• شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024

  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024
مدیرکل صمت جنوب کرمان مطرح کرد

چالش سه ساله واگذاری زمین به سرمایه‌گذاراران

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت (صمت)جنوب کرمان با بیان اینکه واگذاری زمین برای راه‌اندازی کارخانه ها به یک چالش تبدیل شده گفت: در برخی موارد تا سه سال طول می کشد به یک سرمایه گذار زمین بدهند و این زمان طولانی طرح را از توجیه خارج می کند...

مسلم مروجی‌فرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امور اراضی مرجع واگذاری زمین است که برای صدور آن ۱۳ استعلام می گیرد و تا دستگاه های متولی پاسخ دهند سه سال زمان می برد.
وی افزود: نمونه بارز آن کارخانه فروکروم است که همزمان سه کارخانه به بهره برداری رسیدند اما این کارخانه هنوز نتوانسته زمینی در کهنوج دریافت کند.
مروجی فرد افزود: در نتیجه این کارخانه تلاش کرد در منوجان زمینی پیدا کند که هفته پیش در تماسی که داشتیم گفت هنوز موفق نشده اما در شهرستان اُرزوئیه (دیگر شهرستان استان کرمان در جنوب غرب مرکز این استان) به او گفته اند بیاید و از روز بعد فرآیند واگذاری را شروع کند.
وی با طرح این سئوال که چرا باید در یک شهرستان یک روزه بتوانند کار واگذاری زمین را انجام دهند اما در شهرستانی دیگر سه سال طول بکشد ادامه داد: این کارخانه ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد که می تواند ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند و کرومیت که به صورت خام بارگیری و از منطقه خارج می شود می تواند در آنجا فرآوری شود.
مروجی فرد تاکید کرد: تنها فرمانداران هر شهرستان می توانند صورتجلسه ای بگیرند و زمین را بعد از گرفتن نظرات اولیه سه مرجع اصلی شامل منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه ای در اختیار سرمایه گذار بگذارند تا روند دیوان سالاری در دیگر دستگاه ها هم همزمان طی شود اما سرمایه گذار معطل نماند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اضافه کرد: ۱۳ استعلام برای واگذاری یک زمین باید گرفته شود که هرکدام هم مجوزهای ۶ ماهه ارائه می کنند و در این شرایط، با گرفتن تعدادی از این مجوزها، مجوزهای قبلی که گرفته شده به دلیل طولانی شدن باطل می شود.
وی گفت: در سه ماهه گذشته از ابتدای امسال ۳۲ جواز تاسیس با پیش بینی ۱۳۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری و با قابلیت اشتغال ۴۶۰ نفر صادر شده است.
مروجی‌فرد ادامه داد: بعد از اینکه دستگاه های مرتبط همچون شرکت شهرک های صنعتی، امور اراضی و راه و شهرسازی که متولی واگذاری زمین و دریافت استعلام هستند، می توانند وارد حوزه اجرا شوند.
وی با بیان اینکه پارسال ۲۷ پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۷۷۹ میلیارد تومان و اشتغال ۵۷۷ نفر صادر شده است افزود: پنج پروانه هم در سه ماهه امسال با ۱۵ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۳۴ نفر صادر شده است.
مروجی‌فرد اضافه کرد: ۳۵۶ جواز تاسیس با ۲۳ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری و امکان اشتغال پنج هزار و ۹۶۰ نفر وجود دارد که بیشترین اولویت برای صمت، بهره برداری این مجوزها و اشتغال این افراد است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اظهار کرد: ۹۰ مورد از این مجوزها بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی یادآور شد: کل پروانه‌های حوزه صنعت جنوب کرمان ۲۹۸ پروانه با سرمایه گذاری هزار و ۵۷ میلیارد تومانی و با پنج هزار و ۳۱ نفر امکان اشتغال است.
واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان به چالش تبدیل شده است
جنوب کرمان به قطب طلای کشور تبدیل می‌شود
مروجی‌فرد درباره حوزه معدن هم گفت: تنوع ماده های معدنی در جنوب بالاست و به عنوان مثال بزرگترین ذخیره تیتانیوم کشور در جنوب کرمان قرار دارد که ۷۰ درصد تولید کرومیت کشور هم در جنوب استان انجام می شود.
وی با بیان اینکه مس، آهن، منگنز و سیلیس از دیگر منابع معدنی جنوب استان است افزود: جنوب کرمان در آینده به عنوان قطب طلای کشور خواهد بود.
مروجی‌فرد یادآور شد: اولین کارخانه طلا با ظرفیت ۱۰۰ کیلو در حال فعالیت است، مجوز دومین کارخانه طلا با همین میزان ظرفیت صادر شده و مجوز کارخانه سوم هم به زودی صادر می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با اشاره به اینکه ۳۲۸ پروانه اکتشاف در جنوب کرمان صادر شده است بیان کرد: ۹۹ گواهی کشف و ۱۱۴ پروانه بهره برداری معدن در جنوب کرمان صادر شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ پروانه بهره برداری و در سه ماه امسال هم یک پروانه معادن صادر شده است اضافه کرد: ۳۲۴ میلیون تن کل ذخایر کشف شده و شناخته شده جنوب استان کرمان است که نشان می دهد باید بیشتر در حوزه اکتشاف فعالیت کنیم.
مروجی‌فرد گفت: ۱۵ پروانه بهره برداری صنایع معدنی با اشتغال یک هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان در جنوب کرمان داریم.
