان خوب است اما این وضعیت باید به گونه‌ای مدیریت شود که آسیب و ضرری متوجه کشاورزان و صادرکنندگان نشود.

وی ادامه داد: پرداخت خسارت های وارده به محصول سال گذشته نیز باید پیگیری شود و افزایش تولید در سال جاری نمی تواند دلیل نادیده گرفتن خسارت های گذشته باشد. طبیب زاده تصریح کرد: در سال گذشته تمرکز فعالیت های اتاق در حوزه صادرات بر روی مشکلات ارزی و چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات بود که امیدواریم این مسائل هر چه زودتر تسهیل شوند.

وی با بیان اینکه دو ماه زودتر از فصل برداشت و فروش پسته نشست هایی با موضوع مسائل این حوزه را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: اتاق با همکاری و هماهنگی انجمن پسته، تعاونی ها، خانه کشاورز و سایر تشکل های مربوطه، بنا را بر این نهاده که سخن مشترک و واحد را بیان و قدرت چانه زنی فعالان این حوزه را افزایش دهد. رئیس اتاق کرمان به ضعف آمار و اطلاعات در بسیاری از حوزه ها اشاره کرد و گفت: باید سعی شود یک آمار مشخص از میزان تولید پسته و سایر موارد مرتبط با این حوزه داده شود تا آمارهای متفاوت زمینه را برای ایجاد حاشیه فراهم نکند.

طبیب زاده در ادامه گفت: تولیدکنندگان پسته در دو سال گذشته و به ویژه سال گذشته وضعیت مناسبی نداشتند اما این موضوع به همراه نگرانی آنها از کاهش قیمت محصول، نباید موجب شتاب زدگی برای انجام هر اقدامی در عرضه محصول شود. وی با تاکید بر اینکه ساماندهی محصولات کشاورزی استان را از پسته آغاز خواهیم کرد، افزود: در این زمینه برگزاری دوره های آموزشی در محورهای ارگانیک و باقی مانده سموم، فروش، حمل و نقل و مسائل ارزی ضروری است.

خسارت بیمه محصولات کشاورزی استان پرداخت می شود

نایب رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست در رابطه با خسارت های وارده به محصول پسته سال گذشته و در نظر گرفتن تسهیلات و تمهیداتی برای این خسارت ها بیان کرد: پس از برگزاری نشست های متعدد و تایید اداره کل هواشناسی، پژوهشکده پسته و سازمان جهاد کشاورزی، پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی و خسارت بیمه پایه پذیرفته شد. جلیل کاربخش اظهار کرد: به تازگی مقرر شده صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ازای هر هکتار محصول خسارت دیده، حداقل چهار میلیون تومان پرداخت کند که بزودی محقق خواهد شد.

وی در رابطه با تسهیلات ویژه صادرات محصولات کشاورزی، بیان کرد: اتاق کرمان شرایط صادرکنندگان را بررسی و افراد واجد شرایط را برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می کند که تاکنون سه سال این اقدام انجام شده و همچنان آمادگی لازم برای ادامه این روند وجود دارد. کاربخش، با اشاره به بند"خ" ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد: مقرر شد بر اساس این قانون تسهیلات بانکی کشاورزان به مدت سه سال امهال شود که با وجود پیگیری های اتاق، به علت اینکه اجرای این ماده هزینه های بسیاری را به دولت تحمیل می کند، هنوز نتیجه لازم حاصل نشده و بانک ها فقط امهال یک ساله را انجام می دهند.

وی ادامه داد: مسائل ارزی و بخشنامه های مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات، از فروردین ماه سال گذشته تاکنون محدودیت هایی برای صادرکنندگان ایجاد کرده که با پیگیری های اتاق کرمان این مسئله سه بار در  شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور مطرح شده اما بانک مرکزی به دلایل دغدغه تامین نیازهای ارزی کشور، هنوز پاسخ مدنظر فعالان اقتصادی را ارائه نکرده است. نایب رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه طبق بخشنامه بانک مرکزی، با بیان اینکه ترکیب ارز حاصل از صادرات باید شامل 50 درصد ارز، 30 درصد کالای وارداتی و 20 درصد اسکناس باشد، افزود: درخواست می شود صادرکنندگان را اینگونه محدود نکنند و اجازه دهند هرگونه که می توانند ارز را وارد کنند.

بازار برای پسته ایران وجود دارد

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز با اشاره به اینکه تولید پسته امسال کشور 220 هزار تن برآورد شده است، گفت: در سال گذشته بیشتر بازارهای صادراتی را به علت کاهش تولید، از دست دادیم اما اگر مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات حل شود، باز هم بازارهایی برای فروش این محصول وجود دارد. محمدعلی محمدمیرزاییان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های صادراتی و ورود و نحوه کار با سامانه نیما و همچنین راه اندازی دفاتر مدیریت صادرات در برخی کشورهای هدف می تواند به صادرکنندگان کمک کند.

جلوگیری از ایجاد نوسانات کاذب بازار پسته

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست مهمترین مسئله فعلی پسته را مدیریت فروش عنوان کرد و گفت: باید با هماهنگی بین تولیدکننده و صادرکننده از ایجاد نوسانات کاذب در بازار جلوگیری کرد تا با کاهش قیمت محصول روبرو نشویم. سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: برای صادرات محصول پسته امسال جای نگرانی وجود ندارد اما باید از حاشیه سازی پرهیز و هشدارها و موارد لازم را در زمان مناسب اطلاع رسانی کرد. وی با تاکید بر رعایت اخلاق در تجارت خاطرنشان کرد: رقابت منفی و کاهش قیمت پسته با عرضه نامناسب محصول توسط کشاورز شکل می گیرد که اگر زمان مناسب برای عرضه انتخاب شود، اینگونه رقابت های ناسالم نیز وجود نخواهد داشت.

تولید 24 هزار تن پسته در شهرستان انار

در ادامه این نشست فرماندار انار، وضعیت تولید پسته سال جاری در این شهرستان را بسیار خوب و حدود 24 هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته تولید پسته در انار بسیار کم بود، مردم و کشاورزان شرایط سختی را برای پرداخت تسهیلات و تسویه بدهی های خود داشتند. علی زهرودی افزود: در سال جاری با وجود تولید زیاد پسته، این نگرانی در رابطه با مشکلات فصل برداشت، کاهش قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان وجود دارد که انتظار داریم با برنامه ریزی و مدیریت صحیح این مسائل ایجاد نشود. وی خاطرنشان کرد: استان کرمان می تواند بازار پسته کشور را کنترل کند و آمادگی لازم برای اطلاع رسانی در بخش های مختلف این حوزه وجود دارد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان پسته استان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/632
اخبار مرتبط
نظرات شما