• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
استاندار کرمان پیشنهاد داد؛

نیروگاه خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی

استاندار کرمان در جمع فعالان اقتصادی شهرستان رفسنجان گفت: استان کرمان بهترین وضعیت از لحاظ میزان تابش نور خورشید و روزهای گرم را دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و احداث نیروگاه‌های خورشیدی هم برق مورد نیاز چاه‌های کشاورزی را تامین کرد و هم درآمدزا است...

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: ماهیانه در اتاق بازرگانی استان کرمان مسائل و دغدغه‌ها مطرح و چاره اندیشی می‌شود و صنایع و شرکت‌های رفسنجان هم می‌توانند در این جلسات حضور یابند و به بیان مسائل تا رسیدن به راه حل مناسب بپردازند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان درگیر مشکلات برق هستند، تصریح کرد: هر مشکلی راه حلی دارد و در حوزه برق چاه‌های کشاورزی هر چاه نیاز به ۲۰۰ کیلووات برق دارد. در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که تابش نور خورشید بی‌نظیر و قابل تبدیل به برق است لذا با احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان برق چاه‌های کشاورزی را تأمین کرد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ استان کرمان نیاز برق مصرفی خود را با احداث نیروگاه خورشیدی تأمین می‌کنند.
فداکار پیمان‌سپاری ارزی را یکی از مشکلات عمده کشاورزان دانست و گفت: با پیگیری‌های لازم از سال آینده، پیمان‌سپاری ارزی در برنامه هفتم برای پنج سال آینده در بخش کشاورزی حذف شد و کشاورزان از این لحاظ مشکلی نخواهند داشت.
استاندار کرمان بیان کرد: متخصصان علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان هزینه‌های هر هکتار باغ پسته را محاسبه و سندسازی کنند و این پژوهش می‌تواند در نظردهی مسئولان کشوری بسیار کارگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از منابع بانک‌ها تسهیلات است، تصریح کرد: منابع بانک‌ها بیش از این جوابگو نیست و البته اشکال در بانک‌ها نیست و اشکال در این است که سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها، بانک‌محور شده و حتی شرکت‌های بزرگ و بورسی ما مانند گل گهر از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند در حالی که می‌توانند در بازار سرمایه نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند.
استاندار کرمان با بیان این‌که بخش بزرگی از بورس کشور متعلق به شرکت‌های استان کرمان مانند گل گهر سیرجان، گهرزمین، مس سرچشمه و شهید باهنر کرمان است اما به صورت سنتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند، افزود: اگر شرکت‌های بزرگ بارشان را از دوش بانک‌ها بردارند بخش اعظمی از مسائل حل می شود که پیگیر این مسئله هستیم.
فداکار به موضوع آب اشاره و با بیان این مطلب که آب برای مصرف صنعت تعریف و در حال اجراست و برای صنعت رفسنجان به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، یادآور شد: برای تامین آب صنعت شهرستان‌های استان از جمله انار و راور هم از همین خط انتقال آب خلیج فارس اختصاص یافته و مشکل آب صنعت استان کرمان در حال رفع شدن است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت، اشتغال و تولید را باید حفظ کرد، گفت: فرهنگ مصرف برق و آب باید اصلاح شود.
به گفته استاندار کرمان، رتبه فضای کسب و کار استان امسال به  ۱۲ ارتقا یافته و این در حالی‌ست که در اردیبهشت سال گذشته ۳۱ بوده است.
فداکار بیان کرد: در کُشکوئیه رفسنجان دو واحد تولیدی با اشتغالزایی ۸۰۰ نفر مشکلاتی داشت که پیگیری کردیم و حل شد و به زودی عملیات اجرایی این دو طرح آغاز خواهد شد.
به گزارش ایسنا،استاندار کرمان اظهار کرد: برای رفع بیکاری هم مرکز مهارت‌آموزی راه‌اندازی شود تا زمینه جذب تخصص‌ها در شرکت‌ها فراهم شود.
وی در پایان تاکید کرد: برای صنایع دستی هم اداراتی که می‌خواهند به کسانی هدیه دهند از تولیدات صنایع دستی داخل شهرستان خریداری و اهدا کنند تا درآمد خانوارها در حوزه صنایع دستی رونق بگیرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9706
اخبار مرتبط
نظرات شما