• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
در کمیته راهبردی دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی اعلام شد؛

«طرح جامع مس» در خوان آخر

دکتر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت مس در کمیته راهبردی دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی گفت: باید در همایش صنایع غیرآهنی فضایی ایجاد شود تا راهبردهای از میان برداشتن فاصله‌ صنایع معدنی ایران با دنیا تعریف و تدوین شود تا بتوانیم خود را با پیشرفت‌های روز دنیا تطبیق دهیم.

متولیان بخش معدن و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در نشستی مهم‌ترین مسائل صنایع غیرآهنی را بررسی کردند. در کمیته راهبردی دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران که مهرماه امسال به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود، ارتباط محدود صنعت و دانشگاه، صدور بخشنامه‌های محدودکننده برای بخش تولید و صادرات، مازاد تولید و مساله عرضه از جمله مسائلی بود که زیر ذره‌بین قرار گرفت. در عین حال، متولیان دولتی در این نشست حامل خبری مهمی نیز بودند و آن تدوین طرح جامع مس بود که در مرحله نهایی است.

همایش فلزات غیر آهنی فرصتی مناسب برای پر کردن فاصله صنایع معدنی ایران با دنیا

مدیرعامل شرکت مس گفت: باید در همایش صنایع غیرآهنی فضایی ایجاد شود تا راهبردهای از میان برداشتن فاصله‌ صنایع معدنی ایران با دنیا تعریف و تدوین شود تا بتوانیم خود را با پیشرفت‌های روز دنیا تطبیق دهیم. دکتر سعدمحمدی، در نخستین کمیته راهبردی دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی گفت: موضوعی که در این حوزه قابل اتکاست، در ارتباط با تحلیل فن اقتصاد جهانی است. براساس استراتژی اتحادیه اروپا در بخش صنعت و معدن 20 عنصر جهت سرمایه‌گذاری برای ده سال اینده تدوین شده که در آن مشخص‌شده دنیا برای سرمایه‌گذاری باید به چه سمت‌وسویی گام بردارد. خوشبختانه مس جزو یکی از پر سودترین عناصر در این استراتژی است.

وی افزود: اهمیت این استراتژی ازاین‌جهت است که ما هم با نگاه به مفاد و جزئیات آن جهت‌گیری خود را در صنایع معدنی مشخص کنیم.
سعدمحمدی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر این است که بخش مهمی از تولید در صنایع آهنی و غیر آهنی براساس معدن چارچوب‌بندی می‌شوند، بنابراین این موضوع باعث شده که معادن ایران چه به لحاظ طراحی، چه عملیاتی و چه تجهیزاتی مورد بررسی قرار گیرند.

وی پیشنهاد داد: در همایش صنایع غیرآهنی فضایی ایجاد شود تا راهبردهای از میان برداشتن این فاصله‌ها تعریف و تدوین شود تا بتوانیم خود را با دنیا تطبیق دهیم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که ارتباط میان صنعت و دانشگاه موضوع مهم دیگری است که می‌تواند در این همایش موردبحث و بررسی قرار گیرد گفت: سیستم و ساختار آموزش عالی کشور در بخش صنعت باید موردبازنگری جدی قرار گیرد و همچنین باید نشانه‌گذاری شود که در چه بخش‌هایی از آموزش‌هایمان نقاط ضعف وجود دارد.
وی تأکید کرد: در این شرایط ارزیابی و تدوین برنامه برای توسعه علوم و ارتقای سطح دانش به‌منظور بهره‌وری بیشتر و کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت بایستی در نظر گرفته شود.
سعد محمدی با تأکید بر آموزش هدفمند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در افزایش توانمندی سیستم‌های اقتصادی در مقابله با تهدیدهای اقتصادی گفت: وقتی از آموزش هدفمند در صنعت صحبت می‌کنیم به این معنا است که مدیران و پرسنل در شرایط‌ خاص و پیچیده توان واکنش سریع و تصمیم‌گیری و حل مسائل را داشته باشند.
وی با بیان این‌که در دنیای صنعتی امروز تغییرات در این حوزه بسیار سریع است گفت: جریان دانش به‌مانند رودخانه‌ای است که مدام در حال حرکت است و درصورتی‌که نتوانیم شرایط صنعت را با این تغییرات وفق دهیم در سال‌های آینده با مسائل زیادی در حوزه بهره‌وری و تولید مواجه خواهیم شد.
وی با تأکید بر این‌که برگزاری همایش‌هایی ازاین‌دست قطعاً می‌تواند به پر کردن شکاف میان دانشگاه و صنعت کمک کند گفت: آشنایی با پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در زمینه صنایع فلزات غیرآهنی دنیا و ایجاد زمینه‌های همکاری مجامع علمی، پژوهشگران و متخصصان ایرانی با سایر کشورهای صاحب نام در این صنایع، از مهم‌ترین  دلایل برگزاری این همایش است.
مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که برگزاری این همایش‌ها باید تداوم داشته باشد تا تأثیرات آن مشخص شود گفت: در سال‌های گذشته نخستین کنگره بین‌المللی مس با هدف فراهم کردن امکان تبادل اطلاعات، دانسته‌های علمی و فنی و ارتقای صنعت مس در زمینه اکتشاف، طراحی، معدنکاری، فرآوری، هیدرومتالوژی و پیرومتالوژی استخراجی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، اقتصاد و بازار از سوی شرکت طراحی و برگزار شد که در صورتی که تداوم می‌یافت می‌توانست فرصت‌های زیادی را برای توسعه صنعت مس فراهم کند.

طرح جامع  مس در خوان آخر
در این نشست خداداد غریب‌پور حامل یک خبر برای فعالان معدنی بود. به گفته وی طرح جامع مس در مرحله نهایی شدن است و طرح جامع سایر صنایع غیرآهنی را نیز ایمیدرو دنبال خواهد کرد. وی همچنین به بحث تامین مالی بخش خصوصی از طریق شرکت ملی مس با همکاری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت ملی مس به معادن کوچک برای تامین مالی کمک خواهد کرد. غریب‌پور در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه پژوهش، گفت: ایمیدرو در موضوع آموزش و پژوهش با همکاری دانشگاه فعال شده، اما مساله این است که این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل نمی‌شود. وی همچنین با اشاره به تعامل با بخش خصوصی اظهار کرد: در حال‌حاضر تعامل ما با بخش خصوصی از تنش‌های اولیه به گفت‌وگوهای آرام تبدیل شده و اصرار ما بر این است که فاصله‌ها روزبه‌روز کمتر شود. به گفته وی، ساختار حاکم اجازه می‌دهد که به سمت توانمندسازی بخش خصوصی حرکت کنیم. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در عین حال این خبر را نیز داد که کانی‌های غیرفلزی نیز مدنظر ایمیدرو در معادن کوچک است و با همکاری بخش خصوصی احیا می‌شود. 
 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/650
اخبار مرتبط
نظرات شما