• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
صادرکنندگان برگزیده استان کرمان معرفی شدند؛

گلوگاه توسعه‌ صادرات کرمان

اقتصاد کرمان: بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمان در حالی برگزار شد که صادرکنندگان کرمانی با همان محدودیت‌ها و موانع یک دهه اخیر دست و پنجه نرم می کنند و تجارت کرمان با جهان به فرصت‌های تازه ای برای توسعه دست نیافته است...

آسیب صادرات از سخت گیری ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم آرامش در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کنیم، راهی جزو تقویت صادرات نداریم.
محمدرضا پورابراهیمی در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان به موضوعات ارزی صادرکننده پرداخت و اظهار کرد: ارز چالش اصلی صادرکنندگان است.
او بیان کرد: هفته گذشته لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و احتمالا روز یکشنبه در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وظیفه وزارت بازرگانی، مدیریت بازرگانی داخلی و خارجی است. اگر این مهم محقق شود و با تمرکزی که اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
او ادامه داد: با تشکیل وزارت بازرگانی، نگرانی‌هایی از جدا شدن سیاست‌های تولیدی از سیاست‌های تجاری وجود دارد. اما تجربه سال‌های اخیر نشان داد که مدیریت این حجم گسترده و متنوع فعالیت‌ها، از عهده یک وزارتخانه بر نمی‌آید.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماموریت‌های وزارت بازرگانی تصریح کرد: بعد از اقدامات ارزی در سال های گذشته اکنون به سمت آرامش مدیریت منابع ارزی حرکت می‌کنیم و امیدواریم طی دو ماه آینده در این ساختارهای جدید برنامه‌ریزی کنیم.
او در ادامه سخنانش گفت: اگر بخواهیم آرامش در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کنیم راهی جز تقویت صادرات کشور نداریم و در بحث پیمانسپاری ارزی در بخش محصولات کشاورزی در صحن علنی مجلس تصویب شد و از حوزه مجمع تشخیص مصلحت نظام سر در آورد و کار سخت و عملا دچار چالش شد.
پورابراهیمی افزود: اگر سختگیری نکنیم حتما صادرات کشور دو برابر خواهد شد.
او در بخش دیگر سخنانش از استان کرمان گفت و عنوان کرد: عمدتا ۷۰ درصد صادرات استان مربوط به پسته و مغز پسته است و معادل ۱۵ درصد محصولات مسی و ۱۵ درصد سایر محصولات است.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لازم است پایان ۱۴۰۲ عملکرد صادراتی بررسی شود و روند رو به رشد صادرات را شاهد باشیم.
دستگاه ها سنگ جلوی پای صادرکننده نیندازند

استاندار کرمان نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر صادرکننده و صادراتی وجود نداشته باشد، تولید هم نخواهیم داشت.
محمدمهدی فداکار تاکید کرد: تولید اگر با کیفیت باشد هم در داخل و هم در خارج از کشور مشتری خواهند داشت.
فداکار با اشاره به اینکه بخش عمده صادرات کرمان در خارج از استان انجام می‌شود، اظهار کرد: دستگاه‌ها مانع صادرات نباشند و مانع تراشی نکنند.
استاندار کرمان تاکید کرد: اگر دستگاه‌های دخیل در صادرات کمک کنند و برخی از موانع را بردارند، وضعیت صادرات استان بهتر خواهد شد.
صادرات با کمترین ارزش افزوده

