• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
در رفسنجان؛

تنش آبی در ۸۵ شهر و روستا پایان یافت

طرح تامین آب اضطراری سه شهر رفسنجان، صفائیه، جوادیه فلاح و رفع تنش آبی ۸۵ روستا با اعتبار یکهزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید...

آیین افتتاح طرح تامین آب اضطراری سه شهر رفسنجان، صفائیه، جوادیه فلاح و رفع تنش آبی ۸۵ روستا با وارد مدار شدن ۱۴ حلقه چاه آب آشامیدنی از محل اعتبارات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در شهرستان رفسنجان از توابع استان کرمان اجرا و افتتاح شد.
این آیین در حالی با حضور معاون شرکت مهندسی آبفای کشور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی در رفسنجان برگزار شد که مسئولان وضعیت تامین آب آشامیدنی استان دیار کرمان را تشریح کردند.
اجرای طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این آیین عنوان کرد: در سطح کشور در فاز نخست ۱۰ هزار روستا با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و شرکت آبفا در دست اجرا است و قرار است یک میلیون و ۲۵۳ هزار خانوار روستایی در قالب چهار میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی بهره مند شوند.
مجید آقازاده بیان کرد: در این فاز ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع در حال اجراست و ۷۵۰ حلقه چاه در حال حفاری است.
وی افزود: در فاز نخست ۸۷۲ هزار متر مکعب مخزن در و هزار ایستگاه پمپاژ در حال احداث و اعتبار ۴۷ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.
این مسئول گفت: فاز نخست ۴۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که. توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تامین اعتبار شده است.
تنش آبی در سه شهر و ۸۵ روستای رفسنجان خاتمه یافت
آقازاده ادامه داد: علاوه بر آن فاز دوم این آب پروژه را هم در برنامه ۱۴۰۲ آوردیم که قرار است ۱۲ هزار روستای دیگر هم به این طرح الحاق کنیم که نیاز به ۸۶ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی گفت: همچنین قرار است در سه هزار روستای دیگر کشور جهاد آبرسانی انجام شود که در اجرای این طرح اعتبارات استانی تخصیص می یابد.
آقازاده تصریح کرد: در غرب آسیا ایران رتبه نخست جهاد آبرسانی را کسب کرده که نشان می دهد حجم کاری که نظام مقدس جمهوری اسلامی در تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی دارد زیاد است.
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان کرمان هم در این آیین اظهار داشت: در پنج شهر کرمان، رفسنجان، بم، زرند و سیرجان جهاد آبرسانی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال اجرا است.
علیرضا عبدیان تصریح کرد: در رفسنجان ۱۴ حلقه چاه حفر شد که اعتبار هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای رفع تنش آبی ۵۴ هزار نفر در ۸۵ روستا به کار رفته است.
وی افزود: در این طرح ۱۹ کیلومتر خطوط فرسوده جمع آوری، ۱۱ کیلومتر خطوط برق اجرا شد و نیز ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع احداث و بازسازی شد.
عبدیان گفت: در جهاد آبرسانی در استان کرمان، اعتبارات از محل قرارگاه امام حسن مجتبی ‌(ع) تخصیص یافته و سپاه ثارالله اجراکننده و شرکت آبفا هم نظارت کننده است.
فرماندار رفسنجان نیز در این آیین گفت: این چاه ها به منظور رفع تنش آبی اهالی ۸۵ روستا در سه شهر صفائیه، رفسنجان و جوادیه الهیه فلاح حفر و تجهیز شدند.
به گزارش ایرنا،حسین رضایی بیان کرد: با تلاش همکاران شرکت آب فاضلاب شهرستان و استان کرمان ما کمترین تنش آبی را در رفسنجان داشتیم که جای تقدیر دارد.
وی افزود: این مدیریت خوشبختانه با وجود گرمای بالا صورت گرفت اما نگرانی ها هنوز هم وجود دارد ما در منطقه نوق در صفائیه توانستیم چاهی با عمق ۳۳۰ متر حفر و تنش آبی را برطرف سازیم و به این معناست که سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته است.
رضایی با بیان اینکه در جوادیه فلاح هم توانستیم چاهی با شوری زیر هزار پیدا و حفر کنیم تصریح کرد: رفع تنش آبی برای کل شهرستان نیاز به تخصیص پنج میلیون متر مکعب آب خلیج فارس دارد که با وجود زیرساخت ها و لوله هزار اینچ باید اعتباراتی اختصاص یابد تا شهرستان از تشنگی نجات یابد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8930
اخبار مرتبط
نظرات شما