• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
چه کسانی ارز صادراتی را برنگرداندند؟

50 درصد شرکت‌ها ارزی برنگرداندند

مدیر اداره پایش ارز بانک مرکزی اعلام کرد: 50 درصد شرکت‌های کوچک و صادرکنندگان خرد ارز صادراتی خود را برنگردانده اند...

از سال 1397 بود که موضوع بازگشت ارز صادراتی در دستور کار دولت قرار گرفت. سیاستی که از نگاه بسیاری صادرکنندگان یک چالش بزرگ بر سر صادرات است. اما دولت تاکنون هیچ تجدیدنظر جدی در مورد نحوه بازرگشت ارز صادراتی اعمال نکرده است و هر تغییری صورت گرفته به صورت موردی بوده است.
 برهمین اساس نیز صادرکنندگان کالاهای کشاورزی کماکان با چالش مواجه شدند و در سالهای اخیر برخی صادرکنندگان از صادرات دست کشیده‌اند. چندی پیش رئیس انجمن پسته ایران در گفتگو با اکوایران یکی از علل کاهش صادرات را موضوع بازگشت ارز صادراتی مطرح کرد.
اگر این سیاست را از نگاه تصمیم‌گیران هم نگاه کنیم، می‌بینم آنها به اهداف خود به صورت کامل نرسیده‌اند. اخیرا،  بهزاد لامعی مدیر اداره پایش ارز بانک مرکزی اخیرا در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی اعلام می‌کند: بیشترین مسئله ما در جریان بازگشت ارز صارداتی مربوط به شرکت‌های کوچک و صادرکنندگان خرد است. میانگین این شرکت‌ها که بازگشت ارز صادراتی نکرده‌اند، حدود ۵۰ درصد است. بانک مرکزی از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی با آنها در تماس است.
لامعی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در بازگشت ارز صادراتی می‌افزاید: بخشی از مشکلات ناشی از اختلاف‌ها در خصوص ارزش پایه گمرکی و برخی دیگر نیز در پروژه‌های خودشان ارز را استفاده کرده‌اند و به بانک مرکزی احضا نکرده‌اند.
او به روند مطلوب بازگشت ارز صادرکنندگان بزرگ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰  اشاره می‌کند و می‌افزاید: ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرکنندگان بزرگ ایفای تعهد ارزی کرده‌اند.
اخیرا براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7093
اخبار مرتبط
نظرات شما