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به میزان واردات ماشین آلات به استان گفت: تولید استان کرمان در حال مستهلک شدن است و در صنایع کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
سیدمهدی طبیب زاده در آئین بزرگداشت روز صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با اشاره به شعار سال اظهار کرد: کرمان به لحاظ حجم تولید مشکل ندارد اما باید تولیدات صادرات محور باشد.
او بر لزوم هموار نمودن مسیر صادرات استان تاکید کرد و افزود: طبق آمار سازمان صمت، هر کیلو صادرات استان کرمان کمتر از یک دلار است و به معنای این است که کالای با ارزش افزوده صادر نمی‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به حجم واردات استان عنوان کرد: مواد خام بدون ارزش افزوده صادر و کالای گران قیمت وارد می‌کنیم. مس کاتد تنی ۱۰ هزار دلار صادر و با قیمت حدود ۸۰ هزار دلار آن را که به محصولات دیگر تبدیل شده، وارد می‌کنیم.
او تاکید کرد: صادرات کرمان باید معنادار باشد و صادارت کالای با ارزش افزوده داشته باشیم.
طبیب زاده با بیان این مطلب که تعداد کالاهای صادراتی استان باید افزایش پیدا کند، تصریح کرد: محصولات صادراتی استان باید در کشورهای زیادی به فروش برسد و به پنج یا شش کشور اکتفا نکنید.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به میزان واردات ماشین آلات به استان گفت: تولید استان کرمان در حال مستهلک شدن است و در صنایع کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
او تصریح کرد: نمایشگاه‌ها متعدد و متفرق هستند و باید نمایشگاه با هم هماهنگ برپا شوند و یک سازمان متولی صادرات باشد و این تجربه کشورهای موفق در بحث صادرات است.
کاهش ۴۹ درصدی صادرات کرمان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: راه اندازی سیستم یکپارچه صادرات ضروری است و در این صورت تمامی بحث های مربوط به گمرکات، وزارت خانه‌ها و بانک مرکزی یکپارچه و برطرف می شود.
مهدی حسینی نژاد در آیین قدردانی از صادرکنندگان استان کرمان اظهار کرد:توسعه و حمایت از صنایع کوچک و متوسط باید با تنوع سبد محصولات همراه داشته باشد و باید به سمت ارزش افزوده بویژه در حوزه مس، فولاد و محصولات کشاورزی حرکت کرد.
وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها دروازه ورود به مباحث صادراتی هستند که باید به این حوزه ورود تا صادرات سامان یابد.
حسینی نژاد افزود: یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات صادرات، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی تجارت خارجی و ترویج فرهنگ در محصولات دانش بنیان و صادرات محور مورد توجه کارگروه توسعه تجارت استان کرمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید ضوابط مرتبط با رفع تعهدات ارزی متناسب با توانمندی هر استان داشته باشیم عنوان کرد: صادرات خشکبار کرمان با پتروشیمی باید متفاوت باشد و سیاست این حوزه بایستی در قالب تهاتر دنبال شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کرمان ظرفیت های بزرگی در حوزه‌های مختلفی از جمله معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری دارد.
وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت استان کرمان مباحث صادراتی است که باید به این حوزه توجه ویژه شود اما ابتدا باید در این مسیر چند ضعف را رفع کنیم.
حسینی نژاد خاطرنشان کرد: صادرات استان کرمان از گمرکات این استان طی سال گذشته ۴۹۰ میلیون دلار بود که نشان از کاهش ۴۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد و معضلات این حوزه را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: اقلام صادراتی از گمرکات استان کرمان عمدتا پسته و مغز پسته و مس هستند که محدود بودن اقلام صادراتی نقطه قوت و ضعف را نشان می دهد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فقط چند محصول صادراتی یک ضعف است تصریح کرد: ۶۴ درصد صادرات ما پسته و کاتد مس است.
وی افزود: ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی را به عنوان راهبرد دنبال می کنیم و باید تنوع در سبد صادراتی استان ایجاد کنیم.
حسینی نژاد بیان کرد: براساس گمرکات آمار استان کرمان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات در سال ۱۴۰۱ داشتیم که نسبت به سال قبل رشد ۱۰۷ درصدی را نشان می دهد اما ضعف از این حیث است که تراز تجاری استان منفی خواهد شد.
به گزارش ایرنا،وی تصریح کرد: بیشتر آمار واردات استان کرمان برای قطعات خودرو است که با وجود تمامی چالش ها در بحث خودرو سازی بم به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو کشور رشد ۱۰۰ درصدی تولید را داشتیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۲۲ درصد واردات استان کرمان مربوط به ماشین آلات معدنی بوده که این بخش نیز به تولید ارتباط دارد.
وی بیان کرد: صادرات استان کرمان براساس آمار سازمان توسعه و تجارت از گمرکات کشور یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ شده است. ضمن آنکه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون یورو صادرات سال ۱۴۰۰ بوده است.
حسینی نژاد افزود: براساس بررسی‌ها، مشکل نداشتن زیرساخت در گمرکات کرمان، صادرکنندگان را به گمرکات دیگر استان‌ها فرستاده است.
چالش‌های صادرات از زبان نماینده بخش خصوصی
نماینده تشکل های بخش خصوصی اتاق بازرگانی و عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرات استان کرمان طی یک سال گذشته کاهش یافته و کارآفرینان و صادرکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
بابک شایسته افزود: امیدوارم با تک نرخی شدن نرخ ارز به عنوان سیاست حاکمیت و دولت بتوانیم چالش های این حوزه را به سلامت سپری کنیم.
وی ادامه داد: میزان رفع تعهد ارزی در کمیته‌ای مشترک بررسی می شود که زیرساخت لازم را ندارد اما با راه اندازی کانال بانکی، برخی از مشکلات مبادلات تجاری با کشور روسیه رفع شده است.
این فعال اقتصادی کرمان تصریح کرد: مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و آفریقا را باید با همکاری بخش خصوصی پیش ببریم و اتاق بازرگانی به عنوان بازوی حاکمیتی هر کمکی را در این حوزه انجام می دهد تا این دوران سخت را سپری کنیم.
پیمان سپاری ارزی مشکل نخست صادرات کشور

