• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
سهم مسکن از تورم دهک ها؛

«مسکن»؛ بازیگر نقش منفی تورم مهر ماه

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در مهر 1402، تورم ماهانه مسکن به بالاترین سطح خود در 3 سال اخیر رسیده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که حداقل نیمی از تورم خانوارها در این ماه ناشی از تورم «مسکن» بوده است...

در مهر 1402 تورم ماهانه «مسکن» به بالاترین سطح خود در 3 سال اخیر رسیده است. همین مسئله سبب شده تا سهم این کالا از تورم ماهانه هر دهک به شکل چشمگیری افزایش یابد.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در مهر امسال بیش از 70 درصد از تورم ماهانه فقیرترین خانوارهای کشور را تورم مسکن ایجاد کرده است. به بیان دیگر، این کالا تورم دهک اول را بیش از سایر دهک‌ها افزایش داده است.
در سمت دیگر ماجرا، 51 درصد از تورم ماهانه ثروتمندان در مهر امسال ناشی از تورم مسکن بوده است. این نسبت کمترین سهم این کالا از تورم ماهانه در میان دهک‌های هزینه‌ای است.
بنابراین در مهر 1402، حداقل 51 و حداکثر 71 درصد از تورم ماهانه دهک‌ها را افزایش قیمت «مسکن» به وجود آورده است.
تورم ماهانه مسکن در قله 3 ساله
«مسکن» یکی از مهم‌ترین کالاهای سبد خانوار است که به راحتی امکان حذف آن در صورت افزایش شدید قیمت‌ها وجود ندارد. تورم این کالای ضروری شامل هزینه‌های اجاره، تعمیر و نگهداری منزل و مواردی از قبیل آب، برق و سایر سوخت‌های مربوطه می‌شود.
روند سه ساله تورم مسکن نشان می‌دهد که رفتار نزولی هفت ماهه این شاخص در خرداد 1402 متوقف می‌شود و پس از آن تورم مسکن شکل و شمایل صعودی به خود می‌گیرد.
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن در مهر 1402 به 4.3 درصد رسیده که بالاترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص از آبان 99 به بعد است. به بیان دیگر، در مهر امسال هزینه‌های مربوط به اجاره، تعمیرات و انشعابات مسکن 4.3 درصد بیش‌تر از شهریور شده است.
این افزایش چشمگیر سبب شده تا سهم مسکن از تورم ماهانه دهک‌ها نیز افزایش یابد.
افزایش تورم ماهانه دهک‌ها در مهر 1402
یکی از روش‌های دسته‌بندی خانوارهای کشور بر اساس وضع مالی، دهک‌بندی آن‌ها است. در این روش، خانوارهای کل کشور بر اساس سطح هزینه سالانه به ترتیب از کم به زیاد ردیف می‌شوند و سپس هر 10 درصد از آن‌ها در گروهی به نام «دهک هزینه‌ای» جای می‌گیرد. بر این اساس، دهک اول شامل 10 درصد از فقیرترین و دهک دهم شامل 10 درصد از ثروتمندترین خانوارهای کشور است.
برای درک بهتر تغییرات قیمت کالا و خدمات، نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای نیز به صورت مجزا اعلام می‌‌شود. آخرین آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در مهر امسال 2.07 درصد بوده که متعلق به دهک اول است.
بالاترین سطح این نرخ نیز 2.47 درصد بوده که در دهک دهم مشاهده شده است. شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه همه دهک‌های هزینه‌ای در مهر 1402 نسبت به شهریور افزایش یافته است. این نرخ برای کل کشور نیز برابر با 2.3 درصد بوده که 0.3 واحد درصد بیش‌تر از ماه قبل است.
مسکن، مقصر 71 درصد از تورم فقرا
بنظر می‌رسد یکی از بازیگران اصلی افزایش تورم ماهانه در مهر امسال، «مسکن» است. سهم مسکن از تورم ماهانه کل کشور در مهر امسال 1.38 واحد درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگر کل تورم ماهانه کشور (2.3 درصد) یک دایره صد قسمتی باشد، در اولین ماه پاییزی امسال 60 قسمت از آن به دست تورم مسکن ساخته شده است.
بیش‌ترین سهم مسکن از تورم ماهانه در دهک اول دیده شده است. این کالای ضروری در ابتدای پاییز امسال تورم فقیرترین خانوارهای کشور را 1.48 واحد درصد افزایش داده است. به بیان دیگر، 71 درصد از تورم ماهانه فقرا را مسکن ایجاد کرده است. منظور از مسکن نیز هزینه‌های مربوط به اجاره، تعمیر، نگهداری و انشعابات آب و گاز است.
به گزارش اکوایران، در سوی دیگر ماجرا، دهک دهم به عنوان نماینده ثروتمندترین خانوارهای کشور قرار گرفته است که سهم مسکن از تورم ماهانه آن 1.26 واحد درصد است. به بیان دیگر، در مهر امسال 51 درصد از تورم دهک دهم را مسکن و 49 درصد آن را سایر کالا و خدمات ایجاد کرده است. سهم مسکن از تورم ماهانه در دهک دهم کمتر از سایر دهک‌ها بوده است.
بنابراین می‌توان گفت که در اولین ماه از پاییز 1402، حداقل نیمی از تورم خانوارها را تورم مسکن رقم زده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9276
اخبار مرتبط
نظرات شما