• دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024

  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 13 May 2024
با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان انجام شد؛

تأمین زیرساخت برق «صاروج پارس» کرمان

شهردار کرمان در اولین روز از ششمین جشنواره پروژه‏‌‌های شهری شهرداری کرمان، از اجرای پروژه تأمین زیرساخت برق «صاروج پارس»، با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان خبر داد...

 سعید شعرباف، در آیین آغاز پروژۀ تأمین برق «صاروج پارس»، یکی از خلأهای مهم شهر کرمان را بیاعتمادی جریان سرمایهگذاری برای انجام کار سودده در کرمان دانست و افزود: پروژههای متعددی با اعتبار سرمایهگذاری در طول ادوار گذشته دچار آسیب شدند و تا امروز به‌صورت نیمه‌‌کاره و با وضعیت حقوقی نامشخص باقی مانده‏اند.
وی با بیان اینکه این وضعیت باعث شده ازسوی اغلب سرمایهگذاران داخلی و خارجی درباره وضعیت سرمایهگذاری در گذشته کرمان تردید شود، افزود: این سوال همواره در تمام ادوار مدیریت شهری پرسیده شده و از مواردی است که باید درآن تأمل و آرام‌آرام به سمت یافتن پاسخی برای آن حرکت کرد.
شهردار کرمان، به وجود چند پروژه شاخص، از نظر سرمایهگذاری داخلی و خارجی در کرمان اشاره کرد و شاخصترین آن را پروژه «صاروج پارس» دانست و گفت: این پروژه که با سرمایهگذاری خارجی تضمین شده، بیش از ۱۴ سال از آغار قرارداد و شروع بهکار آن میگذرد.
شعرباف، با تأکید بر اینکه «صاروج پارس»، باید در سال 1392 مورد استفاده مردم قرار میگرفت، ادامه داد: اولویت این است که روند پروژههای نیمهتمام به‌نفع عموم تغییر کند و تا جای ممکن افتتاح شوند.
شهردار کرمان، به  آغاز پروژه از سال ۸۸ با مشارکت سرمایه‌گذار عمانی اشاره و بیان کرد: بعد از 14 سال با کمک مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر کرمان، مهمترین تعهد شهرداری برای تأمین زیرساخت برق «صاروج پارس»، با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، محقق شده است.
شعرباف افزود: با ایجاد زیرساخت مناسب برق، سرمایهگذار قول مساعد داده که فاز اول پروژه تا انتهای سال محقق شود.
شهردار کرمان، با تصریح این نکته که با این وضعیت، مسئولان شهر کرمان باید برای ظاهر نامناسب و نامطلوب پروژههای شهری، که منظر شهری را به همریخته فکر کنند، گفت: اگر قرار بود قرارداد این پروژه امسال نوشته شود، از منظر میراث فرهنگی، کاربری و نوع تأمین مالی، به شکل دیگری عمل میشد، اما این موضوع نباید باعث شود ۷۰ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی تضمینشده، معطل بماند.
شعرباف، با اشاره به اینکه در صورت معطلماندن پروژه، طبق مطالبه سرمایهگذار، شهرداری در هر دوره مدیریتی باید پاسخ‌گوی تعهدات رسمی خود باشد و با از دستدادن اعتماد سرمایهگذار، تبعات اجتماعی ناشی از آن را نیز متحمل شود، گفت: شهرداری تلاش میکند تا این کار ادامه یابد.

وی، اولویت مدیریت شهری در دوران‌های گذشته را، سروسامان‌دادن به وضعیت گودال خشت‌مال‌ها دانست و ادامه داد: امروز نمی‏توانیم به‌دلایل مختلف ازجمله مخالفت‌ها، از ادامۀ پروژه سر باز بزنیم و با ایجاد وضعیت مبهم، آن را درگیر فرایندهای حقوقی کنیم.
شهردار کرمان گفت: خوشبختانه با ادامۀ پیگیری‌ها و با کمک شورای اسلامی شهر، مهمترین زیرساخت پروژه، یعنی تأمین برق محقق شده و امیدواریم با این امکان، بخش اول از فاز اول این پروژه افتتاح شود.
شعرباف تأکید کرد: شهرداری کرمان، عایدی مالی قابل توجهی از این پروژه ندارد و انتفاع اجتماعی و عمومی برای ایجاد اعتماد سرمایهگذار، ارجحیت بیشتری دارد؛ بنابراین، در کنار این پروژه از طریق کارگروه بافت تاریخی شهرداری، سعی دارد زمینۀ رونق بازار مرکزی کرمان را فراهم کند.
وی افزود: به‌دنبال آن هستیم تا گردشگر از نزدیکترین فاصله، وارد بازار کرمان شده و فضای خوبی برای مسیر پیاده‌روی در حاشیهها فراهم شود.
شهردار کرمان اظهار داشت: قصد داریم آرام‌آرام از طریق پارکینگ این پروژه، طرح پیادهمدار میدان «توحید»(ارگ) را اجرا کنیم؛ چراکه این میدان، باید پیادهراه شود و این این اقدام مستلزم افتتاح پروژه در بخش اول فاز اول است.
شعرباف، از تعهد پیمانکار برای اجرای برق «صاروج پارس» در بازه زمانی کمتر از چهارماه خبر داد و یادآور شد: تأمین زیرساخت‌های دیگر ازجمله فاضلاب نیز در دستور کار است.
به گزارش کرنا، وی ادامه داد: فاز دوم هنوز شروع نشده؛ بنابراین، می‌توان در فضای منطقی با حضور نخبگان، درخصوص ادامه کار فکر کرد و این فرصت وجود دارد تا رسانهها به‌عنوان ناظر بر پیشرفت پروژه، پیشنهادات خود را برای بهبود ادامه کار ارائه دهند.
لازم به ذکر است؛ در ادامه در بازدید مسئولان از طرح برق‌رسانی به پروژه «صاروج پارس» پیمانکار برق‌رسانی، طول این پروژه را از تقاطع غیرهمسطح «شهید بادپا» تا محل اجرای پروژه، 10 کیلومتر و مدت‌زمان پایان کار را حدود 4.5 ماه اعلام کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9042
اخبار مرتبط
نظرات شما