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران هم در این آیین گفت: نیازمند تحول در حوزه تجارت کشور هستیم لذا مقرر شد که سازمان توسعه و تجارت به عنوان پیشانی صادرات که بیشترین تعامل با تجار دارد، تلاش می کند با دور زدن مشکلات و تحریم ها به توسعه این حوزه کمک کند.
محمدصادق قنادزاده با بیان اینکه باید مشکلات صادرکنندگان را رفع کنیم افزود: پیمان سپاری ارزی مشکل نخست صادرات کشور نیست بلکه در این زمینه تثبیت نرخ ارز در اولویت است، باید در مورد شیوه برگشت ارز بحث شود که بانک مرکزی متولی آن است و آمادگی داریم با همفکری بخش خصوصی، دستگاه‌ها را همراه کنیم.
وی ادامه داد: ظرفیت خوبی در توسعه تجارت کشور طی دولت سیزدهم شکل گرفته است، تعداد ۲ رایزن بازرگانی طی این دولت به ۲۰ رایزن رسیده که رایزنان بازرگانی در واقع سفیران توسعه تجارت هستند.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: همچنین ۴۰ مرکز تجاری در کشورهای مختلف تاسیس شده که این مراکز برای بازرگانان ما شناخته شده نیست.
وی گفت: روش های متعددی را برای نقل و انتقالات مالی با کشورهای مختلف پیش می بریم و بحث ارزهای مرجع در سازمان توسعه و تجارت در حال بررسی است و در این زمینه آمادگی همکاری داریم.
قنادزاده ابراز داشت: همگرایی و تدبیر استاندار کرمان و نمایندگان مجلس باعث ایجاد تعامل خوبی با بخش خصوصی در استان شده که به توسعه صادرات کمک می کند و امیدوارم کرمان را در جایگاه شایسته خود ببینیم.
بر اساس این گزارش،مجید ضیایی شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان، احسان خواجه حسنی شهریار هورخش کریمان، مرتضی تاج الدینی نشاط آفرینان کویر، علی پورجعفری شرکت ایلیا گستر سیرجان، ذبیح الله خوارزمی صنایع آلومینیوم هزار، حامد آشورزاده کویر رفسنجان، محمدعلی نژاد محمودی مجتمع فروآلیاژ رباط، حسن باقرپور شرکت فنی مهندسی توسعه بابکان، محمد صالحی از سیرجان زمرد، بابک شایسته رنگدانه سیرجان، جمشید نورمندی پسته الماس کویر جنوب، علیرضا کریمی رحمت آبادی روغن موتور پردیس، محمدحسین جهانگیری سعیدآبادی بازرگانی جهانگیری، زهره مرادی شرکت گسترش بازرگانی کرمان، محمدرضا انتظاری الماس کویر، عبدالامیر منصوری پترو نیرو، حسن درویش سیمان توسعه ماهان کرمان، علی اکبر رحیمی شرکت گلاب زهرا و رضا زیدآبادی نژاد شرکت گرانول به عنوان صادرکنندگان نمونه استان کرمان به عنوان صادرکنندگان برتر استان کرمان قدردانی شدند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7205
اخبار مرتبط
نظرات شما