• یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 05 May 2024

  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 05 May 2024
هواشناسی کرمان اعلام کرد؛

بارش‌های کرمان در حد سیلاب نخواهد بود

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان با اشاره به اینکه بعید می‌دانیم در این استان بارش‌ها در حد سیلاب باشد گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تقریبا تا اواسط این هفته رشد ابر، وزش باد به‌نسبت شدید، رگبار و رعد و برق طی ساعات بعد از ظهر در مناطق جنوبی استان حاکم خواهد بود...

هواشناسی کشوری بر اساس هشدار نارنجی امروز (شنبه) بارش باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت را در مناطق جنوب سیستان‌و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب شرق کرمان پیش بینی و هشدار وقوع سیلاب صادر کرده است.
هواشناسی با اعلام تشدید فعالیت سامانه بارشی در این سه استان از پیش بینی اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل‌و نقل عمومی و خسارت به محصولات باغی و زراعی خبر داده است.
اما با وجود هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشوری که نام کرمان نیز در آن ذکر شده، هواشناسی این استان برای مناطق مختلف استان سیلاب را پیش بینی نمی‌کند.
تفاوت پیش‌بینی‌های کشوری و استانی هواشناسی هر چند برای نخستین بار در استان اتفاق نمی افتد اما به گفته کارشناسان هواشناسی تاحدودی از یک روند طبیعی برخوردار است، روندی که طی آن هشدارهای کشوری به منظور جلوگیری از خطا و ایجاد آمادگی حداکثری مناطق وسیع تری را پوشش می دهد و این در حالیست که هشدارهای استانی هواشناسی بر اساس سنجنده های محلی و دقیق تر استانی وضعیت هوا در منطقه مورد نظر را مشخص می‌کند که بعضا ممکن است با هشدار کشوری مغایرت داشته باشد.
به گزارش ایرنا، صرفنظر از برخی نقدها که گاه به پیش بینی های هواشناسی کرمان طی چندسال اخیر وارد آمده به ویژه در جریان سیلاب های شدید که سطح هشدارها ضعیف تر از شدت سیلاب بوده، اما در چند مورد پیش آمده طی چندسال اخیر نیز چنین مغایرت هایی با پیش بینی های کشوری وجود داشته که در بیشتر آنها، پیش بینی هواشناسی در سطح استان به آنچه اتفاق افتاده نزدیک تر بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9110
اخبار مرتبط
نظرات شما