• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
در دیدار سرکنسول چین در بندرعباس با رئیس اتاق کرمان بررسی شد؛

موانع توسعه تجارت کرمان و چین

در دیدار سرکنسول چین در بندرعباس با رئیس اتاق کرمان مقرر شد، مشکل صادرکنندگان استان کرمان برای صادرات محصولات مختلف به چین در رابطه با دریافت کد رجیستری از گمرک چین و بروکراسی قرنطینه محصولات کشاورزی در گمرک این کشور، توسط سرکنسول چین مورد بررسی قرار می گیرد...

رئیس اتاق کرمان در این دیدار گفت: اتاق کرمان از تجار استان فعال در بازارهای چین نظرسنجی کرده و این فعالان اقتصادی هیچ مشکل حادی را برای تجارت با چین نداشتند. سیدمهدی طبیب زاده افزود: تنها مشکل حال حاضر تجار در رابطه با صادرات محصولات به چین الزام دریافت کد رجیستری از گمرک چین است که برای دریافت این کد رجیستری، مدارکی مانند پرونده بهره برداری لازم است که این پرونده فقط به تولیدکنندگان داده می شود نه صادرکنندگان.
وی درخواست کرد که سرکنسول چین در بندرعباس برای بهبود روابط و توسعه همکاری های تجاری دو کشور، برای رفع این مسئله، پیگیری های لازم را انجام دهد. طبیب زاده، اظهار کرد: در برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین، جایگاه استان کرمان نیز مشخص است که باید موانع پیش روی این توسعه و همکاری بررسی و رفع شود.
رئیس اتاق کرمان به فعالیت شرکت مدیران خودرو به عنوان سرمایه گذاران چینی در استان اشاره کرد و گفت: مدیران خودرو اعلام کرده که سال آینده با اجرای برنامه توسعه ای قصد دارد با افزایش سه هزار نیروی کار، تعداد افراد شاغل این شرکت را به 8 هزار نفر برساند. وی تصریح کرد: استان ظرفیت های بسیاری در صنایع، معادن، انرژی های خورشیدی، ذخیره آب و سایر حوزه ها دارد که سرمایه گذاران چینی می توانند در بخش های مختلف در استان سرمایه گذاری کنند.
طبیب زاده خاطرنشان کرد: کرمان یکی از شرکای اصلی تجاری چین است که عمده این همکاری در رابطه با واردات قطعات خودرو برای خودروسازی های استان با حجم بیش از یک میلیارد دلار است. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: عمده صادرات استان کرمان به چین مربوط به محصول پسته بوده که در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و مسائل ارزی داخلی، حجم این صادرات بسیار کاهش یافته به طوری که در نیمه نخست سال جاری فقط 7 میلیون دلار بوده است. وی ادامه داد: به دلیل اهمیت فعالیت های اقتصادی کرمان با چین، "میز چین" را در اتاق کرمان راه اندازی خواهیم کرد.
در ادامه سرکنسول چین در بندرعباس، با اشاره به مشکل مطرح شده برای صادرکنندگان در ارتباط با گمرک چین گفت: در چین هر سیاستی که برای اجرا تعریف می شود قطعا در راستای افزایش همکاری ها و تبادلات و رفع موانع احتمالی است؛ در رابطه با مسئله مطرح شده اطلاعی ندارم اما چین هرگز قصد مانع گذاری ندارد و شاید سوء تفاهمی ایجاد شده باشد که بررسی خواهد شد. شو وی، بیان کرد: چینی های بسیاری در ایران حضور دارند و فعالیت می کنند اما به نظر می رسد که تجار و فعالان اقتصادی چین، شناخت لازم را از فرصت ها و ظرفیت های تجاری و سرمایه گذاری استان کرمان ندارند و باید در معرفی بیشتر کرمان اقدامات موثری انجام داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی تصریح کرد: تاسیس سرکنسولگری چین در بندرعباس با هدف توسعه همکاری های ما با سایر استان های ایران به جز تهران است که کرمان در این همکاری نقش خاصی ایفا می کند. سرکنسول چین در بندرعباس، افزود: چینی ها در استان کرمان فعال هستند و بزرگترین سرمایه گذاری چینی ها در ایران، در خودروسازی بم ایجاد شده و به نظر می رسد استان کرمان از نظر زیرساخت اقتصادی نسبت به بسیاری از استان ها اولویت خاصی دارد.
وی اظهار کرد: اگر گروهی سرمایه گذار و یا تاجر چینی در منطقه ای بتوانند فعالیت های اقتصادی موفقی را داشته باشند، این موضوع به سایر فعالان چینی اطلاع رسانی و منتقل می شود و این موضوع می تواند شانس جذب سرمایه گذاران چینی به استان را افزایش دهد.
گفتنی است در این نشست برخی ظرفیت های استان کرمان برای سرمایه گذاری تشریح شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9422
اخبار مرتبط
نظرات شما