• پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024

  • پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 02 May 2024
حجم مبادلات تهران و ابوظبی به 24 میلیارد دلار رسیده است؛

امارات می‌خواهد جای چین را در ایران بگیرد

درحال حاضر چین اولین شریک تجاری ایران است. اما امارات خواهان این است که جای چین را در ایران بگیرد. درحال حاضر حجم مبادلات تهران و ابوظبی به حدود 24 میلیارد دلار رسیده است...

در روزهای اخیر یک هیات تجاری از امارات وارد ایران شد. هیاتی که دیدارهای جداگانه‌ای با روسای اتاق‌های بازرگانی داشت. دیدارهایی که در آن به رشد مبادلات تجاری اشاره کرده است. البته عبدالله محمد المزروعی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی امارات در دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به طور شفاف گفت: هدف ما این است که به شریک تجاری اول ایران تبدیل شویم.
این درحالی که پیشتر اکوایران نوشته بود که بررسی عملکرد تجاری ایران با  19 کشور طرفه مبادله نشان میدهد که تراز تجاری ایران با امارات طی سال 1401 بیشترین کسری را داشته است.
گذشته از اینکه طبق اظهارات رئیس اتاق تهران مشکلات و چالش‌های متعددی بر سر راه ارتقای مناسبات اقتصادی دو طرف وجود دارد. مسعود خوانساری می‌گوید: درحال حاضر عمده مشکلات ایرانیان مشکلات ناشی از افتتاح حساب برای دارندگان پاسپورت ایرانی، محدویت استخدام کارمند با پاسپورت ایرانی برای شرکت‌های ثبت شده در امارات، پیچیدگی دریافت مجوز فعالیت برای شرکت‌های ایرانی در امارات و محدویت‌های مراودات بانکی است.
در واقع اگرچه در حال حاضر ظرفیت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتال، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه گمرکی، بندری، حمل‌و‌نقل و بانکی و ... وجود دارد. اما مشکلات زیادی نیز هست که نیازمند چاره‌جویی فوری و جدی است.
ایران بازار 400 میلیونی است
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران میگوید: امارات بعد از چین، دومین شریک تجاری ایران در دنیاست و حجم مبادلات ما به حدود 24 میلیارد دلار رسیده است.
او با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری ما با امارات می‌تواند بسیار بالاتر از رقم 24 میلیارد دلار باشد می افزاید: نباید به ایران صرفاً به عنوان بازار 80 میلیونی نگاه کرد. با وجود کشورهای آسیای میانه، افغانستان در همسایگی ایران و با وجود کشورهای حوزه قفقاز که شاهراه ارتباطی آن‌ها به سمت دریای آزاد از ایران می‌گذرد، ایران را باید به عنوان بازار بالای 400 میلیون نفری مورد توجه قرار داد. حضور ایران در اوراسیا و شانگهای ما را به بازار بزرگ‌تری متصل می‌کند که می‌تواند همکاری‌های ما را با امارات توسعه بخشد.
به نقل از اتاق ایران، او می گوید: ما می‌توانیم در اثرگذاری بر روی کریدورهای شمال-جنوب و غرب-شرق همکاری‌های سازنده داشته باشیم و از این نظر به طور جهشی روابط اقتصادی‌مان را گسترش دهیم.
رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی امارات در مقابل به او می‌گوید: اگرچه اینکه امارات دومین شریک تجاری ایران است امری مثبت محسوب می‌شود؛ اما ما می‌خواهیم به کمک شما به شریک اول ایران تبدیل شویم. اقتصاد ایران و امارات با توجه به موقعیت جغرافیایی آن‌ها مکمل یکدیگر است.
او ادامه  می‌دهد: اتصال امارات به آسیای میانه و افغانستان بدون ایران ممکن نخواهد بود. در مقابل امارات هم با کشورهایی از افریقا و آسیا از جمله هند و اندونزی توافقنامه‌های اقتصادی جامع امضا کرده که این امکان را فراهم می‌کنند تا به این کشورها بدون عوارض گمرکی کالاها صادر کنیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7260
اخبار مرتبط
نظرات شما