• شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024

  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 11 May 2024
مناقشات منطقه‌ای، روند تنش‌زدایی ایران در خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

زمین بازی پرمخاطره

دو بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در پس زمینه تنش زدایی تهران با کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات صادر شد. در حالی که این تلاش‌های دیپلماتیک در داخل توسط دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، تبلیغ شده است، به نظر می‌رسد که اختلافات عمیق با رقبای قدیمی، چشم انداز گرم شدن روابط را پیچیده می‌کند...

ایران این هفته شورای همکاری خلیج فارس را به دلیل دو بیانیه این نهاد عربی که بر اختلافات ادامه‌دار بین جمهوری اسلامی و رقبای آن در منطقه تاکید می‌کرد، به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به نوشته المانیتور، در نشست این هفته وزرا در قاهره، اولین بیانیه شورای همکاری خلیج فارس-که توسط دولت ژاپن نیز امضا شد- از ادعای امارات بر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس، که دفاع کرد. شورای همکاری خلیج فارس ادعا کرده که خواستار مذاکرات صلح‌آمیز برای رسیدگی به موضع امارات است.
در مقابل، جمهوری اسلامی گفت که جزایر قابل مذاکره نیستند. به گزارش خبرگزاری میزان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه اعلام کرد: «ایران بارها و بارها بر حاکمیت ارضی خود تاکید کرده و حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه ایرانی را مطابق با مقررات مورد توافق در قوانین بین المللی اعلام کرده است». کنعانی با بیان اینکه بیانیه شورای همکاری خلیج فارس «هیچ ارزش سیاسی و حقوقی» ندارد، استدلال کرد که این جزایر «بخش جدایی‌ناپذیر و ابدی خاک ایران هستند».
شورای همکاری خلیج فارس به طور جداگانه به مالکیت میدان گازی آرش (الدوره) که عامل اختلاف دیگری بین ایران از یک سو و عربستان سعودی و کویت از سوی دیگر است، پرداخت. وزرای عرب مدعی مالکیت انحصاری عربستان سعودی و کویت بر این منبع عظیم انرژی شدند.
این دو بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در پس زمینه تنش‌زدایی تهران با کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات صادر شد. در حالی که این تلاش‌های دیپلماتیک در داخل توسط دولت تبلیغ شده، به نظر می‌رسد که اختلافات عمیق با رقبای قدیمی، چشم‌انداز گرم شدن روابط را پیچیده می‌کند.
حتی متحدان اصلی ایران نیز در رابطه با این اختلافات، تهران را ناامید کرده‌اند. وزارت امور خارجه ایران مجبور شد سفیران روسیه و چین را به ترتیب در ماه ژوئیه و دسامبر برای اعتراض به همراهی دو دولت با شورای همکاری خلیج فارس بر سر جزایر مورد مناقشه، احضار کند.
رسانه دولت ایران با توصیف موضع کویت و عربستان در مورد میدان گازی آرش به عنوان «ادعاهای مکرر و بی‌اساس»، گفت که تهران برای دستیابی به یک راه حل میان سه کشور از طریق مذاکره فشار آورده است.
به گزارش اکوایران،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به موضع شورای همکاری خلیج فارس در مورد میدان گازی آرش گفت: «ایران از همسایگان انتظار دارد رویکرد واقع بینانه‌ای داشته باشند و از بیان ادعاهای غیرواقعی خودداری کنند». او افزود که تهران بار دیگر بر ضرورت همکاری دوستانه در میدان گازی آرش تاکید کرده است.
جواد اوجی، وزیر نفت ایران نیز ماه گذشته در واکنشی مشابه اعلام کرد که «ایران از حق خود برای اکتشاف و توسعه میدان گازی چشم پوشی نخواهد کرد و هیچ گونه نقض این حق را تحمل نخواهد کرد».
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8641
اخبار مرتبط
نظرات شما