• پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024

  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024
انتقاد از آبخیزداریِ ناقص؛

سرعت بالای تولید بیابان در جیرفت

چندروز پس از وقوع سیل در جیرفت، بازدید مدیران از وضعیت آبخیزداری این منطقه در دستور کار قرار گرفت و از سرعت بالای تولید بیابان و اجرای ناقص آبخیزداری طی سال های گذشته در منطقه انتقاد شد...

فرماندار جیرفت در بازدید از حوزه آبخیز بالادست این شهر نگرانی خود را از فرسایش خاک توسط سیلاب ها و همچنین خشکسالی اعلام کرد و گفت: این سیلاب ها علاوه بر آسیب های جانی و مالی، قطب کشاورزی کشور را تهدید می کنند و خواستار کنترل سیلاب ها با طرح های آبخیزداری هستیم.
احمد بلندنظر در جریان این بازدید به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهارداشت: سیلاب سالانه میلیاردها تومان خسارت به بار می آورد اما پیامد این سیلاب ها تنها خسارت به تاسیسات مزارع و مناطق مسکونی خلاصه نمی شود چرا که فرسایش خاک حاصل از این سیلاب ها قابلیت خاک را برای تولید کاهش می دهند.
وی افزود: آمارها نشان می‌دهد میزان آورد حوزه های آبخیز این منطقه در سال میلیون ها مترمکعب آب است اما به علت اجرای ناقص عملیات آبخیزداری روان‌آب‌های حاصل از بارندگی، در کنار خشکسالی های مداوم و پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی بخصوص در ۲ دهه گذشته مشکلاتی را به طور همزمان ایجاد کرده است.
نماینده دولت در شهرستان جیرفت ادامه داد: آمارها نشان می دهد به واسطه اجرای ناقص عملیات آبخیزداری روان آب حاصل از بارندگی ها از کنترل خارج بوده و به صورت سیلابی های شدید از دسترس خارج می شود.
وی اضافه کرد: شهرستان جیرفت بیش از ۶۰ هکتار زمین زیرکشت و حدود یک میلیون تن محصول زراعی دارد اما قابلیت های رانشی زمین، خشکسالی، فرسایش خاک و لب شور شدن آب ها، در کنار فرونشست های زمین، خطراتی هستند که زندگی بیش از ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان جیرفت و جمعیتی بیشتر از یک میلیون نفر ساکنان منطقه جنوب کرمان را به طور مستقیم تهدید می کند.
بلندنظر اظهار کرد: در حوزه جنوب کرمان بیابان با سرعت زیادی تولید می شود و زمین های حاصلخیز جای خود را به بیابان می دهند به طوری که سطح آب های زیرزمینی در منطقه جلگه ای جیرفت حدود ۱۰۰ متر افت داشته و در برخی مناطق به سمت لب شوری می رسد.
وی یادآور شد: با پروژه های آبخیزداری اصولی می توان تا حد زیادی جلو خشکسالی ها و وقوع سیلاب را در منطقه گرفت.
بلندنظر گفت: شهرستان جیرفت ۱۱ اقلیم از ۱۲ اقلیم موجود در جهان را داراست و از طرفی در جنوب استان سالانه بیشتر از۱۴۰ میلی لیتر باران می بارد اما ناتوانی در ساماندهی آب حاصل از این بارش ها در کنار خشکسالی و پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی بخصوص در ۲ دهه گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به بروز سیل در بخش اسماعیلی و حادثه تلخ در نوروز امسال ادامه داد: این سیل باعث از دست دادن سه نفر از شهروندان شد و همچنین خسارت های میلیاردی به مزارع کشاورزان منطقه و منازل مسکونی وارد کرد.
فرماندار شهرستان جیرفت تصریح کرد: به منظور رفع این معضل دست یاری به سوی متولیان امر دراز کرده و خواستاریم در این خصوص چاره اندیشی کنند.
به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان هم در این بازدید با اشاره به بارندگی های سیل آسای هفته های اخیر در بخش اسماعیلی این شهرستان به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کرد و گفت: می‌بایست بیش از هر زمان دیگر با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز مشرف به شهرها و روستاها و حوزه‌های آبخیز بالادست، اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل صورت گیرد.
قاسم رحیمی نیا افزود: ۲۰ حوزه آبخیز بالادست شهرها و روستاهای جنوب استان شناسایی شده که با تخصیص اعتبار عملیات آبخیزداری آنها اجرا می‌شود.
وی سطح حوزه های آبخیز جنوب کرمان را سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار خواند و ادامه داد: از مجموع این حوزه‌ها برای حدود ۸۰۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری اجرا و در ۵۵۰ هزار هکتار آن نیز عملیات آبخیزداری انجام شده یا در حال اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه سرلوحه کار ما در منابع طبیعی مشارکت است افزود: از هرگونه مشارکت در اجرای طرح و پروژه در حوزه عمرانی و منابع طبیعی استقبال می کنیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7011
اخبار مرتبط
نظرات شما