وی ادامه داد: ۱۱۴ پروانه بهره برداری کارخانه داریم که ۸۰ مورد در حال فعالیت است و بقیه یا غیرفعال، ابطال شده یا در حال ابطال است.
رییس صنعت معدن و تجارت افزود: ۵۴ کارخانه صنایع معدنی برای این معادن تعریف کرده ایم.
اجرای ۸۰ درصد مصوبات کارگروه رفع موانع
وی اضافه کرد: پارسال ۲۱ کارگروه رفع موانع تولید در جنوب تشکیل که ۲ مورد آن با حضور استاندار و ۵۴ کارگروه کارشناسی آن تشکیل شده است.
مروجی فرد ادامه داد: در این کارگروه ها ۷۸ مصوبه داشتیم که ۶۲ مورد معادل ۸۰ درصد اجرایی شده، ۶ مصوبه در دست اجرا، ۹ مورد اجرا نشده و یک مورد هم متقاضی پیگیری نکرده است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۰۰ نفر تعهد اشتغال ما بود که ۲ هزار و ۷۰۰ نفر تحقق اشتغال داشتیم افزود: پارسال چهار هزار و ۷۵۵ نفر تعهد اشتغال داشتیم که چهار هزار و ۳۰۰ نفر شغل محقق شد.
مروجی‌فرد افزود: پارسال سه هزار و ۸۶۹ پروانه کسب صنفی در جنوب استان کرمان صادر شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه کشاورزی و معدن ۲ ظرفیت خوب در جنوب کرمان است گفت: ۳۰ درصد مجوزهای صنعتی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی و ۱۵ درصد خدمات دهی به این حوزه است.
مروجی‌فرد با بیان اینکه پنج میلیون تن محصول کشاورزی با گردش مالی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در جنوب کرمان داریم افزود: به دنبال برگزاری همایش با هدف جذب سرمایه گذاران برای حوزه فرآوری محصولات کشاورزی هستیم تا کشاورزان در همین منطقه سرمایه گذاری کنند و پول از جنوب استان خارج نشود.
زیرساخت نامناسب بهره‌برداری از معادن
وی تاکید کرد: در حوزه معدن برای بهره‌برداری، زیرساخت مناسبی نداریم که یکی از منابع خوب منطقه ساردوئیه است که به دلیل نبود زیرساخت برق بهره برداری از آن آغاز نشده است.
مروجی‌فرد افزود: خط انتقال برق برای این معدن در حال انجام و طرح در حال مناقصه است که به محض افتتاح در سال اول امکان اشتغال سه هزار نفر وجود دارد.
وی اظهار کرد: بزرگترین چالش صنعت و معدن نبود نیروی تخصصی است که قصد داریم با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش های تخصصی را انجام دهیم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان یادآور شد: این آموزش ها به صورت رایگان است و ایمیدرو تمامی هزینه را پرداخت می کند که در جیرفت و کهنوج مراکز آموزشی را در نظر گرفتیم.
مروجی‌فرد گفت: کارخانه تیتانیوم کهنوج امسال فعال می‌شود و تمامی ماشین آلات در محل است که پیشرفت بالای ۷۰ درصد نیز دارد.
وی افزود: برای معدن فاریاب بعد از خلع ید بهره بردار قبلی، مزایده جدید برگزار و سرمایه گذار جدید مشخص شده است که با یک هزار و ۲۰۰ کارگر چند روز آینده دوباره آغاز به کار می کند.
گلایه از شرکت ملی مس
مروجی‌فرد بیان کرد: مس یکی از ذخایر خوب جنوب است و راه اندازی معدن کرور در اختیار شرکت ملی مس است اما از عملکرد این شرکت در این زمینه راضی نیستیم.
وی افزود: همه معادن مس که بخش خصوصی آن را پیگیری کرده بود اکنون فعال است ولی حوزه کرور که ذخیره ۵۰۰ میلیونی دارد و در فاز اول می تواند چهار هزار نفر را مشغول به کار کند باوجود پیگیری های متعدد ما شاهد فعالیت خاصی نیستیم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تاکید کرد: اخطارها داده شده و اگر شرکت ملی مس طی چند روز آینده فعالیت را آغاز نکند مراحل ابطال را شروع می کنیم.
وی با بیان اینکه جاده برای مس کرور احداث شده و زیرساخت های اولیه نیز فراهم است افزود: مدیرعامل جدید شرکت ملی مس قول های خوبی داده است و گفته در هفته آینده در عنبرآباد حضور می یابد تا کار را در منطقه شروع کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: قرار شده یک شورای مسئولیت اجتماعی تشکیل تا خواسته ها در این حوزه از سرمایه گذاران معدن هدفمند شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین مسئولیت اجتماعی هر واحد صنعتی و معدنی ایجاد و حفظ اشتغال است اضافه کرد: معادن جنوب استان اغلب ۲ سال وارد چرخه شده اند یا تازه شروع به فعالیت کرده اند.
مروجی‌فرد با ذکر مثالی از عملکرد مسئولیت های اجتماعی معادن جنوب کرمان اظهار کرد: معدن سرگز سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان در منطقه در راستای مسئولیت های اجتماعی سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش ایرنا،وی ادامه داد: معدن تیتانیوم در کهنوج ساخت ۲ مدرسه را آغاز کرده است و جلساتی نیز تشکیل شده که در حوزه آموزش منطقه هزینه کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با اشاره به موضوع انتقال حساب های بانکی شرکت های معدنی گفت: شرکت های جنوب استان شرکت های کوچک مقیاس هستند و امیدواریم با حضور شرکت های گهرزمین و ملی مس بتوانیم حساب های آنها را هم به منطقه انتقال دهیم اما فعلا اولویت ما جذب سرمایه گذار است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7763
اخبار مرتبط
نظرات شما