• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
اتاق کرمان خبر داد؛

مشکل استاندارد پسته برای صادرات رفع شد

پس از پیگیری های متعدد و تلاش های بسیار زیاد اتاق کرمان و انجمن پسته ایران و نیز همکاری اداره کل استاندارد استان و سازمان ملی استاندارد، پس از هفت ماه مشکل استاندارد پسته برای صادرات رفع شد...

موارد اضافه ‌شده در تجدیدنظر ششم استاندارد ملی پسته، مشکلات زیادی در حوزه صادرات ایجاد کرده ‌بود که در نهایت منجر به تغییر بند یادآوری در متن استاندارد شماره ۱۵ ملی ایران شد و الزام انجام آزمون‌های افلاتوکسین، باقیمانده سموم و میکروبی از استاندارد ملی پسته ایران لغو شد.
این تغییر اعمال شده بدین شرح است: "در خصوص ارزیابی انطباق محموله‌های صادراتی، آزمون‌های افلاتوکسین، باقیمانده آفت‌کش‌ها و میکروبی، براساس قوانین و مقررات کشور مقصد یا درخواست خریدار یا صادرکننده مطابق با استاندارد ملی، بین‌المللی مورد قبول طرفین یا مشخصات فنی اظهارشده توسط مراجع قانونی و یا ذی‌صلاح کشور هدف انجام می‌شود. در صورت عدم ارائه درخواست از سوی خریدار یا صادرکننده یا عدم انجام آزمون‌های کامل مطابق با این استاندارد، با توجه به شرایط کشور هدف، صادرکننده ملزم به ارائه تعهدنامه مبنی بر پذیرش مسئولیت این موضوع است."
گفتنی است پیش از این سازمان استاندارد، آزمون هایی را شرط صادرات پسته اعلام کرده بود که مورد درخواست بسیاری از کشورهای هدف صادراتی نبوده اند و همین موضوع موجب کاهش صادرات این محصول شده و موانعی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده بود. حجم پسته تولیدی استان کرمان زیاد است و اکنون با این مصوبه امکان صادرات محصول بیشتری به بازارهای جهانی وجود دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9406
اخبار مرتبط
نظرات شما