• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
یک کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد

مجوزهای کاغذی؛ بلای جان فولاد

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: مدیریت زنجیره فولاد کشور دستخوش تصمیمات و فشارهای سیاسی و سوء مدیریت قرار دارد...

رامین راد با اشاره به اینکه مدیریت زنجیره فولاد کشور دستخوش تصمیمات و فشارهای سیاسی و سوء مدیریت قرار دارد، اظهار داشت: دولت نسبت به جلوگیری از صدور بی‌رویه مجوز صنایع فولادی بالادستی ورود کند.
وی گفت: دادن مجوزهای کاغذی با توجه به مشکلات پیرامون صنعت فولاد و بخش معدن نه تنها راه گشا برای رسیدن به اهداف سال‌های آینده نخواهد بود بلکه موجب عدم اطمینان سرمایه گذاران بخش خصوصی به دولت خواهد شد.
این فعال بازار فولاد افزود: در حال حاضر که ظرفیت اسمی افق ۱۴۰۴ تولید فولاد در کشور محقق شده است، شاهدیم که به دلیل نبود منابع انرژی و مشخصا گاز در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۹ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ و سال جاری نیز تقریبا همین رقم معادل نصف ظرفیت اسمی ایجاد‌شده تولید می‌شود.
راد بیان کرد: از آنجا که برای تولید یک تن فولاد خام حدود ۳ تن سنگ آهن مورد نیاز است نزدیک به ۱۷۰ میلیون تن نیاز سنگ‌آهن می‌باشد که تامین این میزان در حال حاضر هم امکان‌پذیر نیست و برای آن برنامه‌ریزی نشده و تحقق آن به دلیل عدم توسعه اکتشافات دور از باور است.
به گفته وی، برای چالش تامین سنگ و مواد اولیه از یک سو، تامین موقت خوراک ورودی و آب و انرژی مورد نیاز طرح از سوی دیگر باید برنامه ریزی های دقیقی انجام شود، چرا که با همین روند نهایتا تعطیلی آنها به دلیل نداشتن برنامه جهت تامین موارد مطرح شده و از بین رفتن فرصت‌های شغلی مناسب در پایان گریبان دولتمردان را خواهد گرفت.
این فعال معدنی همچنین عدم اکتشاف معادن در کشور را را پاشنه آشیل صنعت فولاد دانست و افزود: عدم توازن در زنجیره تولید فولاد یک بیماری تاریخی است و نبود ثبات در سیاست گذاری ها چالش بزرگی برای تامین مالی است.
به گزارش فولادبان،وی تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که برای سرمایه گذاران سود مناسب ایجاد کنیم ولی در حال حاضر به نوعی سیستم‌های تامین مالی بیشتر از اینکه کمک کار صنایع باشند برای این صنایع چالش زا هستند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8245
اخبار مرتبط
نظرات شما