• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان،تشریح کرد

جهش صنعتی استان کرمان در کوران تحریم

اقتصاد کرمان: "در شرایطی دوره طلایی توسعه صنعتی و معدنی استان در حال رقم خوردن است که در میانه جنگ اقتصادی قرار داریم". مهدی حسینی‏ نژاد؛رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر این مساله تأکید می ‏کند: چشم‏ انداز خوبی پیش روی بخش صنعت ومعدن در استان کرمان قرار دارد.

مهدی حسینی نژاد اظهار داشت: هم اکنون در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و این مساله چالش های بخش صنعت، معدن وتجارت را مضاعف کرده است اما این یک روی سکه است و روی دیگر آن تحول صنعتی و جهش اقتصادی که در استان کرمان در حال رقم خوردن وتحقق است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان افزود: اگر چند سال قبل از طرح های بزرگی سخن می گفتیم که قرار است به بهره برداری برسند اما امروز همه آنها در حال بهره برداری هستند و سرمایه گذاری های قابل توجهی در بخش معدن و صنایع استان رقم خورده و اجرا شده است.
وی اظهار داشت: در حوزه صنعت استان و با عارضه یابی که انجام دادیم بیش از 64 درصد واحدها نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش داشتند که علاوه بر تهدیدات رونق پرداخت شده از ابتدای این طرح، برای اولین بار درکشور موفق شدیم از محل کمک های فنی و اعتباری استان به واحدهایی که تسهیلات قبلی را با نرخ 18 درصد دریافت کرده بودند یارانه تولید بدهیم که مبلغ آن تاکنون بیش از 165 میلیارد ریال بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان داشت: مساله دیگری که بنگاه های تولیدی و صنعتی استان با آن روبرو هستند فقدان بازار است که ارتباط بین بخش تولید و بازار مشابه استانهایی همچون یزد و اصفهان شکل نگرفته است که تلاش کردیم از مسیر شورای برنامه ریزی استان و شورای معادن ارتباط صنایع بزرگ استان با واحدهای کوچک را برقرار کنیم و بومی سازی وتامین نیاز واحدهای بزرگ را در استان کلید بزنیم.
حسینی نژاد افزود: به صورت خاص اگر بخواهم اشاره کنم در سال گذشته توانستیم مس سرچشمه را با 30 واحد استانی دیگر لینک کنیم که امسال بر مبنای تفاهم نامه صورت گرفته این تعداد به یکصد واحد خواهد رسید و به همین تعداد و شاید بیشتر هم از طریق تقفاهم نامه با گل گهر و گهر زمین در دستور کار است.
وی به اثر گذاری فعالیت شورای عالی معادن استان اشاره وتاکید کرد: شورای عالی معادن بهتر اقدامات بزرگی را در استان فراهم خواهد کرد چنانکه در رصدی که انجام دادیم تقریباً در یک بازه زمانی ده ساله و بر اسس گزارش دیوان محاسبات در حالی که استان کرمان 40 درصد حقوق دولتی معادن را می پردازد و 15 درصد آن باید به استان برگشت داده می شده فقط 5 صدم درصد آن برگشته بود که ضعف بزرگی برای استان است.
وی افزود: در چنین شرایطی برای اولین بار و از طریق شورای معادن توانستیم 32 میلیارد تومان پول به استان بیاوریم و ابتدای امسال هم در شورا مصوب کردیم که این رقم را تا 250 میلیارد تومان افزایش دهیم.
حسینی نژاد در گفت و گو با «اقتصاد کرمان» افزود: امروز دیگر، 26 ابرکارخانه در استان داریم که لازم است شرکت های خدماتی و صنایع وابسته و تامین کنندگان قطعات برای آنها هم در استان پا بگیرند و بخش خصوصی هم باید از این فرصت طلایی، نهایت بهره را ببرد هر چند به عنوان مثال و بر اساس گفته مدیرعامل جهان فولاد سیرجان، شرکت های کرمانی کمترین پاسخ را به فراخوانی که اخیراً برای عقد قرارداد با قطعه سازان منتشر کرده اند، داده بودند.
حسینی نژاد با اشاره به تداوم روند صنعتی شدن استان کرمان، خبر داد که امسال نیز 6 هزار میلیارد تومان پروژه در بخش صنعت و صنایع معدنی استان افتتاح خواهد شد و بخش دیگری از فرایند تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معادن استان به ثمر خواهد نشست و مجموعاً تا سال 1400 نزدیک به 35 هزار میلیارد تومان طرح بزرگ صنعتی در کرمان به بار خواهد نشست.
وی اظهار داشت: خوشحالی دیگر از پیوند بین واحدهای صنعتی با اقتصاد و دانش بنیان در استان است که در نقاط مختلف استان در حال نتیجه وارده است.
وی افزود: سهم صنعت و معدن 7/39 درصد GOP استان است که پیش بینی می کنیم این سهم با سرمایه گذاری هم صورت گرفته و افزایش بهره وری در واحدها به 48 درصد افزایش یابد.
حسینی نژاد تاکید کرد، نقطه قوت این توسعه صنعتی و جهش اقتصادی در این استان این است که بخش قابل توجهی از طرح ها با سرمایه گذاری و مدیریت بخش خصوصی به ثمر نشسته و بر همین مبنا وزارت صنعت به واگذاری بخشی از اختیارات غیر حاکمیتی به بخش خصوصی و خانه صنعت و معدن ترغیب شده است که استان کرمان هم از استانهای پایلوت در این زمینه است.
وی در پایان گفت: از فعالان اقتصادی و صنعتی و معدنی استان که سربازان جبهه اقتصادی هستند و در این شرایط و با همه چالش ها باز هم در حال تلاش و مبارزه هستند قدردانی می کنم.
 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/682
اخبار مرتبط
نظرات شما